Škoda rozpoczęła seryjną produkcję pierwszych zelektryfikowanych samochodów. Z linii produkcyjnej zjeżdża już nowy model – Superb iV.
Samochód posiada napęd hybrydowy typu plug- in. W fabryce w Kvasinach w Czechach uruchomione zostało też centrum szkoleniowe.
Zobacz relacje:
Elektromobilność nie jest już tylko wizją przyszłości. Nic więc dziwnego, że przyszłość marki wyznaczają działania mające na celu dostosowywanie linii produkcyjnych do wytwarzania komponentów elektrycznych oraz rozwój infrastruktury do ładowania na terenie zakładów produkcyjnych.
Ze specjalną uwagą Škoda podchodzi także do szkolenia personelu i poszerzania kompetencji w zakresie operacji montażowych wymaganych przy pojazdach hybrydowych. Wynikiem tego jest powstałe centrum szkoleniowe zakładu w Kvasinach, gdzie opracowano sekcję poświęconą szkoleniu personelu w zakresie operacji montażowych wymaganych przy modelach nisko- i bezemisyjnych.
Na początku 2020 roku do pierwszych użytkowników w Polsce trafi nowy Superb iV. Dostępny z silnikiem benzynowym 1.4 TSI oraz silnikiem elektrycznym samochód zapewnia łączną moc 160 kW (218 KM) i pokonuje do 56 kilometrów przy zasilaniu wyłącznie energią elektryczną. W sumie nowe auto przejedzie nawet 930 km.
Od teorii do praktyki
Jak tchnąć życie w samochód hybrydowy będzie wiedzieć już wkrótce 9 000 pracowników, którzy codziennie przechodzą przez bramy gruntownie zmodernizowanej w ubiegłym roku fabryki w Kvasinach. Każdy z nich, zanim rozpocznie pracę nad produkcją zelektryfikowanych samochodów, musi zostać odpowiednio przeszkolony.
Uczestnicy mają zajęcia praktyczne, obejmujące pracę z okablowaniem i komponentami instalacji wysokiego napięcia, ze szczególnym uwzględnieniem zasad zachowania bezpieczeństwa bez utraty wysokiej jakości pracy. Ostatni etap treningu to rzeczywiste „złożenie samochodu”, polegające na zainstalowaniu transformatora i modułu ładującego w korpusie testowym, a następnie zamontowanie okablowania. Gdy komponenty zostają połączone, pojazd zostaje uruchomiony.
Pracownicy fabryki mogą przejść ten proces wykorzystując także wirtualną rzeczywistość. Wszyscy zatrudnieni, nawet jeśli nie pracują bezpośrednio przy montażu samochodów hybrydowych, muszą przejść szkolenie w zakresie zasad bezpieczeństwa.
Główna różnica pomiędzy samochodem spalinowym a hybrydowym typu plug-in w zakresie nadwozia obejmuje tylną część pojazdu. Akumulator auta hybrydowego znajduje się w miejscu zbiornika na paliwo, ulokowanego zazwyczaj pod tylnym siedzeniem. Zbiornik paliwa jest natomiast przeniesiony pod bagażnik.
Silnik elektryczny Superba iV znajduje się bezpośrednio przy silniku spalinowym.