SKODA jest związana ze sportem motorowym niemal od początku istnienia marki. Tradycję kontynuuje gama samochodów z oznaczeniem RS.
SKODA oferuje obecnie cztery takie modele: OCTAVIA RS, KODIAQ RS oraz najnowsze: ENYAQ Coupé RS iV i ENYAQ RS iV. – Modele RS są łącznikiem między osiągnięciami marki w sportach motorowych a naszymi klientami, którzy chcą jeździć sportowym autem – mówi Daniel Petr, specjalista ds. projektowania samochodów sportowych w firmie SKODA.
Zobacz także:
DACIA: DUSTER I JOGGER W OFERCIE UP&GO Z SZYBSZĄ DOSTAWĄ SAMOCHODU
Bogata historia w sportach motorowych
Obecne modele RS nawiązują do bogatej historii samochodów sportowych SKODY. Oznaczenie RS pojawiło się po raz pierwszy w 1974 r. na modelach wyścigowych SKODA 180 RS i SKODA 200 RS. Te dwie litery to skrót od „Rally Sport” – nazwy tradycyjnej dyscypliny, w której producent jest czołowym graczem do dziś. W 1975 r. pojawiła się SKODA 130 RS, której największym osiągnięciem był „dublet” w swojej kategorii w Rajdzie Monte Carlo w 1977 r. W 1981 roku SKODA 130 RS zwyciężyła również w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Europy Samochodów Turystycznych. We współczesnej historii oznaczenie RS trafiło również do modeli produkcyjnych. Pierwszym modelem RS była OCTAVIA RS z 2000 roku, która świętowała pojawienie się samochodu wyścigowego OCTAVIA WRC.
SKODA OCTAVIA RS – podstawa gamy
Przez wiele lat podstawą sportowej gamy była SKODA OCTAVIA RS, najlepiej sprzedający się model marki, dostępny w tej postaci od czasu liftingu pierwszej generacji. W obecnej, czwartej generacji model otrzymał nowy typ układu napędowego. Oprócz wersji benzynowej o mocy 180 kW (245 KM) i wysokoprężnej o mocy 147 kW (200 KM). Szeroka gama opcji nie kończy się jednak na typie silnika: model dostępny jest także w wersji liftback lub kombi, z napędem na przednie lub cztery koła oraz ze skrzynią manualną lub DSG.
Sportowe technologie
SKODA OCTAVIA RS przedstawia filozofię całej gamy RS. – Klienci doceniają, że model sportowy różni się od tradycyjnych wersji zarówno wyglądem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Sportowy wygląd musi być jednak poparty odpowiednią technologią, taką jak rodzaj zastosowanego silnika i podwozia samochodu – wyjaśnia Daniel Petr. Zmiany konstrukcyjne obejmują zazwyczaj elementy takie jak: zderzaki, końcówki wydechu, spoilery czy specjalne projekty kół. Wewnątrz znajdują się sportowe fotele z zintegrowanymi zagłówkami oraz logo RS – dodaje projektant.
Daniel Petr zwraca uwagę, że zmiany konstrukcyjne w wersji RS to nie tylko względy estetyczne. – Modyfikujemy wygląd zgodnie ze sportowymi funkcjami samochodu. Dużo uwagi poświęcamy chłodzeniu silnika i hamulców czy dopracowaniu aerodynamiki – wyjaśnia projektant. Sportowe wnętrze jest zarówno bezpieczne, jak i wygodne.
SKODA KODIAQ RS
Kolejnym modelem RS jest odnoszący sukcesy SUV KODIAQ. Oryginalnie był on wyposażony w silnik 2.0 TDI o mocy 176 kW (240 KM), ale w wyniku modernizacji otrzymał silnik benzynowy 2.0 TSI – znany już z modelu OCTAVIA RS. SKODA KODIAQ RS może pochwalić się najwyższej klasy wyposażeniem, które jest integralną częścią wszystkich sportowych modeli producenta.
Najmocniejsze samochody SKODY wszechczasów
Modele ENYAQ Coupé RS iV oraz ENYAQ RS iV mają moc systemową 220 kW (299 KM), co czyni je najmocniejszymi seryjnie produkowanymi samochodami SKODY wszechczasów. W tych modelach napęd na cztery koła to standard, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,5 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest do 180 km/h, czyli o 20 km/h więcej, niż w przypadku niesportowych wersji aut elektrycznych. W samochodach zastosowano konfigurację akumulatorów o pojemności 82 kWh.
Nowy rozdział w gamie aut sportowych
Modele elektryczne ENYAQ RS iV reprezentują nowy rozdział w gamie aut sportowych producenta. ENYAQ Coupé RS iV oraz ENYAQ RS iV zostały ozdobione nowym logo RS, a inne modele mają pójść w ich ślady. Z punktu widzenia projektanta elektryczne auto wymaga mniej przeróbek. – Nie ma tak wielu potrzebnych modyfikacji technicznych i funkcjonalnych, więc zmiany w projekcie są bardziej kosmetyczne. Daje nam to bardziej przejrzyste rozwiązanie projektowe, w którym nie musimy zajmować się wprowadzaniem większych otworów wentylacyjnych czy końcówek wydechu – mówi Daniel Petr.
Projektanci położyli jednak duży nacisk na jeszcze lepsze dopracowanie aerodynamiki nadwozia i kół samochodu. Współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,265 dla ENYAQ RS iV i nawet 0,234 dla ENYAQ Coupé RS iV. – Era samochodów elektrycznych toruje drogę dalszym projektom, które pomogą zdefiniować przyszłe postrzeganie sportowych modeli RS ŠKODY – dodaje projektant.
SKODA FABIA RS Rally2 – model rajdowy
SKODA FABIA jest jednym z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych na świecie. SKODA FABIA RS Rally2 została oparta na modelu FABIA czwartej generacji oraz wyposażona w silnik o pojemności 1,6 litra i mocy około 214 kW (289 KM).