SKODA: OSIEM SKARBÓW NA STARCIE SACHSEN CLASSIC

Sk_rahi1

W prestiżowym rajdzie samochodów klasycznych Sachsen Classic czeska marka wystawiła silną reprezentację: osiem wyjątkowych okazów ze swojej bogatej, 119-letniej historii.

Podczas trwającej od dziś, do soboty, 23 sierpnia imprezy widzowie mają okazję zobaczyć cały przekrój modeli tej czeskiej marki: od modelu Laurin & Klement 110 z 1925 roku po legendarną 110 R sports coupé z 1978 roku.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS


 
Trasa dwunastej edycji Sachsen Classic w tym roku znów wiedzie przez Czechy. Na tę okoliczność, w miejscowości Karlowe Wary jednym z elementów rajdu jest prezentacja kolejnych czterech, unikalnych modeli marki pochodzących z muzeum marki. Wśród nich znajdzie się wierna reprodukcja pierwszego pojazdu czeskiej marki – słynnego Voiturette A.

– Ze wspaniałą historią motoryzacji Saksonii i tysiącami podekscytowanych widzów, Sachsen Classic jest jednym z najważniejszych wydarzeń każdego sezonu klasycznej motoryzacji. Wydarzenie to ma szczególne znaczenie dla Škody w tym roku, jako że jednodniowy przejazd przez Republikę Czeską sprawia, że przez część trasy będziemy się czuć niemal jak gospodarze. To daje nam powód, by wysłać na ten szczególny rajd jeszcze więcej zabytkowych samochodów naszej marki, niż kiedykolwiek wcześniej – mówi Frank Welsch, członek Zarządu Škody ds. rozwoju technicznego.

Sk_rahi2

Jednym z najstarszych samochodów na lście startowej rajdu jest Laurin & Klement 110 z 1925 roku. Samochód ten reprezentuje kamień milowy w historii czeskiego producenta: jego produkcja rozpoczęła się w roku połączenia firmy założonej przez Václava Laurina i Václava Klementa ze specjalizującą się do tej pory w innych gałęziach przemysłu firmą.

Pomiędzy rokiem 1925 a 1929 zbudowano około trzech tysięcy takich samochodów. Egzemplarz uczestniczący w Sachsen Classic pochodzi z pierwszej serii produkcyjnej, dlatego znaleźć na nim można wyłącznie logo L&K. Późniejsze egzemplarze nosiły już oznaczenia obydwu firm.

Elegancka Škoda 645 prezentuje z kolei samochodowy luksus lat trzydziestych. Tylko 758 pojazdów tego typu zostało wybudowanych w latach 1929-1934. W Saksonii poprowadzi ją siedmiokrotny rajdowy Mistrz Niemiec, Matthias Kahle. Modele 1101 Tudor oraz 440 z roku 1957 po niedawno zakończonym procesie restauracji są kolejnymi ważnymi uczestnikami rajdu. Druga z nich, popularnie nazywana „Spartak”, była w tamtym czasie odpowiedzią producenta na wzrastające zapotrzebowanie na rozsądnie wyceniony, przyziemny, ale jednocześnie nowoczesny samochód.

Auto prowadzi kierowca rajdowy Sepp Wiegand. Młody niemiecki zawodnik jeździ na co dzień Fabią Super 2000 i utrzymuje rewelacyjną drugą pozycję w Rajdowych Mistrzostwach Europy.

– To doskonała okazja do połączenia motorsportu z cenioną motoryzacją klasyczną. Niezwykle cieszę się z możliwości bycia częścią tego wspaniałego wydarzenia wraz ze Škodą 440 Spartak w mojej ojczyźnie. To mocne zderzenie z historią: ten samochód jest prawie trzy razy starszy ode mnie! – powiedział Sepp.

Sk_rahi3

Popular Monte Carlo z 1937 roku nazwą nawiązuje do już wtedy bogatej, pełnej sukcesów historii startów producenta w motorsporcie. W 1936 roku osiągnęła imponujące drugie miejsce w legendarnym Rajdzie Monte Carlo.

Aby uczcić to osiągnięcie, producent zaprezentował wyjątkową serię siedemdziesięciu egzemplarzy Popular nazwanych tak, jak rajd: Monte Carlo. Jeden z nich jest podziwiany już od startu rajdu w Saksonii, tak samo jak rewelacyjnie utrzymany egzemplarz wyścigowej konstrukcji 110 R sports coupé z 1978 roku. Uczestnictwo czeskiej marki w Sachsen Classic wieńczy obecność modelu 1200 Sedan z roku 1955.

W piątek 22 sierpnia startujący w saksońskim rajdzie dotrą do Karlowych Warów, gdzie Škoda przygotuje ekskluzywny pokaz kolejnych czterech historycznych modeli marki. Uczestnicy i widzowie będą mogli zachwycić się wiernie odtworzonym egzemplarzem Voiturette Type A.

W 1905 roku był to pierwszy samochód stworzony przez założycieli marki Laurin & Klement. Uwagę będzie na siebie zwracać niewątpliwie także Laurin & Klement Type S. Egzemplarz ten pochodzi z 1911 roku, lecz dzięki dużemu zainteresowaniu i licznym unowocześnieniom utrzymywał się w produkcji seryjnej aż do 1924 roku. Samochód ten, pochodzący z pierwszej serii produkcyjnej Typu S, wyposażony jest w silnik o pojemności 1771 centymetrów sześciennych i mocy 14 KM. Kolekcję tę uzupełni okazała Škoda 645 i odtworzona wnikliwie, z wielką dbałością o szczegóły 966 Supersport.

Sachsen Classic to jedno z najpopularniejszych wydarzeń motoryzacji klasycznej w Europie, cieszące się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem właścicieli i miłośników zabytkowych samochodów. Rajd rozpoczął się w czwartek dokładnie o godzinie 12:01 na głównym rynku Zwickau. Drugiego dnia z Zwickau dotrze przez niemiecko- czeską granicę do Karlowych Warów. Trzeci i ostatni etap odbywający się 23 sierpnia będzie prowadził przez aż 258 kilometrów malowniczych dróg, ponownie z rynku Zwickau ku Augustusplatz w Lipsku.