W Poznaniu na ścianie kamienicy przy al. Marcinkowskiego 26 powstaje mural inspirowany przeszłością tego miejsca. Sponsorem dzieła jest Škoda, mająca siedzibę w stolicy Wielkopolski.
Marka celebruje w ten sposób długoletnią historię – ubiegły rok był 120. rocznicą istnienia marki. Lokalizacja wielkoformatowego obrazu nie jest przypadkowa – w dwudziestoleciu międzywojennym mieścił się tu bowiem salon samochodów marki.
Zobacz także:
Kanwą muralu jest pochodząca z lat 30. ubiegłego wieku pocztówka autorstwa Romana S. Ulatowskiego – legendarnego poznańskiego fotografika tamtych czasów, którego pierwsze samodzielne atelier znajdowało się przy pl. Wolności. Pocztówka pochodzi z kolekcji dr. Romana Trojanowicza. Zdjęcie przedstawia dawne al. Marcinkowskiego z nieistniejącą już wieżą kościoła św. Marcina.
Stworzenia muralu podjął się australijski artysta islandzkiego pochodzenia – Guido van Helten. Dorastał w Melbourne w Australii. Początkowo jego działania streetartowe miały charakter nielegalny (tagowanie pociągów, grafitti na ścianach, itp). Wynikające z tego kłopoty stały się bodźcem do opanowania warsztatu i podjęcia studiów na uniwersytecie Brisbane (Australia), które ukończył w 2008 roku.
Jego wielkoformatowe obrazy powstały w największych miastach Australii (m.in. Melbourne, Sydney, Port Adelaide, Perth, Brisbane), jaki i stolicach i metropoliach europejskich (m.in. Londyn, Edynburg, Glasgow, Reykjavik, Mińsk, Kijów, Tallin). W 2016 roku van Helten po raz pierwszy zostanie zaproszony do Polski.
Rozpoznawalny styl van Heltena mieści się w konwencji fotorealistycznej. Monochromatyczne dzieła, które charakteryzuje jednocześnie żywa ekspresja i dbałość o szczegół, silnie oddziałują na emocje odbiorców. Artysta wpisuje je zwykle w kulturowy, historyczny i społeczny kontekst danego miejsca.
Guido van Helten angażuje się również w projekty społeczne i pracę z niewielkimi społecznościami lokalnymi. Przykładem jest jego słynna praca zrealizowana na potężnych silosach zbożowych w niewielkiej osadzie australijskiej w Brim, która od tej pory zaczęła przyciągać turystów przybywających celowo, by zobaczyć dzieło artysty.
Realizatorem projektu Škody jest Fundacja Urban Forms specjalizująca się w przeprowadzaniu tego typu przedsięwzięć artystycznych w różnych miastach Polski. Mural powstaje przy znaczącym wsparciu organizacyjnym Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej, zarządcy kamienicy.