W Mladá Boleslav ruszyła produkcja wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych do samochodów hybrydowych typu plug-in opartych na platformie MQB z Grupy Volkswagen.
Aktualna zdolność produkcyjna zakładów Škody w tym obszarze wynosi 150 000 sztuk rocznie i zostanie zwiększona w najbliższych latach.
Zobacz także:
Skoda przeznaczyła dotychczas już ponad 25 mln euro na przystosowanie fabryki w Mladá Boleslav do produkcji pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Wysokonapięciowe baterie znajdą swoje zastosowanie w hybrydach typu plug-in grupy Volkswagen opartych na platformie MQB, m.in.: w modelu Superb iV, którego produkcja rozpocznie się we wrześniu w Kvasinach.
– Produkcja akumulatorów wysokonapięciowych, która jest bardzo trudna technologicznie, jest ważnym krokiem w kierunku elektromobilności. Będziemy dalej rozszerzać produkcję komponentów elektrycznych oraz poszerzać wymaganą do tego wiedzę specjalistyczną. W ramach współpracy w grupie Volkswagen korzystamy z wymiany informacji między ekspertami na tematy związane z elektryfikacją samochodów, rozpoczynając od produkcji ogniw, a na recyklingu akumulatorów kończąc – komentuje Christian Bleiel, dyrektor ds. Produkcji komponentów w Škoda Auto.
Przy produkcji komponentów elektrycznych pracuje około 200 specjalistów wspieranych przez roboty, w tym 13 robotów Kuka o udźwigu od 210 do 500 kg. Ich zadaniem jest transport szczególnie ciężkich lub nieporęcznych elementów, np.: modułów akumulatorowych na linię montażową lub ładowanie gotowych akumulatorów na palety.
Akumulatory są nie tylko montowane na linii produkcyjnej, ale także testowane i ładowane przed zainstalowaniem w pojazdach. Ogniwa oraz moduły, czyli podstawowe elementy akumulatorów trakcyjnych, Škoda pozyskuje od dostawców.
Przygotowując się do produkcji akumulatorów wysokiego napięcia, marka pracowała nie tylko nad nowymi technologiami produkcyjnymi, ale także nad innymi zagadnieniami związanymi z elektromobilnością, w tym bezpieczeństwem pracy, zapobieganiem pożarom, zapewnieniem jakości i logistyką. Praca na linii montażowej wysokiego napięcia wymaga szczególnych środków bezpieczeństwa, a wiele części elektronicznych jest bardzo wrażliwych na wyładowania elektrostatyczne.
Wprowadzono także zmiany w magazynie dystrybucyjnym by zwiększyć jego możliwości przechowywania dużej liczby ciężkich akumulatorów, jak też specyficzne dla elektryczności środki przeciwpożarowe i środki ostrożności dotyczące postępowania z uszkodzonymi akumulatorami.