Sposób zabezpieczania auta przed kradzieżą bardzo rozwinął się na przestrzeni ostatnich lat.
Kiedyś, żeby wsiąść do samochodu, trzeba było przekręcić kluczyk w zamku drzwi. Z czasem przestało to być koniecznie – pojawiły się pierwsze centralne zamki. Najpierw z dwoma przyciskami do blokowania i odblokowywania auta, a później z osobnym do otwierania bagażnika. Z czasem kluczyk stał się bardziej poręczny – metalową część można było wygodnie schować w uchwycie, ale aby uruchomić silnik, nadal trzeba było włożyć go do stacyjki. Obecnie na rynku dostępne są wygodne systemy bezkluczykowe. Pozwalają one na otwarcie czy uruchomienie pojazdu bez konieczności wyjmowania kluczyka z kieszeni. Eksperci SKODY pokazują jak na przestrzeni lat ewoluowała ta niezbędna część samochodu.
Zobacz także:
TOYOTA: NOWY ROZBUDOWANY SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA T-MATE
Wśród tylu unowocześnień, w kluczykach nie zmienił się jednak grot z frezowanymi konturami profilu, zarówno staromodnymi na krawędzi jak i obecnie wewnątrz grota. Ulokowany jest on wewnątrz modułu kluczyka na wypadek rozładowania jego baterii lub akumulatora auta i braku możliwości odblokowania pojazdu zdalnie. Mimo że nie jest to już widoczne na zewnątrz, każda SKODA ma klasyczną, cylindryczną wkładkę zamka mechanicznego w drzwiach kierowcy – objaśnia Petr Jirasko, ekspert marki SKODA. Ekspert dodaje, że w niedalekiej przyszłości nawet awaryjne odblokowanie samochodu będzie obsługiwane wyłącznie elektrycznie.
Oznacza to kończącą się erę korzystania z fizycznych kluczyków. Brak mechanicznego zamka oznacza większą ochronę przed kradzieżą i lepiej zabezpieczony samochód. Aby odblokować lub zablokować drzwi za pomocą pilota, należy przełączyć zamek z pozycji zablokowanej na odblokowaną i odwrotnie. W przeciwieństwie do fizycznego przekręcenia kluczyka w zamku, przy odblokowaniu zdalnym jednostka sterująca drzwiami odbiera sygnał z kluczyka i wysyła do centralnego zamka polecenie odblokowania lub zablokowania.
Jak działa system bezkluczykowy?
Nowoczesne systemy bezkluczykowego otwierania drzwi są teraz bardzo popularne. W samochodach SKODA stosuje się ich dwie generacje. – W starszej system działa w następujący sposób – osoba z kluczykiem zbliża się do samochodu, który czeka na wyzwalacz. Zazwyczaj jest to włożenie palców w przestrzeń klamki lub naciśnięcie przycisku zwalniającego bagażnik. Czujnik w klamce wysyła żądanie do jednostki sterującej, która nakazuje antenom przeszukiwanie okolicy samochodu w poszukiwaniu klucza. Celowo nie mają one dużego zasięgu i są umieszczone w przednich drzwiach. Jeśli klucz znajduje się w zasięgu anten, odbierają one jego sygnał i wysyłają pozytywną odpowiedź do jednostki sterującej umieszczonej w desce rozdzielczej, co odblokowuje samochód – mówi Zdenek Riha z Wydziału Elektroniki Nadwozia i Architektury.
Nowsze generacje systemu bezkluczykowego – obecnie dostępne w czwartej generacji modelu SKODY OCTAVIA i ENYAQ iV – również oferują funkcję automatycznego otwierania pojazdu. Jeśli kluczyk znajdzie się w odległości około jednego metra od samochodu, drzwi się odblokowują. System aktywnie skanuje otoczenie – anteny cyklicznie wysyłają sygnał i gdy tylko wykryją „właściwy” kluczyk, komunikują się z nim i po weryfikacji samochód zostaje odblokowany lub włączają się światła „powitalne” (jeśli zostały wcześniej ustawione).
Innowacyjny system START/STOP
Za pomocą funkcji Virtual Pedal w podobny sposób można otworzyć bagażnik. Aby z niej skorzystać, trzeba unieść stopę pod tylnym zderzakiem. Wtedy czujnik odbiera żądanie i weryfikuje obecność kluczyka. Następnie bagażnik odblokowuje się i samoczynnie otwiera.
Gdy kierowca znajdzie się wewnątrz samochodu i będzie chciał uruchomić silnik, obecność kluczyka jest sprawdzana ponownie. – Wymogiem w tym przypadku jest wciśnięcie przycisku START/STOP. Model ENYAQ iV posiada już nowszą wersję tego systemu, która eliminuje konieczność wciskania przycisku. Wyzwalaczem w tym przypadku jest przesunięcie drążka skrzyni biegów do pozycji D. Spełnionych musi zostać jednak kilka warunków. Są nimi: zajęte miejsce kierowcy, zapięty pas bezpieczeństwa i zaciągnięty hamulec. Podobnie sytuacja wygląda z wyłączeniem samochodu – odpięcie pasów bezpieczeństwa i przesunięcie drążka skrzyni biegów do pozycji P powoduje zgaszenie silnika. Na razie jednak samochód nie blokuje się sam, gdy oddalamy się z kluczykiem w kieszeni – funkcja ta jest obecnie testowana i planowana do wprowadzenia – dodaje Riha.
W planach jest również możliwość odblokowywania samochodu poprzez technologię UWB, Bluetooth i NFC, za pomocą telefonu komórkowego lub smartwatcha. Funkcja zostanie wprowadzona do użytku w ciągu kilku najbliższych lat. Trendem nieco bardziej odległym są samochody z antenami rozmieszczonymi wokół nich, które będą miały na celu komunikację z otaczającą infrastrukturą, innymi pojazdami czy użytkownikami dróg.
Drzwi na każdą porę roku
Podczas gdy systemy blokowania przeszły na przestrzeni lat radykalne zmiany, podstawowa zasada działania mechaniki drzwi bocznych samochodu pozostała zasadniczo taka sama. Ewolucję przeszło przede wszystkim to, jak dzisiejsze drzwi radzą sobie w różnych warunkach atmosferycznych. Jeszcze niedawno zamarznięte zamki i wynikające z tego komplikacje z odblokowaniem samochodu lub trudności z zamknięciem bocznych szyb nie należały do rzadkości. Woda dostawała się wszędzie i nic nie mogło powstrzymać jej zamarzania.
W drugiej połowie lat 90. nastąpił przełom, ponieważ skupiono się na wykonaniu drzwi wytrzymałych i odpornych na warunki atmosferyczne oraz na zapewnieniu działającego w każdych warunkach systemu otwierania i zamykania samochodu. – Dzisiaj możemy zagwarantować, że kierowcy nie muszą martwić się tym, czy po obfitych opadach deszczu wystąpił duży mróz. Drzwi nowoczesnych modeli SKODY nadal posiadają mokre i suche obszary, ale ich konstrukcja i mechanika uległa ogromnemu postępowi. Główną różnicą jest to, że woda znacznie rzadziej dostaje się do mokrej części drzwi i nie dociera do obszarów krytycznych. Zamki drzwi i służące do ich obsługi linki Bowdena zostały zaprojektowane tak, aby woda i niska temperatura nie miały wpływu na ich pracę – wyjaśnia Simon Jenicek, ekspert marki ŠKODA.
Konstrukcja drzwi zależy od okresu, w którym powstał dany model. Jest też związana z wymogami bezpieczeństwa i przepisami obowiązującymi w poszczególnych obszarach świata, do których dostarczane są samochody. – W przypadku pojazdu przeznaczonego na rynek Ameryki Północnej mogą wystąpić np. różnice w grubości wsporników, ponieważ wymagania amerykańskie są pod tym względem bardziej restrykcyjne niż europejskie – mówi Petr Havelka.
Co ciekawe, między drzwiami modeli takich jak FABIA i KODIAQ nie występuje wiele różnic. Chociaż są to samochody różniące się rozmiarem, masą, i wymaganiami dotyczącymi odporności mechanicznej, to wszystkie modele mają drzwi na zawiasach z blachą zewnętrzną i wewnętrzną oraz wsporniki wewnątrz drzwi, przy klamce, przy zawiasach i zamkach. Jeśli chodzi o zamki, są one niemal identyczne dla SKODY FABIA, KODIAQ czy SUPERB.
Co zrobić, gdy samochód nie chce się otworzyć?
Prawdopodobnie jest to spowodowane rozładowaną baterią w kluczyku. W takiej sytuacji trzeba wysunąć ostrze klucza zapasowego i za jego pomocą mechanicznie odblokować drzwi kierowcy. Ale jak uruchomić silnik? Wszystkie potrzebne informacje zawarte są w instrukcji obsługi samochodu. W starszych systemach bezkluczykowych, wejście na kluczyk znajduje się obok przycisku uruchamiania silnika, w nowszych samochodach – w uchwycie na kubki. W kluczyku znajduje się cewka, za pomocą której auto sprawdza czy jest on właściwy. Jeśli tak, silnik uruchamia się. Kluczyk nie potrzebuje do tego energii elektrycznej, więc silnik można uruchomić nawet wtedy, gdy bateria jest całkowicie rozładowana. Gorzej, jeśli samochód nie odblokowuje się, ponieważ rozładował się akumulator. Wtedy nie pozostaje nic innego, jak mechaniczne otwarcie drzwi kierowcy i przywrócenie go do sprawności