ŠKODA: UCZNIOWIE WYBUDOWALI COUPE ATERO

skod-alten1

26 uczniów szkoły zawodowej Škody zbudowało swój wymarzony samochód: model Atero – spektakularne coupe bazujące na kompaktowym modelu Rapid.

W pełni funkcjonalny, powstały tylko w jednym egzemplarzu pojazd jest już trzecią konstrukcją tego typu.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Uczniowie kontynuują nową tradycję, która swoimi początkami sięga roku 2014. Wtedy grupa ze starszego rocznika zbudowała kabriolet na bazie najmniejszego modelu – CitiJet. W roku 2015 w jej ślady poszedł pick- up Funstar. Celem tego przedsięwzięcia jest propagowanie zdolności i kreatywności podopiecznych Škody.

Uczniowie zaczęli pracę nad Atero pod koniec roku 2015. Zespół z Mladá Boleslav – cztery kobiety i dwudziestu dwóch mężczyzn – poprowadził projekt we współpracy ze swoimi nauczycielami oraz działami marki odpowiedzialnymi za technikę, design i produkcję.

– To była niepowtarzalna okazja dla nas wszystkich, aby poznać nowych ludzi i zawrzeć nowe przyjaźnie oraz przetestować i wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną w praktyce. Projekt ten trwał około 1700 roboczogodzin i wszyscy jesteśmy bardzo dumni z efektu – powiedział rzecznik zespołu studenckiego, Dan Voce.

Mierząca 4,3 metra długości Atero jest kompaktowym, dwudrzwiowym coupe z dużą pokrywą bagażnika. Rapid Spaceback, który posłużył za bazę projektu, jest już ledwo rozpoznawalny – przebudowa w tym przypadku była dużo bardziej zaawansowana niż przy dwóch poprzednich projektach szkoły. Słupki B zostały przesunięte do tyłu, słupki C znacznie pochylono. Linia dachu zaczyna opadać wcześniej, podczas gdy dolna linia bocznych okien zadarta jest ku górze.

skod-alten2

Wiele innych elementów nadwozia także doczekało się gruntownej modyfikacji. Nowe otwory wentylacyjne nadają masce wyrazistej struktury, którą uzupełnia duży otwór wentylacyjny wmontowany w przedni zderzak. Przedłużono drzwi, a klapa bagażnika została przekształcona śladem nowej linii słupków C i posiada teraz duży spojler. Nowe są także światła z tyłu i z przodu, które wykorzystują technologię LED. Tylny zderzak otacza duże końcówki układu wydechowego, który zaczerpnięto z Octavii RS.

Obok silnika 1.4 TSI o mocy 125 KM i siedmiobiegowej skrzyni DSG pracują także zmodyfikowane podzespoły mechaniczne. Z przodu zamontowano wentylowane i ręcznie perforowane tarcze hamulcowe. Osiemnastocalowe felgi o wzorze ‘Turini’ pochodzą z oferty modelu Octavia. Tu wykończono je czarnym lakierem i czerwonymi pasami.

Całe nadwozie pokryte jest czarnym lakierem Black Magic, z którym kontrastuje czerwony lakier Corrida Red na nowych akcesoriach – ospojlerowaniu, progach bocznych. Czerwone kontury podkreślają także kształt grilla i wlotu powietrza z przodu wozu oraz dyfuzora z tyłu. W środku czerwone oświetlenie wprowadza sportowy nastrój, a dodatkowe oświetlenie LED podkreśla wyjątkowe elementy kabiny. Wzmacniacz o mocy 1800 Wattów zasila czternaście głośników. Sam subwoofer umieszczony w bagażniku ma moc 400 W.

Z nową Škodą Atero czeski producent zwraca uwagę na najwyższą jakość swojego programu kształcenia zawodowego. Szkoła zawodowa marki została założona w 1927 roku i obecnie oferuje trzy- i czteroletnie kursy z przedmiotów technicznych, kończące się praktykami i dyplomem bądź świadectwem uprawniającym do wstąpienia do szkoły wyższej.

Obecnie do szkoły uczęszcza blisko 900 uczniów szkoły dziennej (kobiety stanowią 14 proc. z nich), którzy biorą udział w czternastu kursach. Swoje kwalifikacje podnosi tu także około stu pracowników biorących udział w kolejnych kursach technicznych. Po ukończeniu kursów wszyscy absolwenci szkoły mają zagwarantowaną pracę w zakładach Škody.