Klimatyzacja jest dostępna w standardzie wyposażenia większości modeli. Jest ona wciąż jest poddawana testom i unowocześniana, tak by jeszcze lepiej dopasować ją do oczekiwań podróżnych.
Škoda posiada specjalną komorę klimatyczną, w której można odtworzyć warunki panujące na pustyni w Arizonie.
Zobacz relacje:
Projektowaniem systemów wentylacji zajmują się specjaliści od aerodynamiki, by stworzyć najbardziej innowacyjne technologie chłodzenia. Wentylacja jest stale ulepszany, dzięki czemu marka może zaproponować kierowcom innowacyjne rozwiązania.
W maju tego roku oddano do użytku cztery komory klimatyczne Skody, w których panują temperatury od -40°C do +60°C, by jeszcze lepiej testować systemy wentylacji samochodowej.
– Testy klimatyzacji odbywają się w komorze ustawionej na 40°C. Ponadto uruchamiamy lampy fluorescencyjne, aby symulować palące słońce o mocy 1000 W na m2, co odzwierciedla pustynne warunki panujące w Arizonie. Monitorujemy komfort pasażerów w celu osiągnięcia temperatury około 25°C na wysokości głowy pasażera w ciągu 20 minut – wyjaśnia Jan Hrnčíř, koordynator rozwoju klimatyzacji czeskiej marki.
W projektowaniu nowej klimatyzacji coraz większą role pełni aerodynamika. Przepływ powietrza w kabinie monitoruje się po to, by jego ruch nie wpływał negatywnie na bezpieczeństwo, komfort pasażerów czy akustykę.
– Właściwy przepływ powietrza zapewnia dobrą widoczność, rozmraża okna zimą i zapobiega parowaniu przez cały rok. Podczas testów systemy komputerowe sprawdzają czy procesy przebiegają prawidłowo i pomagają wykryć czy przepływ powietrza powoduje nieprzyjemny dla ucha świst – mówi David Svítil, koordynator ds. aerodynamiki wewnętrznej.
Inteligentna klimatyzacja
Klimatyzacja już dawno przestała być luksusem. Podstawowy system chłodzenia opiera się na sterowaniu manualnym, bardziej zaawansowany jest dwustrefowy Climatronic, który umożliwia indywidualne ustawienia dla kierowcy i pasażera. Dla modeli Kodiaq oraz Superb można wybrać trójstrefową klimatyzację, która pozwala na dowolne ustawienia nawiewu nie tylko dla kierowcy czy pasażera, ale także dla podróżujących na tylnej kanapie.
Klimatyzacja potrafi wykrywać zanieczyszczenia i automatycznie wyłączać wlot powietrza zewnętrznego uruchamiając wewnętrzną recyrkulację. Modele Octavia czy Karoq oferują funkcję Air Care, która automatycznie zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczonego powietrza np. podczas jazdy w zakurzonym otoczeniu. Czujnik wilgotności dba, by nie doszło do zaparowania szyb.
W nowoczesnej klimatyzacji automatycznej czujniki monitorują temperaturę i wilgotność na zewnątrz i wewnątrz, ciśnienie w systemie i ustawienia sprężarki. Czujnik światła słonecznego wykrywa nie tylko intensywność, ale także kierunek promieni słonecznych, dzięki czemu odpowiednio dostosowuje temperaturę powietrza dla lewej i prawej strony samochodu.
Nowe możliwości i wyzwania w samochodach elektrycznych
W samochodach z napędem spalinowym wentylacja wykorzystuje ciepło oddawane przez silnik do ogrzewania, a latem chłodzi za pomocą klimatyzacji, dlatego nie stanowi ona kluczowego aspektu na obszarze zarządzania energią w samochodzie. Wraz z pojawieniem się pojazdów z napędem elektrycznym wentylacja stała się jednak jednym z kluczowych systemów w pojeździe. Dlatego zaprojektowanie efektywnej klimatyzacji i wydajnego ogrzewania są niezwykle ważnymi aspektami w procesie tworzenia samochodu elektrycznego.
Bezemisyjne samochody zapewnią jeszcze większy komfort w tym zakresie. W samochodzie elektrycznym nie ma potrzeby uruchamiania silnika do włączenia ogrzewania lub chłodzenia, zatem przyszli użytkownicy takich pojazdów będą mogli cieszyć się idealną temperaturą od razu po wejściu do pojazdu.
Idealną sytuacją jest ochłodzenie wnętrza, gdy samochód jest podłączony do punktu ładowania, ponieważ wtedy użytkownik wsiada od razu do komfortowo wychłodzonego samochodu, wykorzystując przy tym energię pobieraną z gniazdka a nie z akumulatorów.
W cichych pojazdach elektrycznych nie mniej ważną kwestią jest akustyka. Szum wentylatora czy ewentualne odgłosy płynącego powietrza mogą być wyeliminowane dzięki rozbudowanemu procesowi badań i testów już na etapie projektu. Pierwszych wyników zaawansowanych prac nad innowacyjnymi systemami wentylacji będzie można doświadczyć już w przyszłym roku w elektrycznym modelu Vision iV.