SKODA SUPERB COMBI 2.0 TDI: PRAWDZIWIE RODZINNY

Zaprezentowana na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej (IAA) we Frankfurcie w 2009 roku Škoda Superb II Combi jest produkowana w jednym z zakładów produkcyjnych Škody Auto, w miejscowości Kvasiny.

Mieliśmy możliwość przetestowania wersji Elegance 2.0 TDI 103 KW DSG 4×4.

Mocną stroną samochodu jest nie tylko jego ciekawa stylistyka, czy rozmiary, ale również innowacyjność. Klasyczny Superb Combi może się podobać nawet najbardziej wybrednym osobom. Ale wygląd jest kwestią gustu, więc nie będziemy go dokładniej oceniać.

Ważne jest natomiast zawsze wnętrze pojazdu. Na niego trudno jest narzekać zawr5ówno kierowcy, jak i pasażerom. Fotel prowadzącego auto jest wygodny i można go elektrycznie ustawić w najbardziej odpowiadającej pozycji. Podobnie jak kierownicę. Układ wskaźników jest przejrzysty, a przełączników – ergonomiczny. Ekran, na którym wyświetlana jest nawigacja, ustawienia radioodbiornika i CD czy też komunikatów (np. układ parkowania auta) umieszczony jest dość nisko, ale jego wielkość jest odpowiednia.

System audio umieszczony jest jeszcze niżej, ale kierowca i tak z zasady obsługuje go za pomocą przycisków w kierownicy. Gałka przekładni dobrze “leży” w dłoni.

 

 

Pasażerowie mają dużo miejsca. O ile w Superbie I trzy dobrze zbudowane, ubrane zimowo osoby ledwie się mieściły, o tyle w nowej wersji z tyłu siedzą obecnie znacznie wygodniej. Dotryczy to zarówno szerokości siedzeń, jak też miejsca na nogi i nad głową.

Wersja kombi otrzymała całą gamę innych innowacyjnych opcji. Jedną z nich jest elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, którą można otworzyć pilotem lub przyciskiem znajdującym się na konsoli centralnej. Dzięki temu, szczególnie zimą, kiedy samochód często bywa zabrudzony, nie trzeba otwierać pokrywy ręcznie. Jej zamykanie także odbywa się poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku.

Pokrywa poza elektrycznym sterowaniem, posiada także inne „przemyślane rozwiązania”. Można ją zaprogramować tak, by otwierała się do określonej wysokości, co eliminuje ryzyko jej porysowania po otwarciu, np. gdy parkujemy w niskiej hali garażowej. Z pokrywą współpracuje automatycznie zwijająca się roleta osłaniająca przestrzeń bagażnika.

 

 

Innym ułatwieniem jest system KESSY, umożliwiający zamykanie i otwieranie samochodu bez pomocy kluczyka. System pozwala również na uruchomienie i wyłączenie silnika poprzez wciśnięcie przycisku START/STOP umiejscowionego na kolumnie kierownicy.

Silnik 2.0 TDI CR DPF o mocy 140 KM, spełnia surową normę emisji spalin EU5. Superb combi wyposażony w skrzynię DSG i napęd 4×4, w wersji nadwozia sedan, emituje średnio 166 g CO2/km. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,3 l/100 km. Uzyskanie takiej wartości jest trudne, ale możliwe. Jednak w normalnej eksploatacji należy liczyć jeden litr więcej…

Prędkość maksymalna, jaką może osiągnąć, wynosi 2201 km/h. Aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h, Superb wyposażony w nową jednostkę potrzebuje 10,8 sek.

WRAŻENIA Z JAZDY

Nawet długa jazda Superbem nie męczy. Samochód nadaje się na rodzinne, długie wyprawy – miejsca w bagażniku jest dość.

 

 

Silnik o mocy 140 KM radzi sobie w trasie. Można oczywiście oczekiwać większej dynamiki przy ruszaniu, ale dzięki dobrze przemyślanym przełożeniom automatycznej skrzyni biegów, nie ma zbytniej “turbodziury”. Napęd na cztery koła jest zawsze pomocny podczas jazdy na śliskiej nawierzchni czy po szutrze. Ale należy pamiętać, że kombi nie jest pojazdem terenowym – stąd na dziurawych drogach należy uważać, by nie uderzyć spodem. To samo dotyczy podjeżdżania pod wysokie krawężniki – niski profil opon sprawia, że łatwo uszkodzić aluminiowa felgę.

Model kombi prowadzi się pewnie, nie tylko na dobrej nawierzchni. Na nierównej drodze komfort nadal jest wysoki. Na krętych jezdniach przy normalnej jeździe auto nie wykazuje nadmiernej pod- czy nadsterowności. Jednak, gdy jedzie pięć osób, a bagażnik jest obciążony – lepiej uważać i nie szarżować: motorowi brakuje bowiem chwilami “gubików”, aby wyprowadzić pojazd z kołysania. Granica przyczepności w takich momentach jest nieduża!

Bagażnik ma pojemność 633 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń – 1865 litrów.

CENA

Superb II Combi Elegance kosztuje w wersji standardowej 151 200 złotych, co jest ceną bardzo przyzwoitą w tym segmencie. Koszt zakupu auta testowego to 171 430 złotych.

 

 

Całkowity koszt wyposażenia opcjonalnego: 20 230,00 zł (z upustem). Składa się na to: SUNSET (900 zł), obręcze kół ze stopów lekkich TRIFID 7,5Jx17 (4×500 zł), koło zapasowe dojazdowe (dla samochodów z obręczami 17″ i 18″ – 230 zł), lakier Błękit Lava metalizowany (2400 zł), mapy Europy Zachodniej i SOUND SYSTEM (10 głośników, cyfrowy korektor – 1700,00 zł), 4-ramienna skórzana kierownica multifunkcyjna z pakietem skórzanym i przyciskami (300,00 zł), przygotowanie pod telefon GSM II (Bluetooth – 1200 zł), nawigacja satelitarna COLUMBUS (6000,00 zł), gniazdo MDI (500 zł), alarm z funkcją monitoringu wnętrza i czujnikiem przechyłu plus niezależna syrena (1200 zł), elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe (4500 zł), niezależny system ogrzewania ze zdalnym sterowaniem, ze spryskiwaczami przednich reflektorów i Maxi-DOT (4000 zł), schowek w podłodze bagażnika z systemem mocującym bagaże (800 zł).

Dopłata do automatycznej przekładni DSG oraz napędu na wszystkie koła wynosi 19 000 zł w stosunku do standardowej wersji silnika 2.0 TDI CR DPF 140 KM.