Przedstawiciele Zarządu MPK w Poznaniu oraz firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali umowę na zakup 37 niskopodłogowych, proekologicznych autobusów dla stolicy Wielkopolski.
Jest to kolejny element realizowanej strategii odnawiania taboru komunikacji miejskiej w Poznaniu. Umowa dotyczy zakupu 19 pojazdów o długości 12 metrów oraz 18 autobusów przegubowych, 18-metrowych.
Zobacz także:
– Chcemy wycofać z naszej floty autobusowej najbardziej wyeksploatowane pojazdy. W zamian zapewnimy naszemu miastu 37 supernowoczesnych autobusów najnowszej generacji, które będą przyjazne dla jego mieszkańców. Silniki nowych autobusów będą spełniać bardzo restrykcyjną normę emisji spalin Euro6. Aż trudno uwierzyć, że w ciągu kilkudziesięciu lat dzielących starego poczciwego Jelcza, popularnie zwanego „ogórkiem”, do tego najnowszego pojazdu, tak bardzo zmienił się design i wyposażenie miejskiego autobusu, a co za tym idzie komfort przejazdu – mówi Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK Poznań.
– Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu było naszym pierwszym klientem i dlatego zajmuje szczególne miejsce w historii naszego przedsiębiorstwa. Ogromnie się cieszę, że po raz kolejny jesteśmy darzeni zaufaniem poznańskiego MPK, a pasażerów możemy zapewnić o tym, że otrzymają do dyspozycji pojazdy o najwyższym standardzie i komforcie podróżowania – powiedziała Solange Olszewska, właścicielka i Prezes Zarządu firmy Solaris.
Nowe pojazdy spełniać będą również najwyższe europejskie standardy w zakresie bezpieczeństwa. Będą to autobusy niskopodłogowe, przyjazne dla niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi, z systemem wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy, z klimatyzacją, systemem automatycznego gaszenia pożaru w komorze silnika oraz drzwiami odskokowo przesuwnymi, które gwarantują szybsze i łatwiejsze wejście i wyjście pasażerów.
– Jest w tych autobusach wiele rozwiązań, które od pewnego czasu stały się już standardem w naszych kolejnych przetargach. Klimatyzacja i system monitoringu, energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów, komplet zewnętrznych tablic informacyjnych w technologii LED dla ich lepszej widoczności, wewnętrzna tablica informacyjna LCD to tylko niektóre z nich. W zamówionych pojazdach znajdą się także absolutne nowości, których nie mieliśmy do tej pory w naszych autobusach: system rekuperacji, który sprawia, że autobusy będą energooszczędne, a także informacje w alfabecie Braila. To ważna informacja dla osób niewidomych i niedowidzących i kolejne ułatwienie zachęcające niepełnosprawnych do podróży środkami miejskiej komunikacji – wskazuje Wojciech Tulibacki.
Zgodnie z kontraktem, nowe Solarisy Urbino dotrą do MPK latem przyszłego roku. Dodatkowym zobowiązaniem dla dostawcy będzie przeprowadzenie szkoleń dla minimum 20 pracowników MPK Poznań w zakresie obsługi i wszelkiego typu napraw.
– Jako jeden z polskich liderów w stosowaniu nowych, proekologicznych rozwiązań kierujemy nasze zainteresowanie w stronę ekomobilności i zdecydowaliśmy o przeprowadzeniu testów zeroemisyjnego autobusu elektrycznego nowej generacji – zauważa Prezes Wojciech Tulibacki.
Uroczyste podpisanie umowy było także okazją do zaprezentowania autobusu elektrycznego, który w najbliższych dniach testowo pojawi się we flocie poznańskiego MPK. Nowy Solaris Urbino 18 electric to autobus całkowicie bezemisyjny, który napędzany jest energią elektryczną. Niezwykle cichy pojazd wyposażony jest w baterie typu Solaris High Energy, a napęd stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.
Autobus może być ładowany za pomocą złącza typu plug-in lub z pantografu. Elektryczny Solaris będzie jeździł po ulicach Poznania w barwach MZA Warszawa, ponieważ zaraz po prezentacji, zostanie wydzierżawiony do stolicy na okres 3 lat. Ekobus będzie w najbliższych dniach obsługiwał linie: 74, 51 i 63.
Od momentu dostarczenia do klienta pierwszego bateryjnego pojazdu, autobusy elektryczne wyprodukowane przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A., pokonały łącznie już ponad 3 miliony kilometrów.