Nowa Škoda Enyaq iV to element strategii producenta w obszarze wprowadzania napędów elektrycznych i hybrydowych. To pierwszy model produkcyjny marki oparty na platformie MEB.
Powstała ona dla dla pojazdów elektrycznych Grupy Volkswagen ma zapewnić bezpieczeństwo i przestronność.
Zobacz relacje:
W zależności od wymagań do wyboru w Enyaq iV będą trzy wielkości akumulatorów oraz pięć wariantów mocy. Ten w pełni elektryczny SUV będzie powstawał w głównej fabryce marki w Mladá Boleslav. Nowe auto nadaje się zarówno na krótkie, jak i długie trasy, zapewniając zasięg do 500 km w cyklu WLTP oraz możliwość szybkiego ładowania. Koncepcja pojazdu umożliwiła projektantom w zupełnie nowy sposób zaplanować wnętrze.
W rezultacie uzyskano jeszcze więcej miejsca dla pasażerów i bagażu mimo kompaktowych wymiarów samochodu (długość – 4648 mm, szerokość – 1877 mm, wysokość – 1618 mm rozstaw osi – 2765 mm, pojemność bagażnika – 585 l), a jednocześnie zadbano o nowoczesny wygląd. Ponadto model Enyaq iV wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania multimedialne i z zakresu connectivity oraz zadbano o komfort jazdy. Niski jak na SUV-a próg bagażnika sprawia, że ładowanie bagażu nie wymaga wysiłku.
Produkcja seryjna Enyaq iV rozpocznie się pod koniec 2020 r. Wprowadzenie na rynek planowane jest na początek 2021 r. Powstanie również limitowana seria Founder’s Edition, upamiętniająca założenie firmy przed 125 laty. Będzie ona charakteryzowała się specjalnym wyposażeniem oraz wyróżniającym się designem i zostanie wyprodukowana w liczbie zaledwie 1895 sztuk.
Zróżnicowane warianty mocy
W wersjach podstawowych modelu zlokalizowany z tyłu silnik odpowiada za napęd na tylną oś pojazdu. W wersjach o większej mocy przewidziano dodatkowy silnik elektryczny z przodu, który zapewni efektywniejsze przekazywanie momentu obrotowego. Wariant o największej mocy jest w stanie holować ładunki o masie nawet do 1200 kg. Do wyboru będzie łącznie pięć wariantów mocy oraz trzy wielkości akumulatora.
Zależnie od wybranej wersji pojazd posiada napęd na tylne lub na cztery koła. Dzięki dużej sprawności akumulatorów, oponom o niskich oporach toczenia (5,9 ‰) oraz właściwościom aerodynamicznym (cx od 0,27) może pokonywać długie dystanse.
Model podstawowy to Enyaq iV 50 o pojemności brutto akumulatora litowo- jonowego 55 kWh. Montowany z tyłu silnik elektryczny ma moc 109 kW i zasięg do 340 km. Wzrasta on do 390 km w przypadku modelu Enyaq iV 60 o mocy 132 kW, wyposażonego w akumulator o pojemności brutto 62 kWh. Z kolei Enyaq 80 o mocy 150 kW z napędem na tylne koła cechuje się największym zasięgiem – do 500 km w cyklu WLTP.
Zastosowany w tym modelu akumulator o pojemności brutto 82 kWh znajdzie się także w dwóch wersjach wyposażonych w drugi silnik elektryczny, czyli posiadających napęd na cztery koła: 80X oraz vRS, o mocy odpowiednio 195 kW i 225 kW. Model o największej mocy przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 sek. i osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Maksymalny zasięg obu wariantów z napędem na cztery koła wynosi 460 km.
Ładowanie
Nowa Skoda może być ładowana na trzy sposoby. Oprócz konwencjonalnego domowego gniazda elektrycznego 230 V, do wygodnego ładowania pojazdu w nocy można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW. Zajmuje to od sześciu do ośmiu godzin zależnie od wielkości akumulatora. Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW, dzięki czemu akumulator od 10 do 80 proc. zostanie naładowany w ciągu zaledwie 40 minut.
Wszystkie istotne informacje dla kierowcy są prezentowane na 13-calowym centralnym wyświetlaczu, a na życzenie również na wyświetlaczu z rzeczywistością rozszerzoną umieszczonym na szybie pojazdu. Stałe połączenie z internetem zapewnia zawsze najnowsze informacje. Po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym wykorzystane się ekologiczne materiały. Można wybrać różne projekty, w zależności od swoich preferencji.
Rodzina iV
Wraz z modelem Enyaq iV, Škoda kontynuuje strategię wprowadzania aut z napędem hybrydowym i elektrycznym, której realizację zapoczątkowały pod koniec 2019 r. modele CITIGOe iV oraz Superb iV. Zakłada ona wprowadzenie na rynek do końca 2022 r. ponad dziesięciu modeli elektrycznych lub zelektryfikowanych, sygnowanych znakiem iV.
Marka przeznaczy do 2021 r. łącznie dwa miliardy euro na rozwój modeli elektrycznych i tworzenie kompleksowego ekosystemu dla nowych rozwiązań mobilnych.