W latach 50 inżynierowie z Mladá Boleslav nie mieli dostępu do najnowszych zachodnich technologii, mimo to byli w stanie zaprojektować i rozpocząć produkcję interesujących modeli Skoda. Wszystko to dzięki wdrożeniu nowatorskiego jak na tamte czasy programu NOV.
Program NOV (Nový Osobní Vůz), czyli prace nad całkowicie nowym samochodem osobowym Skoda, rozpoczęte jeszcze w latach 50-tych, zakończyły się ostatecznie wyprodukowaniem czterech prototypów pojazdów o zupełnie odmiennej konstrukcji.
Pierwszym z nich był klasyczny, czterodrzwiowy sedan, znany doskonale z wykonania wielkoseryjnego jako model MB. Drugim – mniej popularny, budowany w krótkich seriach tudor, oznaczony jako MBX. Trzecim – intrygujące kombi, ostatecznie niezatwierdzone do produkcji, wreszcie ostatnim – niebanalna wersja pozbawiona stałego dachu.
Otwarte nadwozie typu 2+2 powstałe w filii w Kvasinach posiadało standardowo miękki, rozkładany dach, równocześnie jako opcję przewidziano stalowy hardtop. Pierwszy z prototypów, oznaczony jako Š991 Roadster był gotowy późną jesienią 1960 roku. W zamyśle, miał w programie produkcyjnym zastąpić legendarną Felicię.
Do napędu prototypu wykorzystywano kolejną nowość w programie marki – litrowy silnik zasilany dwoma gaźnikami. U schyłku 1961 roku powstał drugi z prototypów – oznaczony jako Š990 Roadster i wyróżniający się zmianami stylistycznymi oraz prawostronnym układem sterowania. W tym przypadku równolegle poddawano badaniom nowy typ hardtopu – wykonany już z laminatu.
Kolejne testy potwierdziły, że mimo wprowadzenia licznych modyfikacji, płyta podłogowa nowego modelu, w połączeniu z nadwoziem pozbawionym dachu, nie jest w stanie sprostać występującym obciążeniom.
Wersja Roadster została ostatecznie skreślona z dalszego programu produkcyjnego. Do dzisiaj nie zachował się żaden egzemplarz opisywanych prototypów.
Opracował: Tomasz Orlik (Automobilista)
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.