SKODA: OCTAVIA SKOŃCZYŁA 20 LAT – KLUCZOWY MODEL MARKI

skod_oct20_1

W 1996 roku Škoda Auto po raz pierwszy pokazała światu limuzynę Octavia. Przez kolejne dwie dekady model ten rozwijał się: został jednym z najlepiej sprzedających się modeli marki.

Kompaktowy wóz odegrał kluczową rolę w udanym rozwoju czeskiego producenta i osiągnięciu przez nią silnej pozycji, którą dzisiaj posiada.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Przez dwadzieścia lat od debiutu pierwszej generacji modelu Octavia po różne wersje kompaktowego modelu czeskiej marki sięgnęło w sumie pięć milionów klientów z całego świata. Połączenie przestrzeni, nowoczesnych silników i wyskokiego poziomu bezpieczeństwa zawarte w przystępnej cenie stało się wzorem do naśladowania dla wszystkich kolejnych modeli marki.

Prace nad nowym autem rozpoczęto w roku 1992, rok po wejściu Škody w ramy Grupy Volkswagena. Samochód opracowywano wokół zupełnie nowej platformy. Z pomocą technologii komputerowych CAD inżynierowie zaprojektowali sztywne nadwozie, podczas gdy zespół stylistów z Mladá Boleslav kierowany przez Dirka van Braeckela nakreślił kształt modelu.

sko_oct20_2

Podczas rozwoju Octavii wagę przyłożono do kwestii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Obok znanych już wcześniej, z modelu Felicia, czołowych poduszek powietrznych, marka po raz pierwszy zaoferowała równolegle boczne poduszki powietrzne, umieszczone w oparciach foteli. Rozwiązaniem wyróżniającym ten model była praktyczna tylna pokrywa typu liftback, gwarantująca dobry dostęp do bagażnika o pojemności 528 litrów (1 328 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń).

Octavia zadebiutowała na rynku w roku 1996 z dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi i jedną wysokoprężną. Gamę otwierał motor 1.6 MPI o mocy 75 KM, powyżej pozycjonowana była wersja 1.8 20V o mocy 125 KM. Nowoczesny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9 TDI generował 90 KM przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 5,1 l/100 km. Z czasem dołączyły też wersje 1.9 SDI/68 KM oraz dynamiczna 1.8 20V Turbo/150 KM.

Pierwsza Octavia Combi debiutowała w maju 1998 roku na salonie samochodowym Geneva Motor Show. Nowa wersja nadwozia szybko stała się ulubioną odmianą, zwłaszcza w krajach europejskich. W 1999 roku wzbogacono ją o opcję napędu na cztery koła.

Skoda wybrała dla tego samochodu nazwę Octavia w nawiązaniu do bardzo udanego modelu z przeszłości. W latach 1959– 1964 wyprodukowano 364 000 sztuk Octavii w fabrykach w Mladá Boleslav i Kvasiny. Łacińskie słowo „Octavia” oznacza „ósma” – był to ósmy „nowoczesny” model czeskiej marki z niezależnym zawieszeniem, które zadebiutowało w roku 1933.

sko_oct20_3

Dla współczesnej Octavii marka wybudowała nową linię produkcyjną zajmującą halę o powierzchni 37 500 m2 w centralnych zakładach marki w Mladá Boleslav oraz nową lakiernię o wydajności 1 800 samochodów na dzień. Nowa fabryka rozpoczęła swoją działalność 3 kwietnia 1996 roku. Zdolności produkcyjne placówki zwiększały się stopniowo z 90 000 do 350 000 samochodów rocznie.

Ostatni egzemplarz pierwszej generacji modelu zjechał z taśmy fabryki w Vrchlabí w listopadzie 2010 roku. Przez czternaście lat produkcji dostarczono na całym świecie 970 000 limuzyn i 470 000 egzemplarzy wersji kombi.

Druga generacja Octavii okazała się godnym następcą czeskiego bestsellera: pomiędzy rokiem 2004 a 2013 sprzedano aż 1,6 miliona limuzyn i 900 000 sztuk kombi tego modelu. W tym czasie zanotowano debiut wielu ważnych innowacji technologicznych, jak dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DSG i bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych.

Trzecia generacja modelu pojawiła sie w listopadzie 2012 roku, a w marcu 2016 roku w Mladá Boleslav świętowano już produkcję miliona egzemplarzy tej serii. Łącznie czeska marka zbudowała przez dwadzieścia lat aż pięć milionów swojego najbardziej znanego modelu. Obok zakładów w Mladá Boleslav, model Octavia produkowany jest także w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie.