Już trzy miliony 7-biegowych dwusprzęgłowych skrzyń biegów DQ200 zjechało z linii produkcyjnej Škody w fabryce w Vrchlabí.
Czeska marka produkuje dziennie aż 2200 automatycznych przekładni z podwójnym sprzęgłem, dla globalnej sieci Grupy Volkswagen.
Zobacz relacje:
Każda przekładnia DQ200 dostępna jest w 22 wersjach i składa się z 352 części. Jej waga wynosi 72 kg, co czyni ją o 8 kg lżejszą od poprzedniej generacji. Samochód w nią wyposażony zapewnia dynamiczne prowadzenie i możliwość zmiany biegów w czasie zaledwie kilku setnych milisekundy.
DSG (Direct Shift Gearbox) jest połączeniem skrzyni mechanicznej i automatycznej. Przekładnia może działać w pełnym trybie automatycznym, jak i z funkcją umożliwiającą manualne przełączanie biegów. Skrzynia posiada dwa sprzęgła – dla biegów nieparzystych i parzystych.
Zmiana odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie i opiera się na preselekcji przełożeń. W praktyce – gdy samochód jedzie na pierwszym biegu, drugi jest już przygotowany do włączenia. Taka mechanika działania jest niezwykle płynna, eliminuje szarpnięcia i nie spowalnia samochodu, ponieważ moc silnika jest stale przenoszona na koła.
Skrzynie DSG poddawane są zaawansowanym testom. Oprócz 60 tysięcy godzin w komorze testowej, przekładnie sprawdzane są w prototypach, które przejeżdżają 2 miliony kilometrów w wymagających warunkach. Ponadto każde z urządzeń, zanim opuści produkcję, sprawdzane jest na specjalnym stanowisku, gdzie wystawia się je na działanie prędkości do 180 km/h.
Starannie zaprojektowane skrzynie DQ200 są stosowane w wielu seriach modeli Škody (38 proc. produkcji w Vrchlabí), a także w innych pojazdach Grupy Volkswagen (62 proc.). Ponad 50 proc. skrzyń biegów Škoda Auto dostarcza do Niemiec, do pozostałych kluczowych odbiorców należą fabryki w Indiach, Polsce, Rosji, Hiszpanii, RPA i na Węgrzech.