W 2021 roku, pomimo pandemii i niedoboru półprzewodników, SKODA AUTO zanotowała przychody w wysokości 17,7 mld euro.
To o 3,9% więcej niż w roku poprzednim (2020: 17.1 mld euro). Zysk operacyjny wzrósł z 756 milionów euro do 1,08 mld euro, czyli o 43,2%. Rentowność sprzedaży wyniosła 6,1%, co stanowi wynik znacznie wyższy niż w 2020 roku. Firma liczy się z niepewną sytuacją w dalszej części 2022 roku, która będzie skutkiem wojny w Ukrainie i związanych z nią m.in. wąskich gardeł w łańcuchach dostaw. W związku z tym w 2022 roku SKODA AUTO będzie koncentrować się na kontynuacji swojego programu zwiększającego efektywność działania w ramach strategii NEXT LEVEL EFFICIENCY.
Zobacz relacje:
Zysk operacyjny w wysokości ponad miliarda euro (1,08 miliarda euro) w 2021 roku jest w znacznej mierze zasługą mocnego pierwszego półrocza. Przychody w minionym roku obrotowym wyniosły 17,7 mld euro (+3,9%), a rentowność sprzedaży 6,1%, czyli znacznie więcej niż w roku poprzednim. Firma zwiększyła przepływy pieniężne netto o 160%, do 554 mln euro. Po udanym pierwszym półroczu, niedobór półprzewodników doprowadził do stopniowgo ograniczenia produkcji. Dzięki skoncentrowanemu zarządzaniu sprzedażą, optymalizacji miksu produkcyjnego i sprzedaży pojazdów, przychody w 2021 r. przewyższyły wyniki z poprzedniego roku, pomimo niższej liczby dostarczonych aut. W stabilizacji wyników w czwartym kwartale pomogło również rygorystyczne zarządzanie kosztami.
SKODA AUTO wykazała się wysokim stopniem odporności i elastyczności w minionym roku obrotowym. Nasza działalność oparta jest na solidnych podstawach – co znajduje również odzwierciedlenie w kluczowych danych finansowych, które poprawiły się w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dzięki nadzwyczajnej pracy zespołowej dostarczyliśmy 878 200 pojazdów klientom na całym świecie. Nasze oczekiwania przerosła popularność w pełni elektrycznego modelu ENYAQ iV. Do klientów w całej Europie wyjechało prawie 45 000 egzemplarzy naszego elektrycznego SUV-a. W kontynuowaniu naszej ofensywy modelowej pomoże nam emocjonujący ENYAQ COUPÉ iV, odświeżony KAROQ oraz sportowa FABIA MONTE CARLO. Jednocześnie stoimy w obliczu wielkiej niepewności związanej z wojną w Ukrainie. Nieustannie analizujemy jej wpływ na naszą działalność – podkreśla Thomas Schafer, dyrektor generalny SKODA AUTO.
2021 był niezwykle wymagającym rokiem podatkowym. Poradziliśmy sobie z trudną sytuacją dzięki spokojowi i działaniu w zgodzie z naszą filozofią „Simply Clever”. Dzięki zjednoczonemu zespołowi zwiększyliśmy zysk operacyjny w porównaniu do 2020 roku do ponad miliarda euro. Przychody również rozwijały się pozytywnie pomimo niższych wyników sprzedaży, wynikających z ograniczeń produkcyjnych. Ten obszar poprawiliśmy dzięki optymalizacji miksu sprzedażowego i to pomimo tymczasowego wstrzymania produkcji z powodu częściowej niedostępności komponentów w drugiej połowie roku. Zwiększyliśmy także rentowność, co jest zasługą konsekwentnego zarządzania kosztami i wydajnością. W 2022 roku będziemy koncentrować się głównie na kontynuacji naszego skutecznego programu zarządzania kryzysowego i efektywności, aby jak najlepiej chronić naszą działalność w tych trudnych czasach – dodaje Christian Schenk, członek zarządu SKODA AUTO ds. finansów i IT.
Napięta sytuacja w zakresie dostaw półprzewodników osłabiła nasz wzrost w ubiegłym roku. Dzięki szybkiej decyzji o produkowaniu nieukończonych samochodów do późniejszej realizacji, byliśmy w stanie ustabilizować nasz wynik. Dziękuję Grupie Zadaniowej ds. Półprzewodników za niesamowitą pracę. Możemy teraz patrzeć w przyszłość z ostrożnym optymizmem i spodziewać się znacznej poprawy podaży półprzewodników od drugiej połowy roku – podsumowuje Karsten Schnake, członek zarządu SKODA AUTO ds. zakupów.
Konsekwentne zarządzanie kosztami i roczne inwestycje w wysokości dwóch miliardów euro
SKODA będzie w tym roku konsekwentnie realizować program NEXT LEVEL EFFICIENCY, aby jeszcze bardziej zwiększyć wydajność. Jednocześnie producent w nadchodzących latach zamierza zainwestować w rozwój dwa miliardy euro rocznie. Inwestycje skoncentrują się na dalszej elektryfikacji gamy modelowej i spełnieniu nowych norm emisji. SKODA przewiduje, że podaż półprzewodników poprawi się w drugiej połowie roku. Producent spodziewa się również, że wojna w Ukrainie będzie miała znaczący wpływ na jego działalność operacyjną.