Na początku przyszłego roku na rynku pojawi się Skoda Superb iV. To pierwszy w historii marki samochód posiadający napęd hybrydowy typu plug-in.
Superb ma długą historię – zadebiutował bowiem 85 lat temu. Nazwa auta od początku miała podkreślać najwyższą jakość.
Zobacz także:
Produkcja pierwszej generacji Skody Superb trwała aż do 1949 roku. W 2001 roku wprowadzono nowoczesną wersję modelu. W lipcu br. zaprezentowano odświeżoną, trzecią generację auta.
Nazwa samochodu pochodzi od łacińskiego słowa “superbus”, które oznacza „wspaniały” i symbolizuje najwyższą klasę. Po raz pierwszy została zaprezentowana 22 października 1934 roku, aby podkreślić charakter nowego sedana Š 640. W styczniu 1935 roku wprowadzono pierwszą wersję modelu o wymiarach 5,5 m długości, 1,70 m szerokości i 1,66 m wysokości w kolorze czerwonym.
Seryjna produkcja rozpoczęła się w marcu 1935 roku. Nowe auto wyposażono w sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 40,5 kW (55 KM). Oprócz standardowego wyposażenia, jako opcja dostępne było radio samochodowe i półki z drewna różanego umiejscowione za przednimi fotelami.
Niemal każdego roku firma wprowadzała kolejne innowacje: mocniejsze silniki i nowoczesne elementy wyposażenia. Po wyprodukowaniu około 600 pojazdów z zaworami SV, Škoda wprowadziła w 1938 r. wersję Superb OHV z sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 59 kW (80 KM) i pojemności skokowej 3 137 cm3.
Na krótko przed wstrzymaniem produkcji w 1940 r., spowodowanej wybuchem wojny, wyprodukowano niewielką serię Superb 4000 z silnikami V8. W 1946 r., przed wieloletnią przerwą w produkcji modelu, marka ponownie wprowadziła zmodernizowaną wersję z sześciocylindrowymi silnikami.
W 2001 roku model powrócił do oferty producenta. Po wyprodukowaniu 135 068 pojazdów w 2008 roku, wprowadzono drugą generację pojazdu. Do momentu wyprodukowania trzeciej generacji w 2015 roku, z linii produkcyjnej w fabryce w Kvasinach zjechało 404 756 egzemplarzy pojazdu w wersji sedan i 217 734 w wersji combi.
W 2019 roku marka zaprezentowała odświeżoną wersję flagowej limuzyny, z zastosowaniem najnowszych rozwiązań technologicznych z obszaru bezpieczeństwa i komfortu, eleganckim designem i wnętrzem. Po raz pierwszy w seryjnym modelu zastosowano reflektory Full LED Matrix oraz aktywny tempomat Adaptive Cruise Control najnowszej generacji, z wyprzedzeniem wykrywający ograniczenia prędkości oraz zakręty na drogach i dostosowujący do nich prędkość auta.
Dynamiczny i elegancki design został wzbogacony m.in. o jeszcze bardziej wyrazisty front i ozdobną listwę pomiędzy tylnymi światłami LED. Długość zmodernizowanej wersji zwiększyła się do 4869 mm w wersji hatchback oraz do 4862 mm w wersji Combi.
Na początku 2020 roku w ofercie Škody pojawi się model z napędem hybrydowym typu plug-in: Superb iV. Auto wyposażone w silnik benzynowy 1.4 TSI i silnik elektryczny zapewni łączną moc 160 kW (218 KM). W samochodzie wykorzystano akumulator litowo- jonowy o pojemności 13 kWh, co pozwoli na pokonanie do 56 km przy zasilaniu wyłącznie energią elektryczną.
W połączeniu z silnikiem benzynowym nowy iV może przejechać do 930 km. Nowa Skoda będzie dostępna dla wersji wyposażenia Ambition i Style, a także dla wersji Sportline i Laurin & Klement.