Model Rapid Spaceback to pierwszy hatchback Škody w klasie kompaktów. Począwszy od logo na masce aż po tył cały samochód cechuje się jednolitymi proporcjami, wyraziście uformowanymi powierzchniami, a także ostrymi liniami i krzywiznami.
Mieliśmy okazję przejechania się nowym modelem we Włoszech, sprawdzając, jak zachowuje się zarówno na autostradzie, jak też bocznych, krętych drogach. Do dyspozycji mieliśmy wersje z silnikami. Oto nasze wrażenia.
Design nowej Skody opiera się na dynamicznie uformowanej sylwetce ze smukłymi słupkami. Rozstaw osi wynosi aż 2 602 mm. Wysoka, ostro zarysowana linia bocznego przetłoczenia tworzy wyraźny kontrast pomiędzy powierzchniami jasności i cienia. Długość hatchbacka (specjaliści Skody podkreślali, żeby przypadkiem nie nazywać modelu – kombi!) to 4 304 mm, czyli o 179 milimetrów mniej niż Rapid sedan! Wyraźnie krótszy zwis tylny podkreśla dynamiczny charakter samochodu.
Szyby boczne o dużej powierzchni są połączone z bardzo smukłymi słupkami. Zapewnia to bardzo dużo światła wewnątrz, daje uczucie przestrzeni i doskonałą widoczność. Nabywcy mogą wybrać spośród ośmiu obręczy kół wykonanych ze stali lub stopów metali lekkich o wymiarach od 14 do 17 cali (włączając w to specjalny pakiet StylePLUS).
Wyraziste linie definiują także tył auta. Światła w typowym dla marki kształcie litery „C”, czarna wstawka pełniąca rolę dyfuzora i trójkąty z nutą kubizmu po lewej i prawej stronie pokrywy bagażnika – podkreślają szerokość pojazdu.
Jako opcja dostępny jest szklany dach panoramiczny o wymiarach 1713 x 1155 milimetrów. Tworzy przejrzystą powierzchnię, rozciągającą się od przodu auta do tylnej szyby. W razie potrzeby szklany dach można całkowicie zakryć dwiema przeciwsobnie zasuwanymi roletami.
Jednym z charakterystycznych elementów stylistyki Rapida Spacebacka jest opcjonalna wydłużona tylna szyba, która łączy się z dachem panoramicznym. Przyciemnione szkło tylnej szyby sięga dziesięć centymetrów dalej na pokrywie bagażnika w porównaniu ze standardową szybą tylną.
Przód Škody Rapid Spaceback aż do słupka B ma taki sam kształt jak ŠKODA Rapid sedan. Szerokie, ostro wycięte reflektory są dostępne jako ksenonowe – zaletami są ich niższa cena i zmniejszona masa. Reflektory można zamówić jako część „pakietu świateł ksenonowych”, który zawiera też reflektory przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów.
Spaceback jest oferowany w bogatej palecie kolorów. Cztery lakiery metalizowane są nowe w rodzinie Rapidów: szary „Metal Grey”, czerwony „Rio Red”, niebieski „Race Blue” i biały „Moon White” (dostępny na początku 2014). Inne lekiery metalizowane to srebrny „Brilliant Silver”, czarny z efektem perłowym „Black Magic”, niebieski „Denim Blue”, beżowy „Cappuccino Beige” i zielony „Rally Green”. Dostępne są także cztery lakiery niemetalizowane: biały „Candy White”, czerwony „Corrida Red”, niebieski „Pacific Blue” i żółty „Sprint Yellow”.
Nam najbardziej przypadły do gustu auta w kolorze żółtym i zielonym.
WNĘTRZE
Kokpit charakteryzuje jasna struktura i przejrzystość. Przyciski obsługi rozmaitych funkcji są ergonomicznie zaprojektowane i znajdują się w zasięgu ręki. Wszystkie wersje są wyposażone w atrakcyjne 3ramienne kierownice z regulacją wysokości i wysunięcia. Nabywcy mogą wybierać spośród pięciu różnych kierownic – różnią się materiałem (poliuretan, poliuretan z chromowanym wykończeniem, skóra z chromowanym wykończeniem) i funkcjami (z przyciskami sterującymi wyświetlaczem wielofunkcyjnym, radiem lub telefonem lub bez nich).
Rapid Spaceback jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Active, Ambition i Elegance. Oprócz tego dostępne są trzy kombinacje kolorów paneli drzwiowych i deski rozdzielczej: czarny/ czarny, czarny/ szary, czarny/ beżowy.
W wersji Active auto oferuje przyciemnione szyby, wyświetlacz wielofunkcyjny, lakierowane klamki drzwi i obudowy lusterek zewnętrznych, fotel kierowcy z regulacją wysokości, schowek na okulary, zamek centralny z pilotem i kieszenie w oparciach foteli.
W wyposażeniu Ambition i Elegance występują nowo zaprojektowane listwy dekoracyjne deski rozdzielczej, jak też nowe obicia foteli. „Pakiet dynamiczny” zawiera gałkę zmiany biegów i hamulca ręcznego pokrytymi skórą, specjalne sportowe fotele z czarno- czerwoną albo czarno- srebrną kombinacją kolorów, pedały z nakładkami ze stali nierdzewnej i listwy dekoracyjne „Piano White”.
„Pakiet wnętrza” zawiera z kolei siatki po wewnętrznej stronie przednich foteli, uchwyt na urządzenia multimedialne i pojemnik na odpadki w kieszeni drzwi.
Obszerny jest pakiet bezpieczeństwa. Obejmuje on ABS i ESC, czołowe i boczne poduszki bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera, kurtyny gazowe, uchwyty ISOFIX w kanapie, światła dzienne i pięć trzypunktowych pasów bezpieczeństwa. Funkcje komfortu to wspomaganie kierownicy, wyświetlacz wielofunkcyjny, zamek centralny i elektrycznie sterowane okna z przodu.
Pakiet chromowy to chromowane elementy na kierownicy, wylotach powietrza, gałce zmiany biegów i uchwycie hamulca ręcznego. Wersja Elegance standardowo jest wyposażona także w mały pakiet skórzany. Samochód ma elementy takie jak schowek w przednim podłokietniku, dywaniki podłogowe, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, radioodbiornik Blues.
Bagażnik nowego Rapida Spacebacka ma pojemność 415 litrów. Położenie przycisku otwierania bagażnika (na wysokości 841 milimetrów) i niska krawędź załadowcza (677 milimetrów) czynią załadunek łatwym. Ze złożoną kanapą maksymalna pojemność bagażnika wzrasta do 1 380 litrów. By pasy z tyłu nie przeszkadzały w składaniu kanapy, można je umocować z boku w wąskim uchwycie. Podwójna podłoga umożliwia podział kufra na dwa poziomy.
Wszystkie wersje wyposażenia mogą być wzbogacone o wiele dodatkowych elementów. W dodatku do różnych wzorów kół dostępne są różne funkcje elektroniczne, takie jak tempomat, czujniki parkowania z tyłu, nadzór ciśnienia w oponach, wspomaganie ruszania pod górę i klimatyzacja ręczna lub automatyczna Climatronic. Nabywcy mogą wybrać radio Blues lub Swing z napędem CD dla rozrywki. Jako opcja dostępny jest układ radia z nawigacją Amundsen+ z funkcją DAB.
Bogato!
SILNIKI
Klienci mogą wybierać spośród czterech silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych.
Trzycylindrowy 1,2 MPI 55 kW (75 KM) z ręczną pięciostopniową skrzynią biegów jest podstawowym modelem benzynowym. Ma on zużycie paliwa 5,8 l/100 km. 1.2 TSI 63 kW (86 KM) także współpracuje z ręczną pięciostopniową skrzynią biegów. Silnik zużywa średnio 5,1 l benzyny na 100 km i emituje 119 g CO2 na km. Mocniejsza wersja z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów, ma moc 77 kW (105 KM), emituje 125 g/km CO2 i zużywa 5,4 l na 100 km. Z kolei jednostka 1,4 TSI o mocy 90 kW (122 KM). Ten silnik jest dostępny wyłącznie w połączeniu z automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,8 l/100 km, emisja CO2 wynosi 134 g/km.
Podstawowy silnik wysokoprężny 1,6 TDI o mocy 66 kW (90 KM) będzie dostępny od listopada w szczególnie ekonomicznej wersji GreenLine. Motor pojawia się po raz pierwszy dla modelu Rapid. Może być połączony z ręczną pięciostopniową skrzynią biegów lub siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów DSG. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,4 l/100 km, emisja CO2 114 g/km.
Najmocniejsza wersja 1,6 TDI szczyci się 77 kW (105 KM). Jest oferowany w połączeniu z pięciostopniową ręczną skrzynią biegów. Emituje on 114 g CO2 na km i zużywa 4,4 l oleju napędowego 100 km (Green tec – 3,9 l i 104 g ).
Pięć pakietów Green tec
Škoda oferuje pakiety Green tec dla pięciu z sześciu silników: 1,2TSI/63 kW, 1,2 TSI/77 kW, 1,4 TSI/90 kW, a także dla obu silników wysokoprężnych. Pakiet ma za zadanie zmniejszyć zużycie paliwa (średnio od 3,9 l/100 km do 5,4 l/100 km) i emisji CO2 (od 104 g/km do 125 g/km). Auta posiadają funkcję Start-Stop, odzysk energii hamowania i opony o zmniejszonym oporze toczenia. Specjalna osłona atrapy chłodnicy, zakryte wloty powietrza, kołpaki i opcjonalny spojler zostały zaprojektowane tak, aby zmniejszyć opór powietrza. Plakietki GreenLine na atrapie chłodnicy i pokrywie bagażnika pomagają rozpoznać wersję.
BEZPIECZEŃSTWO
To co daje się zauważyć podczas jazdy pop zapadnięciu zmroku – to świetne światło reflektorów. Opcjonalnie dostępny jest pakiet ze światłami ksenonowymi (25 watów), które mają specjalne energooszczędne lampy ksenonowe o jasności 2 000 lumenów. Reflektory przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów także dostępne są w opcji.
Funkcja nadzoru ciśnienia w oponach ostrzega kierowcę akustycznie i wizualnie, gdy ciśnienie w którejś oponie jest za małe.
W razie kolizji jadący są chronieni przez rozmaite systemy. Samochód może mieć aż do sześciu poduszek bezpieczeństwa. Dwie kurtyny gazowe chronią cały obszar szyb bocznych. Kurtyny te rozwijają się spod podsufitki, przed bocznymi szybami. Dwie boczne poduszki bezpieczeństwa chronią miednicę i klatkę piersiową kierowcy i pasażera w razie kolizji. Czołowa poduszka bezpieczeństwa kierowcy i pasażera chronią jadących w razie kolizji czołowej. Czołową poduszkę bezpieczeństwa pasażera można wyłączyć, gdy na fotelu pasażera ma zostać zamontowany fotelik dziecięcy, w którym dziecko siedzi tyłem do kierunku jazdy. Pasy bezpieczeństwa z przodu mają regulację wysokości zaczepienia i napinacze.
Dla bezpieczeństwa dzieci foteliki dziecięce Isofix można z tyłu zamocować za pomocą uchwytów Isofix i mocowania TopTether. Wówczas foteliki są mocno połączone z samochodem.
CENY
Cennik przedstawiamy w galerii poniżej. Jest on orientacyjny – szczegóły można uzyskać w autoryzowanych salonach sprzedaży Skody. Upust w wysokości 4 700 zł to aktualna (październik 2013 r.) oferta limitowana i obowiązuje do odwołania…
WRAŻENIA Z JAZDY
Dla kobiety istotne są schowki. A ich w Rapidzie nie brakuje! Ten na urządzenia multimedialne – znajdujący się w uchwycie na kubek w konsoli środkowej – można wykorzystać na umieszczenie w nim telefonu komórkowego, iPoda lub innych urządzeń przenośnych. Duże schowki w obu przednich drzwiach mają uchwyty na napoje, z których każdy może pomieścić 1,5 litrową butelkę. Z tyłu konsoli centralnej też znajduje się uchwyt na 1,5-litrową butelkę. W schowkach w tylnych drzwiach można umieścić po jednej półlitrowej butelce. Podłokietnika w kanapie można używać jako schowka lub jako bezpieczny uchwyt na napoje. Nie trzeba też już szukać kwitu parkingowego, który teraz ma swoje miejsce w specjalnym uchwycie na słupku A po stronie kierowcy. Od wersji Ambition w górę można także zamówić siatki mocujące znajdujące się po wewnętrznej stronie oparć foteli, a także kieszenie z tyłu foteli (w standardzie od wersji Ambition).
Bagażnik ma dwa haki do zawieszenia siatek, schowki (po obu stronach za nadkolami) i podświetlenie. Do bagażnika dostępny jest też specjalny pakiet. W jego skład wchodzi elastyczny schowek oraz zestaw siatek. Bardzo wygodne!
Wnętrze jest rzeczywiście przestronne. “Naszym” samochodem nie podróżowały z tyłu osoby wysokie, stąd trudno nam wyrazić pełną opinię o wygodzie siedzenia na kanapie. Osobiście nie miałam problemu z zajęciem wygodnej pozycji zarówno za kierownicą, na fotelu pasażera czy z tyłu na kanapie… Dla prowadzącego istotne jest, że kierownicę można regulować w obu płaszczyznach, a dostęp do przełączników jest intuicyjny.
Nowy Rapid Spaceback jest wyposażony w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy (CEPS – column-electric power steering), w którym silnik elektryczny osadzony na kolumnie kierownicy pomaga w kierowaniu samochodem. Funkcja działa tylko wtedy, kiedy kierowca faktycznie potrzebuje wspomagania. Oprócz dużego rozstawu osi i sztywnej struktury nadwozia podstawą dobrych właściwości jezdnych jest precyzyjne zawieszenie. Przednią oś tworzy zawieszenie niezależne z kolumnami MacPhersona i wahaczami trójkątnymi, tylną oś – belka skrętna z wahaczem wleczonym.
Praktyczna i przydatna jest funkcja wspomagania ruszania pod górę (HHC – Hill hold control). Gdy jest włączona, kierowca nie musi zaciągać hamulca ręcznego. Obie funkcje są dostępne w pakiecie bezpieczeństwa ESC Plus.
Umówmy się – Skoda Rapid Spaceback nie jest samochodem sportowy lecz użytecznym, rodzinnym. Dlatego też nie można oczekiwać zachowania się jak na torze wyścigowym (tak, jak to jest np. w przypadku nowej Octavii RS). Silnik 1,2 MPI 55 kW (75 KM) wyraźnie dedykowany jest osobom jeżdżącym bardzo statecznie. Mniejsza moc nie pociąga za sobą jednak zmniejszenia zużycia paliwa. Stąd też w przypadku motoru benzynowego polecamy więc jednostkę mocniejszą (1.2 TSI 63 kW), która pali o 0,7 litra mniej. Do osób lubiących bardziej dynamiczne poruszanie się po drodze adresowany jest motor 1,4 l.
Jeśli chodzi o wersje diesla 1,6 TDI o mocy 66 kW (90 KM) to nie szokuje on parametrami, ale spalanie może zadowalać oszczędnych. Polecamy jednak jednostkę o mocy 105 KM, która dzięki wysokiemu momentowi w niskim zakresie obrotów sprawdza się przy wyprzedzaniu na zatłoczonej drodze.
Generalnie polecamy mocniejsze silniki!
A jako podsumowanie, zacytuję wypowiedź Franka Welscha, Członka Zarządu Škody ds. Rozwoju Technicznego, który stwierdził: “Nasi projektanci i styliści opracowali sprytne rozwiązania, aby klientom ułatwić życie z samochodem. Stworzyli obszerny i zmyślny samochód, który dobrze pasuje do każdej sytuacji”.
Nic dodać, nic ująć…
AGNIESZKA KARACZUN