SMART: NOWY ELECTRIC DRIVE W WERSJACH COUPE, CABRIO I FORFOUR

smar-elek1

Nowy smart electric drive został stworzony w odpowiedzi na potrzeby miejskiej mobilności. Pojazd posiada niewielkie gabaryty, jest zwinny i nie emituje spalin.

Czwarta generacja elektrycznego modelu dostępna jest nie tylko z dwuosobowymi nadwoziami coupé i cabrio, ale – po raz pierwszy – także jako czteroosobowy wariant forfour.


Zobacz także:

ECO

PREMIERY


 

W efekcie już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. W pierwszej kolejności, pod koniec br., nowy electric drive trafi do USA. W Europie zadebiutuje wiosną 2017 roku. Smart fortwo cabrio jest jedynym elektrycznym kabrioletem na rynku.

Ważnym udogodnieniem dla kierowcy w mieście jest mała średnica zawracania – w przypadku modeli dwuosobowych wynosi ona tylko 6,95 m, czyli tyle samo, co u ich odpowiedników z konwencjonalnym źródłem napędu. Nabywców nie ogranicza też specyfikacja – do wyboru jest pełna gama kolorów, dodatkowego wyposażenia i opcji personalizacyjnych.

smar-elek2

Czas ładowania to jeden z najistotniejszych czynników przy wyborze auta elektrycznego i również w tym względzie smart electric drive oferuje znaczny postęp. Standardowo wszystkie modele dysponują nową, wydajną ładowarką pokładową. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny – połowę tego, co w przypadku poprzednika. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można obserwować z dala od samochodu, na ekranie swojego smartfona, a przy okazji obsługiwać w ten sposób wiele innych funkcji pojazdu.

Od 2017 roku na życzenie dostępna będzie wydajna, szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” smarta electric drive w ciągu niespełna 45 min., jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.

Modele fortwo electric drive są seryjnie produkowane w zakładach smarta w Hambach w Niemczech, a forfour electric drive – w fabryce Novo Mesto na Słowenii. Wyposażono je w akumulator dostarczany przez spółkę zależną koncernu Daimler – Deutsche ACCUMOTIVE z siedzibą w Kamenz w Saksonii.

Silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM) napędza tylne koła smarta za pośrednictwem przekładni jednostopniowej. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm jest dostępny natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km – co odpowiada codziennym potrzebom związanym z poruszaniem się po mieście. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.

smar-elek3

Charakterystyka silnika elektrycznego sprawia, że smart potrzebuje zaledwie jednego stałego przełożenia przekładni. Nie ma potrzeby zmiany biegów – to kolejna zaleta w gęstym ruchu miejskim. Bieg wsteczny uzyskuje się przez zmianę kierunku obrotów wału silnika elektrycznego. Za produkcję napędu odpowiada fabryka Renault w Clèon na północy Francji.

Dane techniczne
(fortwo – fortwo cabrio – forfour)

– akumulator: litowo- jonowy;
– pojemność akumulatora (kWh): 17,6;
– moc silnika elektrycznego (kW/KM): 60/81;
– moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm): 160;
– przyspieszenie 0-100 km/h (s): 11,5 – 11,8 – 12,7;
– zasięg w cyklu NEDC (km): 160 – 155 – 155;
– prędkość maksymalna (km/h): 130;
– czas ładowania, 20-100 proc. z domowego gniazdka (h): 6 (UE);
– czas ładowania, 20-100 proc. ładowarka wallbox (h): 3,5 (UE), 2,5 (Wielka Brytania);
– cena od w Niemczech (euro z VAT): 21 940 – 25 200 – 22 600.

Poza zwykłym trybem przekładni kierowca ma do wyboru program ECO, zaprojektowany szczególnie pod kątem efektywnego stylu jazdy. Po jego uruchomieniu zmienia się charakterystyka pracy pedału gazu i wstępnie ustawiony zostaje maksymalny stopień odzyskiwania energii. Aby oszczędzić energię i wydłużyć zasięg, smart electric drive dysponuje też funkcją wstępnej wentylacji kabiny.

smar-elek4

Aplikacja „smart control” zapewnia dostęp do licznych informacji na temat napędu elektrycznego i funkcji pojazdu za pomocą smartfona, tabletu lub komputera. Dwa programowalne czasy odjazdu pozwalają ustawiać wstępną wentylację i inteligentne ładowanie nie tylko pod kątem codziennych podróży.

Na tle swoich odpowiedników z silnikami spalinowymi modele smart electric drive wyróżniają się bogatszym zakresem wyposażenia standardowego, obejmującym m.in.: tablicę przyrządów ze wskaźnikiem mocy i statusem akumulatora. Na życzenie oferują także pakiet zimowy z podgrzewaną kierownicą oraz pakiet stylizacyjny electric drive design z tridionem oraz obudowami bocznych lusterek w kolorze elektryzującej zieleni. Swoje pomysły w zakresie kolorystyki i wyposażenia nabywcy mogą realizować również w ramach programu indywidualizacji smart Brabus.

W chwili premiery do sprzedaży trafi też specjalna seria smarta electric drive greenflash z efektownymi akcentami w kolorze elektryzującej zieleni, dostępna w wersjach coupé i cabrio. W pierwszej kolejności, pod koniec br., nowy smart electric drive zadebiutuje na rynku USA.

Smart fortwo electric drive przyczynił się również do sukcesu marki dzięki eksploatacji we flocie car2go (1400 egzemplarzy w trzech miastach świata).