W 2014 roku w Mladá Boleslav rozpoczną się prace nad nową rajdową Fabią, zbudowaną według specyfikacji R5. W swój pierwszy międzynarodowy rajd wyruszy w 2015 roku.
Škoda Fabia R5 zastąpi model zbudowany według specyfikacji Super 2000. Będzie to trudne zadanie, bowiem Fabia S2000 jest jedną z najbardziej utytułowanych konstrukcji wyczynowych w całej 112-letniej historii marki.
Zobacz także:
RAJDY
Od swojego debiutu podczas prestiżowego Rajdu Monte Carlo w 2009 roku, regularnie zdobywa tytuły mistrzowskie na trzech kontynentach i w sześciu krajach, dominując na drogach wszystkich szerokości geograficznych.
W 2010 roku, z pomocą tego modelu Škoda zdominowała Intercontinental Rally Challenge, zdobywając tytuł mistrzowski wśród konstruktorów i kierowców (załoga Juho Hänninen i Mikko Markkula). Czeski zespół rajdowy, w składzie Andreas Mikkelsen i Ola Fløene, powtórzył ten sukces w tej serii w latach 2011 i 2012. Fabia S2000 odniosła w sumie 27 zwycięstw – najwięcej w całej historii IRC.
W tym samym czasie model zwyciężał także w wielu innych zakątkach świata: serii Super 2000 World Championship, Rajdowych Mistrzostwach Europy, Azjii i Pacyfiku oraz Ameryki Południowej. Tylko w tegorocznym sezonie marka triumfowała w Rajdowych Mistrzostwach Austrii, Włoch, Bułgarii, Jordanu, Portugalii i Paragwaju.
Podczas gdy czeski zespół rozpocznie przygotowania do budowy zupełnie nowego samochodu, w nadchodzącym sezonie będzie kontynuował swój program rajdowy ze sprawdzoną i utytułowaną Fabią S2000.
– W nadchodzącym roku weźmiemy udział w Rajdowych Mistrzostwach Azji i Pacyfiku (FIA APRC) oraz wybranych rajdach Mistrzostw Europy. Jan Kopecký i Pavel Dresler wystartują w APRC (Asia-Pacific Rally Championship), a Esapekka Lappi i Janne Ferm w ERC. W Europie będzie im towarzyszyć załoga Sepp Wiegand i Frank Christian zespołu Škoda Auto Deutschland, który także korzysta z fabrycznego wsparcia – informuje Michal Hrabánek, szef Škoda Motorsport.
Równolegle będą prowadzone prace nad zupełnie nowym samochodem rajdowym.
– Fabia S2000 swoimi międzynarodowymi wielkimi sukcesami udowadnia technologiczną przewagę już od lat. Teraz naszym wyzwaniem jest kontynuacja tego wielkiego osiągnięcia. Dlatego pracujemy bez wytchnienia nad nową wersją Fabii, zbudowaną według przepisów klasy R5 – mówi Frank Welsch, członek Zarządu ds. rozwoju technicznego Škody.
Klasa R5 zastępuje kategorię Super 2000, którą FIA wprowadziło w życie w 2000 roku. Największą innowacją jest zmiana wolnossącego silnika dwulitrowego na turbodoładowany o pojemności 1600 cm3
– To naprawdę duża zmiana. Wejście do klasy R5 to logiczny krok w rajdowej strategii Škody. Dzięki temu, będziemy mogli notować kolejne osiągnięcia w międzynarodowych rajdach i kontynuować program kliencki. Przewidujemy, że nasz nowy samochód uzyska rajdową homologację w pierwszej połowie 2015 roku – wyznaje Michal Hrabánek.