SKRZYNIA BIEGÓW CZYLI OD KIJKA Z KULKĄ DO AUTOMATYCZNEJ ZMIANY

SEAT-Tarraco_sk1

Dziś trudno w to uwierzyć, ale system zmiany biegów nie istniał w samochodach od zawsze. W latach 40. niektóre auta wciąż nie posiadały biegu wstecznego. Jednak od tego czasu skrzynia biegów przeszła niezwykłą ewolucję.

Jej wygląd i ułożenie niczym już nie przypomina rozwiązań sprzed lat. Dzięki innowacyjnym technologiom współczesne skrzynie zapewniają maksymalną ergonomię i najwyższy komfort jazdy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Oto historia ewolucji tego ważnego mechanizmu:

SEAT-Tarraco_sk2

Lata 50.
W latach 50. kierowcy zmieniali biegi w samochodzie za pomocą dźwigni przymocowanej do kierownicy. Takie rozwiązanie nie zapewniało pełnego komfortu kierowcom, ale pozwalało na pełniejsze wykorzystanie przestrzeni samochodu. Do pojazdów z tym rozwiązaniem, jak przykładowo modelu SEAT 1400, mogła bowiem wejść jedna dodatkowa osoba. Przednia kanapa mieściła kierowcę i dwóch pasażerów.

Lata 60.
Producenci samochodów zaczęli w tych latach umieszczać skrzynię biegów tam, gdzie znajduje się ona dzisiaj – między dwoma przednimi siedzeniami. Wygląd dźwigni był dość prosty i przypominał prosty kijek zakończony kulką. W niektórych samochodach z lat 60. wprowadzono czerwone znaczniki na prędkościomierzach podpowiadające kierowcom, kiedy zmienić bieg, aby nie zatrzeć silnika.

SEAT-Tarraco_sk3

Lata 70.
Na tym etapie rozwoju skrzynia biegów stała się bardziej wydajna. Dodanie piątego biegu umożliwiło wykorzystanie dynamiki silnika podczas jazdy. SEAT 124 Sport 1600 w wersji sedan to pierwszy samochód marki, w którym dźwignia zmiany biegów została podłączona bezpośrednio do przekładni. Dzięki temu samochód reagował szybciej i efektywniej na zmiany biegów, co zostało docenione przez licznych nabywców auta z hiszpańskiej klasy średniej.

Lata 80.
W tej dekadzie producenci samochodów większą wagę zaczęli przykładać do maksymalizacji ergonomii i komfortu jazdy. Modele z tych lat zostały wyposażone w system wspomagania kierownicy oraz rozwiązania usprawniające zmianę biegów.

SEAT-Tarraco_sk4

– W tej kwestii SEAT Ibiza jest prawdziwą ikoną. Mechanizm zmiany biegów został udoskonalony, a dźwignię umiejscowiono tak, by lepiej leżała w ręce kierowcy – wspomina Isidre López zajmujący się kolekcją aut zabytkowych w SEAT.

Lata 90. i współczesność
Pojawiły się pierwsze modele sześciobiegowe, a automatyczna skrzynia biegów zyskuje na popularności. Kierowcy, którzy narzekali na często gasnący silnik czy staczanie się samochodu na wzniesieniach, mogli pożegnać się z awaryjnym sprzęgłem. Najnowsze modele, jak SEAT Tarraco, zostają wyposażone w nowoczesną przekładnię DSG z podwójnym sprzęgłem, która łączy w sobie wygodę automatu ze zwinnością manualnej skrzyni biegów.

SEAT-Tarraco_sk5

System zmiany biegów to tylko jeden z mechanizmów, które dzięki innowacjom ułatwiają prowadzenie samochodu. Obecnie w pojazdach można odnaleźć wirtualnego asystenta, jak aktywny tempomat ACC, który potrafi nie tylko utrzymać stałą prędkość pojazdu, ale w zależności od sytuacji na drodze również przyspieszyć lub zwolnić bez angażowania kierowcy.