Czwarta generacja Skody Octavia posiadać będzie również usportowioną wersję RS. Po raz pierwszy model proponuje trzy różne układy napędowe.
Obok wariantów wyposażonych w silnik benzynowy lub wysokoprężny pojawia się również pierwszy samochód z napędem hybrydowym typu plug-in – RS iV.
Zobacz relacje:
Zarówno RS 2.0 TSI, jak i RS iV mogą się poszczycić mocą 180 kW (245 KM). Wersja 2.0 TDI osiąga moc 147 kW (200 KM) i jest dostępna z napędem na cztery koła.
Nazwa RS stanowi skrót od „Rally Sport” i nawiązują do prototypów aut rajdowych 180 RS i 200 RS, a także udanego startu 130 RS w rajdzie Monte Carlo w latach 70. Marka wyprodukowała ponad 17 600 sztuk pierwszej generacji Octavii RS z turbodoładowanym silnikiem 1,8 l o mocy 132 kW (180 KM), początkowo w wersji Liftback, a od 2002 r. również Combi.
Z linii produkcyjnych zjechało ponad 87 800 sztuk modelu drugiej generacji. Poza silnikiem benzynowym o mocy 147 kW (200 KM), po raz pierwszy zaoferowano ją także z silnikiem Diesla osiągającym moc 125 kW (170 KM). Trzecia generacja, wypuszczona na rynek w 2013 r., początkowo była dostępna z silnikiem benzynowym o mocy 162 kW (220 KM), a później także z silnikami benzynowymi 169 kW (230 KM) i 180 kW (245 KM).
Moc silnika 2.0 TDI wynosiła 135 kW (184 KM), a pojazd w tej wersji jako pierwszy RS mógł być opcjonalnie wyposażony w napęd na cztery koła. Łącznie wyprodukowano ponad 172 000 sztuk modelu trzeciej generacji.
Trzy napędy do wyboru
W czwartej generacji po raz pierwszy można wybierać spośród trzech różnych układów napędowych. RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in dysponuje mocą 180 kW (245 KM) i wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię DSG. Ponadto nowy samochód dostępny jest z silnikiem benzynowym 2.0 TSI z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiobiegową skrzynią DSG.
Silnik 2.0 TDI osiąga 147 kW (200 KM) i zawsze występuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, natomiast napęd na cztery koła jest dostępny jako opcja. Elektronika sterująca możliwym do wyboru napędem na cztery koła w ułamku sekundy reaguje na zmianę warunków jazdy. Układ ten przenosi część momentu obrotowego na przeciwne koło, gdy zmniejszy się obciążenie koła wewnętrznego, utrzymując przyczepność.
Sportowy wygląd
Oprócz oryginalnych czarnych elementów wykończenia nadwozia z przodu i z tyłu nowy model posiada także dyfuzor oraz wloty powietrza nad światłami przeciwmgielnymi LED. Obudowy lusterek bocznych i obramowania szyb również występują w błyszczącej czerni, podobnie jak relingi dachowe w wersji Combi. Z tyłu wersji Liftback na czarno lśnią także owiewki, dyfuzor i tylny spojler. Spojler dachowy w wersji Combi ma kolor nadwozia.
Nowe modele RS wyposażone są w standardzie w czarne 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Zaciski hamulcowe mają wyrazisty czerwony kolor charakterystyczny dla serii RS. Obręcze 19-calowe dostępne są w wyposażeniu dodatkowym. Topowe wersje sportowe charakteryzują się ekskluzywnym emblematem RS na pokrywie bagażnika. W standardowym wyposażeniu znalazły się również debiutujące reflektory Full LED Matrix.
Wnętrze
We wnętrzach dominuje czerń. Przeprojektowana wielofunkcyjna trójramienna jest wykonana ze skóry i oznaczona logo RS. Zmieniono na niej układ przycisków i dodano nowe chromowane pokrętła. Pojazdy z przekładnią DSG posiadają dodatkowo manetki. Przednie sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami mają tekstylną tapicerkę , a w opcjonalnych fotelach ergonomicznych zaproponowano tapicerkę z Alcantary, skóry i sztucznej skóry, regulację głębokości siedziska oraz funkcję masażu.
Fotele są ozdobione logo RS i ozdobnymi przeszyciami w kolorze czerwonym lub srebrnoszarym, które znajdują się także na skórzanej kierownicy, podłokietnikach oraz na desce rozdzielczej pokrytej Alcantarą. Sportowego wyglądu samochodu dopełniają ozdobne listwy z wykończeniem karbonowym i aluminiowe pedały.
W standardowym wyposażeniu trzech modeli RS można znaleźć Virtual Cockpit z dodatkowym układem sportowym. W standardzie jest także wybór trybów jazdy, wśród których znajdziemy nowy tryb RS. Występują również wszystkie systemy wspomagania kierowcy. Należą do nich nowy system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist), system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) i system ostrzegania o ruchu lokalnym (Local Traffic Warning).
Nowe funkcje systemu dynamicznej kontroli zawieszenia
O dynamikę jazdy dbają progresywny układ kierowniczy w standardzie oraz zawieszenie sportowe, które w przypadku silników 2.0 TSI i 2.0 TDI zostało obniżone o 15 mm. Zawieszenie adaptacyjne DCC, dostępne jako wyposażenie opcjonalne, nieustannie zmienia parametry tłumienia.
DCC umożliwia także zmianę różnych parametrów przy wyborze trybów jazdy, takich jak zawieszenie, tłumienie, charakterystyka układu czy działanie skrzyni DSG, zgodnie z osobistymi preferencjami. Zmian dokonuje się za pomocą suwaków na centralnym ekranie dotykowym. Prześwit w wersji RS iV z zawieszeniem DCC pozostaje niezmieniony. W wariantach TSI elektronicznie sterowany dyferencjał VAQ zwiększa przyczepność na przedniej osi.