Techniczne know-how projektantów marki Skoda zostało ponownie docenione.
Skoda stała się odpowiedzialna za rozwój silników spalinowych serii EA 211 dla 50 linii modelowych aż siedmiu marek Grupy Volkswagen. Dotychczas producent opracowywał głównie wolnossące silniki MPI tej serii, natomiast teraz będzie odpowiadać również za rozwój jednostek TSI.
Zobacz także:
DACIA: O 40% NIŻSZE KOSZTY PALIWA Z FABRYCZNĄ INSTALACJĄ LPG
Wzięcie odpowiedzialności za rozwój całej serii silników EA 211 jest potwierdzeniem wysokiego poziomu wiedzy technicznej ekspertów Skody. Jednocześnie podkreśla to znaczenie naszej marki w ramach całej Grupy Volkswagen – zauważa Johannes Neft, członek zarządu Skody ds. rozwoju technicznego.
Tradycja produkcji silników w Mlada Boleslav
Historia rozwoju i produkcji silników spalinowych w mieście Mlada Boleslav sięga 1899 r. Już w 1905 r. firma Laurin & Klement zaprezentowała swój pierwszy samochód – Voiturette A, napędzany (chłodzonym cieczą) silnikiem o pojemności 1,1 litra.
W 1997 r. rozpoczęto produkcję silnika 1.0 MPI, który Skoda dostarczała również do innych marek Grupy. Legendarna jednostka 1.2 HTP z serii EA 111 – poprzedniczki obecnej serii EA 211 – została opracowana we własnym zakresie. W ciągu prawie 15 lat produkcji ten trzycylindrowy silnik znalazł się w ponad 3,5 milionach pojazdów wszystkich marek Grupy.
Produkcja serii silników EA 211 rozpoczęła się w 2012 r. od nowego typu 1.0 MPI. Wkrótce potem Skoda stała się odpowiedzialna za kompletny rozwój jednostek napędowych MPI dla całej Grupy. Było to możliwe dzięki otwarciu w 2014 r. nowego centrum silnikowego, oferującego niezbędną przestrzeń i najnowocześniejsze technologie.
Wysoka wydajność, niskie zużycie
Inżynierowie z Mlada Boleslav oprócz jednostek MPI będą teraz stopniowo zajmować się rozwojem przyszłych silników TSI serii EA 211. Obecnie gama modelowa EA 211 charakteryzuje się dużą zmiennością. Silniki mogą mieć trzy lub cztery cylindry, wielkość od 1,0 do 1,6 litra i obejmują spektrum mocy od 48 do 115 kW. Mogą spalać benzynę, CNG lub etanol. Są dostępne również w wersjach miękkiej hybrydy i hybrydy plug-in.
Silniki spalinowe serii EA 211 charakteryzują się wysoką wydajnością, zaawansowaniem i niskim zużyciem paliwa. Opracowując wersje wolnossące i turbodoładowane będziemy nadal bazować na tych cechach – mówi Martin Hrdlicka, szef działu rozwoju podwozi i układów napędowych w Skodzie.
Jednostki MPI to wolnossące silniki z pośrednim, wielopunktowym wtryskiem paliwa, które słyną ze swojej solidności. Typowym przedstawicielem tej gamy jest jednostka 1.0 MPI stosowana przez markę w jej najmniejszych i najbardziej przystępnych cenowo modelach. Z kolei silniki TSI wyposażone są w doładowanie falą ciśnienia wydechowego. Są to mocne silniki o wysokim momencie obrotowym, które mogą zasilać szeroką gamę modeli. Oferują kierowcom połączenie wysokich osiągów i niskiego zużycia paliwa, a także doskonałe prowadzenie. Przykładami tej gamy są popularny trzycylindrowy 1.0 TSI lub czterocylindrowy 1.4 TSI (do hybryd plug-in).
Inżynierowie z Mlada Boleslav będą nadal ulepszać i dostosowywać silniki do potrzeb oraz przepisów obowiązujących na wielu światowych rynkach. Celem jest opracowanie jeszcze mocniejszych i bardziej paliwooszczędnych silników o niższej emisji, z naciskiem na maksymalną niezawodność.