26 uczniów szkoły zawodowej Škody zbudowało swój wymarzony samochód: model Atero – spektakularne coupe bazujące na kompaktowym modelu Rapid.
W pełni funkcjonalny, powstały tylko w jednym egzemplarzu pojazd jest już trzecią konstrukcją tego typu.
Zobacz także:
Uczniowie kontynuują nową tradycję, która swoimi początkami sięga roku 2014. Wtedy grupa ze starszego rocznika zbudowała kabriolet na bazie najmniejszego modelu – CitiJet. W roku 2015 w jej ślady poszedł pick- up Funstar. Celem tego przedsięwzięcia jest propagowanie zdolności i kreatywności podopiecznych Škody.
Uczniowie zaczęli pracę nad Atero pod koniec roku 2015. Zespół z Mladá Boleslav – cztery kobiety i dwudziestu dwóch mężczyzn – poprowadził projekt we współpracy ze swoimi nauczycielami oraz działami marki odpowiedzialnymi za technikę, design i produkcję.
– To była niepowtarzalna okazja dla nas wszystkich, aby poznać nowych ludzi i zawrzeć nowe przyjaźnie oraz przetestować i wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną w praktyce. Projekt ten trwał około 1700 roboczogodzin i wszyscy jesteśmy bardzo dumni z efektu – powiedział rzecznik zespołu studenckiego, Dan Voce.
Mierząca 4,3 metra długości Atero jest kompaktowym, dwudrzwiowym coupe z dużą pokrywą bagażnika. Rapid Spaceback, który posłużył za bazę projektu, jest już ledwo rozpoznawalny – przebudowa w tym przypadku była dużo bardziej zaawansowana niż przy dwóch poprzednich projektach szkoły. Słupki B zostały przesunięte do tyłu, słupki C znacznie pochylono. Linia dachu zaczyna opadać wcześniej, podczas gdy dolna linia bocznych okien zadarta jest ku górze.
Wiele innych elementów nadwozia także doczekało się gruntownej modyfikacji. Nowe otwory wentylacyjne nadają masce wyrazistej struktury, którą uzupełnia duży otwór wentylacyjny wmontowany w przedni zderzak. Przedłużono drzwi, a klapa bagażnika została przekształcona śladem nowej linii słupków C i posiada teraz duży spojler. Nowe są także światła z tyłu i z przodu, które wykorzystują technologię LED. Tylny zderzak otacza duże końcówki układu wydechowego, który zaczerpnięto z Octavii RS.
Obok silnika 1.4 TSI o mocy 125 KM i siedmiobiegowej skrzyni DSG pracują także zmodyfikowane podzespoły mechaniczne. Z przodu zamontowano wentylowane i ręcznie perforowane tarcze hamulcowe. Osiemnastocalowe felgi o wzorze ‘Turini’ pochodzą z oferty modelu Octavia. Tu wykończono je czarnym lakierem i czerwonymi pasami.
Całe nadwozie pokryte jest czarnym lakierem Black Magic, z którym kontrastuje czerwony lakier Corrida Red na nowych akcesoriach – ospojlerowaniu, progach bocznych. Czerwone kontury podkreślają także kształt grilla i wlotu powietrza z przodu wozu oraz dyfuzora z tyłu. W środku czerwone oświetlenie wprowadza sportowy nastrój, a dodatkowe oświetlenie LED podkreśla wyjątkowe elementy kabiny. Wzmacniacz o mocy 1800 Wattów zasila czternaście głośników. Sam subwoofer umieszczony w bagażniku ma moc 400 W.
Z nową Škodą Atero czeski producent zwraca uwagę na najwyższą jakość swojego programu kształcenia zawodowego. Szkoła zawodowa marki została założona w 1927 roku i obecnie oferuje trzy- i czteroletnie kursy z przedmiotów technicznych, kończące się praktykami i dyplomem bądź świadectwem uprawniającym do wstąpienia do szkoły wyższej.
Obecnie do szkoły uczęszcza blisko 900 uczniów szkoły dziennej (kobiety stanowią 14 proc. z nich), którzy biorą udział w czternastu kursach. Swoje kwalifikacje podnosi tu także około stu pracowników biorących udział w kolejnych kursach technicznych. Po ukończeniu kursów wszyscy absolwenci szkoły mają zagwarantowaną pracę w zakładach Škody.