Nowa Skoda RS jest najszybszą seryjną Octavią wszystkich czasów – osiąga prędkość maksymalną 248 km/h. Sprzedaż trzeciej generacji RS-a w wersjach sedan i kombi rozpoczęła się w lipcu.
Mieliśmy okazję pojeździć nowym modelem w wersji kombi, stąd wrażenia z jazdy odnoszą się jedynie do niej. Wersję sedan obejrzeliśmy jednak dokładnie, stąd też prezentujemy osobiste wrażenia i odczucia jej dotyczące…
Obie wersje modelowe mają oszczędne silniki dużej mocy, rasową stylistykę i nowoczesną technikę. Do tego najnowsze modele RS oferują funkcjonalność, dużo miejsca, najwyższe bezpieczeństwo, nowoczesne funkcje i układy wspomagania w zakresie bezpieczeństwa i komfortu oraz – co dla wielu potencjalnych nabywców jest ważne – dobry stosunek ceny do jakości.
NADWOZIE
Czy jako sedan, czy kombi – Octavia RS ma sportowe geny. Z przody rzuca się w oczy połączenie charakterystycznej atrapy chłodnicy, dużych otworów wlotu powietrza z maskownicą o strukturze plastra miodu, nowego przedniego spoilera, reflektorów przeciwmgłowych w stylistyce RS oraz nowych, teraz seryjnych reflektorów biksenonowych ze zintegrowanymi światłami dziennymi LED. Plakietka RS w atrapie chłodnicy stanowi oficjalne przypieczętowanie sportowego charakteru auta.
W widoku boku zauważalne jest obniżone zawieszenie nadwozia w porównaniu ze standardową Octavią. Nowy model w porównaniu z Octavią RS drugiej generacji ma wyraźnie większą długość i szerokość. Nowa Octavia RS jest dłuższa (sedan o 88 mm, kombi o 86 mm) i o 45 mm szersza niż poprzedni model. Jednocześnie rozstaw osi wzrósł o 102 mm. Podkreśla to pełen siły wygląd samochodu, podobnie jak skrócony przedni zwis. Silne wrażenia zapewniają seryjnie lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, pełne siły proporcje, linia bocznego przetłoczenia biegnąca wysoko pod oknami oraz ostre i precyzyjne krawędzie.
Sportowym akcentem są nowe koła ze stopu metali lekkich. Styliści zaprojektowali cztery wzory obręczy kół o średnicy 17, 18 i 19 cali. Koła te robią wrażenie lakierowaniem w dwóch kolorach, wzornictwem, optyczną lekkością, ostrymi krawędziami i precyzyjnym wykończeniem aż do ostatniego szczegółu. Seryjnie nowa Octavia RS ma zamontowane srebrzyste 17-calowe koła ze stopu metali lekkich „Dorado” z oponami o rozmiarze 225/45. Opcjonalnie dostępne są dwa wzory 18-calowych kół ze stopu metali lekkich o nazwie „Gemini” i „Pictoris” z oponami 225/40. Koła „Gemini” można wybrać w dwóch kolorach: srebrnym lub czarnym-antracytowym. Dla amatorów szczególnie sportowych obręczy kół Škoda oferuje do Octavii RS akcesoryjne 19-calowe koła ze stopu metali lekkich „Xtrem” w kolorze czarnym.
Tył Octavii RS sedan jak i kombi jest zdominowany u dołu przez dużą, czarną wstawkę i umieszczonym nad nią długim paskiem lampki odblaskowej. Oba elementy są tak samo charakterystycznymi czynnikami stylistyki nowej Octavii RS jak i szerokie, trapezoidalne chromowane końcówki rury wydechowej. Do tego dochodzą lampy tylne teraz seryjnie ze światłami LED w typowym dla marki układzie w kształcie litery C. Spoiler w wersji sedan znajduje się na pokrywie bagażnika, w kombi RS – przy krawędzi dachu.
WNĘTRZE
We wnętrzu dominuje sportowa czerń. Nowością jest dyskretne podświetlenie wewnętrznej klamki przednich drzwi. Sportowe fotele we wzornictwie RS są do wyboru z obiciem z kombinacji materiału i skóry lub całe ze skóry – ozdobione czerwonymi lub szarymi wstawkami i dekoracyjnymi szwami. Sportowa 3-ramienna kierownica obszyta perforowaną skórą jest w wyposażeniu seryjnym. Tak samo skórą są obszyte gałka dźwigni zmiany biegów i uchwyt dźwigni hamulca ręcznego. Listwy progowe i pedały są wykonane ze stali szlachetnej. Zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem Maxi DOT ma własne wzornictwo RS. Kierownica, dźwignia zmiany biegów, listwy progowe, siedzenia i maty podłogowe mają symbol RS.
Przy długości 1 782 mm model oferuje przestronne wnętrze: więcej miejsca na wysokości kolan (73 mm) i więcej miejsca nad głową z tyłu (980 mm). Także pojemność bagażnika sedana RS wzrosła o pięć litrów (do 590 l), w kombi RS wynosi ona nawet 610 litrów.
Użytkownika ucieszy szereg przemyślanych rozwiązań „Simply Clever”. W wersji sedan seryjnie lub opcjonalnie dostępne są następujące elementy wyposażenia: za pomocą zginanego ogranicznika- elementu Cargo w bagażniku można pewnie na podłodze unieruchomić przedmioty. W bagażniku występuje dwustronna mata podłogowa. Odporna na zabrudzenie strona jest idealna do przewożenia zabłoconych butów narciarskich lub do wędrówki. Łatwo dostępna skrobaczka do lodu jest umieszczona na pokrywie wlewu paliwa, pod fotelem kierowcy znajduje się kieszeń na kamizelkę odblaskową. W schowku w drzwiach znaleźć można pojemnik na odpadki. Uchwyt na multimedia oferuje miejsce na iPod, telefon komórkowy itp. Kolejne schowki, uchwyty i haczyki służą do utrzymania porządku w kabinie i w bagażniku nowej Octavii RS – tylko jako przykład służyć może duży schowek na okulary w przedniej części podsufitki. Ponadto na pokładzie: zabezpieczenie przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa i w sedanie półka bagażnika, którą można schować za oparciem kanapy.
Wersja RS Combi ma w komorze bagażnika opcjonalną przestawną podłogę. Za pomocą przestawnej pośredniej podłogi można podzielić przestrzeń bagażnika na różne wysokości i przedziały – dzięki temu powstają różnorodne możliwości transportowe. Nowością jest schowek na płaszcz pod półką bagażnika w kombi. Jest w nim miejsce na przedmioty, które inaczej walałyby się po całej komorze bagażnika. Roletę bagażnika można schować pod przestawną podłogą. Jest tam miejsce także na opcjonalne poprzeczki bagażnika dachowego, gdy nie są używane. Oparcie kanapy można złożyć w stosunku 60:40 także od strony bagażnika. Opcjonalna siatka dzieląca zapobiega przedostawaniu się przewożonych przedmiotów do przodu. Siatkę tę można umieszczać także gdy jest złożone oparcie kanapy.
W zakresie komfortu niemal żadne życzenie nie pozostają niespełnione – dzięki licznym elektronicznym układom komfortu. Nowa Škoda Octavia RS ma na życzenie aktywny tempomat z automatyczną regulacją odstępu – Adaptive Cruise Assistant, który utrzymuje zadany odstęp od poprzedzającego pojazdu. Nowa funkcja automatycznego włączania i wyłączania świateł – Intelligent Light Assistant – umożliwia automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych, polepszając tym samym komfort i bezpieczeństwo w ruchu drogowych. Wspomaganie parkowania – Automatic Parking Assistant – pomaga w parkowaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkowania – w kierunku wzdłużnym jak i poprzecznym. Funkcja rozpoznawania i wyświetlania znaków drogowych w pakiecie „Traveller Assistant” wyświetla znaki drogowe.
Do tego nowa Octavia RS jest wyposażona w układ bezkluczykowego dostępu do samochodu i uruchamiania silnika KESSY (Keyless- Entry- Start- and- Exit- System). Dostępny jest także elektryczny otwierany dach panoramiczny.
W Octavii RS pojawia się nowo opracowana generacja radioodbiorników i nawigacji będących zarazem urządzeniami multimedialno- informacyjnymi. Seryjnie model jest wyposażony w radio Swing z napędem CD i monochromatycznym wyświetlaczem TFT współpracujące z czterema głośnikami z przodu i z tyłu. Swing, oprócz podstawowych funkcji radia, ma napęd CD, gniazdo na kartę pamięci SD oraz przyłącze USB i AUX-In, za pomocą którego można podłączyć odtwarzacz MP3. Na życzenie są dostępne kolejne radia i nawigacje: w urządzeniach wyższej klasy występuje dotykowy ekran z czujnikiem zbliżeniowym o przekątnej do 8 cali. Świetną jakość dźwięku oferuje nowy, specjalnie dobrany do właściwości kabiny zestaw dźwiękowy Canton.
SILNIKI
Pod maską nowej Škody Octavii RS pracuje albo dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 162 kW (220 KM), albo dwulitrowy silnik wysokoprężny o mocy 135 kW (184 KM). W porównaniu z Octavią RS drugiej generacji nowe silniki mają do dziesięciu procent lepsze osiągi przy mniejszym nawet o 19 procent zużyciu paliwa. Start-Stop i odzysk energii hamowania należą do wyposażenia seryjnego. Oba silniki mogą współpracować bądź z ręczną skrzynią biegów, bądź z automatyczną DSG z podwójnym sprzęgłem – w obu przypadkach sześciostopniową.
Octavia RS z silnikiem benzynowym 2,0 TSI o mocy 162 kW (220 KM) przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 248 km/h i jest o sześć kilometrów na godzinę większa niż Octavii RS drugiej generacji. Mimo wyraźnie lepszych osiągów nowy silnik benzynowy w połączeniu z ręczną skrzynią biegów jest o 17 procent, czyli o 1,3 l/100 km oszczędniejszy niż poprzedni model – w cyklu łączonym RS zużywa zaledwie 6,2 l benzyny na 100 km. Emisja CO2 wynosi 142 g/km.
Także nowy silnik wysokoprężny 2,0 TDI/135 kW (184 KM) cechuje duża moc i małe zużycie paliwa. Octavia RS z takim silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 8,1 sekundy, prędkość maksymalna wynosi 232 km/h. W wersji sedan z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów w cyklu łączonym na 100 km zużywa tylko 4,6 l oleju napędowego na 100 km i emituje 119 g CO2 na kilomtr – poprawa o 19 procent.
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Sprawdziliśmy je w różnych warunkach – zarówno na drodze, jak tez autostradzie i torze wyścigowym. Octavia RS seryjnie ma sportowe zawieszenie. Nadwozie wersji sedan w porównaniu ze standardową Octavią jest zawieszone o 12 mm niżej, nadwozie Octavii kombi RS – nawet o 13 mm. Precyzję prowadzenia zapewnia przednia oś z kolumnami MacPhersona i dolnymi wahaczami trójkątnymi. W tylnej osi zastosowano nowo opracowane zawieszenie wielowahaczowe.
Do zakresu wyposażenia standardowego należy także funkcja elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego XDS będąca rozszerzeniem układu stabilizacji toru jazdy ESC. Funkcja ta polepsza prowadzenie samochodu i zmniejsza skłonność do podsterowności przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Dzięki XDS samochód może bardziej dynamicznie, szybciej i dokładniej „brać” zakręty. Nie wykazuje przy tym zbytniej nad- i podsterowności! Prowadzi się jak po sznurku…
Lepsze prowadzenie i większą dynamikę Octavii RS trzeciej generacji zapewnia także nowy progresywny układ kierowniczy. Dzięki temu rozwiązaniu kierowcy wystarczają mniejsze ruchy kierownicą, aby uzyskać żądany promień skrętu. Oznacza to mniej przekładania rąk przy pokonywaniu ciasnych zakrętów. Jest to możliwe dzięki nowemu układowi kierowniczemu z progresywną przekładnią kierowniczą.
BEZPIECZEŃSTWO
Nowa Škoda Octavia RS przekonuje wysokim poziomem bezpieczeństwa. Do nowo opracowanych elementów bezpieczeństwa czynnego należy kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania – Front Assistant, asystent pasa ruchu – Lane Assistant, hamulec antykolizyjny, który automatycznie włącza hamulce w razie wypadku, aktywna ochrona jadących – Crew Protect Assistant – chroniąca jadących w sytuacji zagrożenia wypadkiem oraz funkcja rozpoznawania zmęczenia kierowcy – Driver Activity Assistant. Funkcje te pomagają w unikaniu wypadku lub zmniejszają skutki dla jadących samochodem i innych uczestników ruchu drogowego.
W razie wypadku obszerny pakiet elementów bezpieczeństwa biernego zapewnia najlepszą możliwą ochronę kierowcy i pasażerów. Do reaktywnej ochrony przed obrażeniami służy do dziewięciu poduszek bezpieczeństwa współdziałających z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Po raz pierwszy w Škodzie występuje kolanowa poduszka bezpieczeństwa (seryjna w krajach UE) i opcjonalne boczne poduszki bezpieczeństwa z tyłu. Oprócz tego precyzyjne zawieszenie sportowe, duży rozstaw osi i sztywne i lekkie nadwozie zapewniają stabilne właściwości jezdne najmłodszego modelu Škody.
CENY
A jak kształtują się ceny (szczegółowych informacji udzielają w tej kwestii autoryzowani dealerzy). Za wersją silnikowa podajemny je kolejno dla wersji sedan i kombi:
– 2.0 TSI/162 kW (220 KM) Start-Stop: 104 100- 108 300 zł;
– 2.0 TSI/162 kW (220 KM) Start-Stop DSG: 112 100 – 116 300 zł;
– 2.0 TDI/135 kW (184 KM) Start-Stop: 105 600 – 109 800 zł;
– 2.0 TDI/135 kW (184 KM) Start-Stop DSG: 113 600 – 117 800 zł.
WRAŻENIA Z JAZDY
Czy model RS może sprawić frajdę kierowcy – kobiecie? Oczywiście tak!
Samochód jest obszerny i wygodny, a regulacje fotela i kierownicy pozwalają znaleźć optymalna pozycję do prowadzenia pojazdu. Zestaw przełączników jest umiejscowiony wygodnie, obsługuje się je intuicyjnie.
Samo prowadzenie przysparza wiele radości. Wspomaganie kierownicy działa bez zarzutu, a dynamika obu silników pozwala bez trudu wyprzedzać “zawalidrogi” nawet przy sporym ruchu. Zawieszenie jest sztywne, ale nie wpływa na komfort jazdy. Za to podczas pokonywania zakrętów pokazuje co potrafi!
Fotele dostosowane do sportowej jazdy: “trzymania” w zakrętach nie męczą nawet przy pokonywaniu większych odległości. Duża ilość systemów wspomagania zapewne bardzo ułatwia podróżowanie, choć aby je wszystkie “ogarnąć” trzeba nieco czasu…
Pewnym mankamentem okazała się jedynie nawigacja – europejska mapa w niej zainstalowana spowodowała, że trochę błądziliśmy, przejeżdżając znacznie więcej kilometrów niż było to zaplanowane.
Ale nie ma tego, co by nie wyszło na dobre: pozwiedzaliśmy sobie turystycznie słoneczną we wrześniu Italię…
AGNIESZKA KARACZUN