Škoda wyprodukowała trzymilionowy silnik 1.2 HTP. Zbiegło się to z wypuszczeniem z fabryki półmilionowej skrzyni biegów MQ/SQ 100. Podwójny jubileusz…
Trzycylindrowy silnik serii EA 111 cieszy się popularnością wśród klientów Škody, SEAT-a i Volkswagena. To czeski produkt, który od 2001 roku schodzi z taśm produkcyjnych zakładu w Mladá Boleslav.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
TECHNIKA
Oprócz jednostki 1.2 HTP, marka wytwarza także silniki 1.2 TSI tej samej serii, 1.2 TSI i 1.4 TSI serii EA 211 oraz manualne i automatyczne skrzynie biegów.
– Nasza firma buduje silniki już prawie 115 lat. Czyni to ją jednym z najdłużej istniejących projektantów i producentów jednostek napędowych na świecie. Te kamienie milowe w postaci wyprodukowania przez nas trzech milionów silników 1.2 HTP oraz pięciuset tysięcy skrzyń biegów MQ/SQ 100 wiele mówią o sile naszej lokalnej produkcji. Zamierzamy to wykorzystać, by jeszcze bardziej wzmocnić nasz potencjał technologiczny w najbliższych latach – mówi Michael Oeljeklaus, członek Zarządu Škody odpowiedzialny za produkcję i logistykę.
Trzycylindrowy motor napędza modele Fabia, Roomster i Rapid. Oznaczenie HTP to skrót od „High Torque Performance” – wskazuje na duży moment obrotowy dostępny już od małej prędkości obrotowej, co przekłada się zarówno na małe zużycie paliwa, jak dobrą dynamikę tej lekkiej jednostki.
Oprócz silników, marka ma także bardzo duże kompetencje w zakresie wytwarzania skrzyń biegów. Automatyczna dwusprzęgłowa przekładnia DQ 200 produkowana jest w miejscowości Vrchlabí. Manualne skrzynie biegów MQ 200 i MQ/SQ 100 budowane są natomiast od połowy 2011 roku w Mladá Boleslav.
Komponent ten przeznaczony jest do miejskich samochodów Grupy Volkswagen – między innymi modelu Citigo. W marcu bieżącego roku osiągnięto wieki sukces, potwierdzający popularność i jakość wytwarzanych tu modułów: wyprodukowano półmilionowy egzemplarz tej skrzyni biegów.
Škoda planuje w najbliższych latach wykorzystać swoją cenną wiedzę i bardzo duże doświadczenie w zakresie jednostek napędowych i skrzyń biegów do intensywnego rozwoju. Czeski producent wybudował w tym celu nowe Centrum Układów Napędowych w Centrum Technologicznym Škody Česana w Mladá Boleslav. Ze wsparciem Grupy Volkswagen w jego budowę zainwestowano 34 miliony euro. To obecnie największa inwestycja tego typu realizowana w całym przemyśle Czech.
Duże znaczenie dla innowacyjnego procesu produkcji silników i skrzyń biegów mają fabryczne odlewnie i kuźnie. Kilka tygodni temu świętowały one jubileusz pięćdziesięciolecia. Ta część fabryki – założona w 1963 roku – powstała niedługo przed wprowadzeniem do produkcji słynnej 1000 MB. Obecnie to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie tego typu kompleksów na świecie, wyróżniony tytułem „Centre of Excellence” wskazującym na najlepsze i najbardziej wyspecjalizowane zakłady całej Grupy Volkswagena.
Škoda rozpoczęła produkcję silników w 1899 roku. Cztery lata po powstaniu firmy, która produkowała wtedy rowery, założyciele Václav Laurin i Václav Klement zbudowali swój pierwszy bicykl z napędem spalinowym – Motocyclette. W jednośladzie zamontowano zespół dwóch jednocylindrowych silników o mocach 1,25 i 1,75 KM.
Od tego momentu rozpoczyna się historia jednego z najdłużej istniejących na świecie producentów branży motoryzacyjnej. W 1905 roku firma Laurin&Klement ukończyła swój pierwszy pojazd Voiturette A (od francuskiego: niewielki samochód). Napędzany był siedmiokonnym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1100 cm3, chłodzonym cieczą. Kolejny ważny kamień milowy został osiągnięty w roku 1908, kiedy firma zbudowała pierwszy ośmiocylindrowy motor na świecie. Do 1924 roku nieustannie rozwijająca się firma Laurin&Klement produkowała już także lotnicze jednostki napędowe.
Po połączeniu z zakładami Škody w 1925 roku, rozwój układów napędowych dalej miał kluczowe znaczenie dla firmy. W latach 30. duże doświadczenie w tym zakresie przejawiało się także w produkcji udanych wozów sportowych o świetnych osiągach. Po II wojnie światowej ważnym kolejnym krokiem w rozwoju firmy był pierwszy silnik umieszczony z tyłu, wprowadzony do produkcji w 1964 roku. Do silnika umieszczonego z przodu powrócono w 1987 roku. Decydującym krokiem dla nadania rozpędu rozwojowi najnowocześniejszych układów napędowych i przeniesienia napędu było połączenie sił z Grupą Volkswagen w 1991 roku. Akt ten zapoczątkował pasmo sukcesów, które w postaci takiej, jak te dwa wyniki produkcji, trwa do dziś.