SKODA Motorsport przedstawiła następcę modelu FABIA Rally2 evo.
Nowy samochód rajdowy marki – FABIA RS Rally2 – bazuje na drogowej wersji modelu FABIA czwartej generacji i stanowi kontynuację najbardziej udanego auta klasy Rally2 ostatnich lat. Dla SKODY FABIA RS Rally2 opracowano nowy silnik, a także poprawiono prowadzenie, układ napędowy i elektronikę oraz funkcje bezpieczeństwa kierowcy i pilota.
Zobacz także:
SKODA: ŚWIATOWA PREMIERA RAJDOWEJ FABII RS RALLY 2
Kto stoi w miejscu, ten się cofa, a dotyczy to szczególnie sportów motorowych. Dlatego opracowując nową SKODĘ FABIA RS Rally2, wykorzystaliśmy doświadczenie, które zdobyliśmy przy poprzednim modelu i zoptymalizowaliśmy każdy szczegół. Celem było ulepszenie najbardziej udanego samochodu rajdowego na świecie. Jestem dumny z całego zespołu SKODA Motorsport, który z wielkim zaangażowaniem dąży do osiągnięcia tego założenia. Chciałbym również podziękować naszym kolegom z działu rozwoju samochodów drogowych. SKODA FABIA czwartej generacji zapewniła nam idealną podstawę dla opracowania nowego modelu rajdowego – mówi dyrektor Michal Hrabánek, szef SKODA Motorsport.
Techniczne podsumowanie
SKODA Motorsport zastosowała w nowym modelu FABIA RS Rally2 wiele komponentów zoptymalizowanych do użytku w rajdach. Specjalny układ hamulcowy i precyzyjnie wyważone podwozie zapewniają cenne ułamki sekundy na oesie. Klatka bezpieczeństwa, składająca się z 35,8 metra stalowych rur i specjalnie zabezpieczony zbiornik paliwa, zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa na pokładzie. Ponadto elektronika i sterowanie precyzyjnie odpowiadają na wymagania kierowcy i pilota podczas rajdu.
Nowy turbodoładowany silnik, sekwencyjna skrzynia biegów i napęd na wszystkie koła
SKODA Motorsport opracowała dla SKODY FABIA RS Rally2 nowy silnik i dodatkowo zoptymalizowała sprawdzony układ napędowy. Turbodoładowany silnik FABIA RS Rally2 o pojemności 1,6 litra bazuje na silniku 2.0 TSI z serii EA888 i wytwarza około 214 kW (289 KM). Maksymalny moment obrotowy 430 Nm jest rozdzielany na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 5-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dwóch mechanizmów różnicowych.
Design i aerodynamika
Nowa SKODA FABIA RS Rally2 przenosi emocjonujący język designu SKODY FABIA czwartej generacji na międzynarodowe rajdowe oesy. Nowy samochód czerpie z aerodynamiki modelu produkcyjnego. SKODA Motorsport opracowała wysoce wydajny pakiet aerodynamiczny w oparciu o najlepszy w swojej klasie współczynnik oporu powietrza SKODY FABIA. W rezultacie nowa FABIA RS Rally2 generuje prawie dwukrotnie większą siłę docisku niż jej poprzedniczka. Co więcej, lakier Mamba Green nawiązuje do sportowych modeli serii RS – OCTAVIA RS i ENYAQ COUPE RS iV.
Jeszcze lepsza ochrona kierowcy i pilota
Inżynierowie SKODA Motorsport zastosowali w modelu FABIA RS Rally2 wiele rozwiązań, aby jeszcze lepiej chronić kierowcę i pilota w przypadku kolizji. Jednym z priorytetów było bezpieczeństwo w przypadku zderzenia bocznego, a kompleksowe analizy wypadków dostarczyły ważnych danych w tym obszarze.
Środki i wyposażenie chroniące załogę w pojeździe rajdowym znacznie różnią się od tych, w modelu produkcyjnym. Poduszek powietrznych zainstalowanych w seryjnej SKODZIE FABIA nie można używać w rajdach, ponieważ czujniki i elektroniczne systemy sterowania reagują zbyt wrażliwie na wysokie przeciążenia na odcinkach asfaltowych i szutrowych lub podczas długich skoków. Z tego powodu też koncepcja bezpieczeństwa opiera się na rozwiązaniach mechanicznych, takich jak klatka bezpieczeństwa i osłony boczne wykonane z włókna węglowego i pianki pochłaniającej energię. Bezpieczeństwo zwiększają również sześciopunktowe uprzęże i fotele sportowe ze zintegrowaną ochroną głowy.
Historia SKODA Motorsport: międzynarodowe tytuły i sukcesy
SKODA FABIA jest jednym z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych na świecie. Od 2015 do 2022 roku dominowała w kategorii WRC2 jako FABIA Rally2 i FABIA Rally2 evo. Ponad 450 egzemplarzy wyprodukowanych przez SKODA Motorsport do kwietnia 2022 roku odniosło 1710 zwycięstw, w tym cztery triumfy w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. SKODA Motorsport i jej zespoły klienckie świętowały także dwanaście tytułów mistrzów świata w kategoriach kierowców oraz w klasyfikacji zespołów, które zdobyto pojazdami opartymi na modelu FABIA trzeciej generacji, dzięki czemu FABIA Rally2 i FABIA Rally2 evo osiągnęły jeszcze więcej sukcesów, niż ich poprzedniczki (FABIA S2000 i FABIA WRC). Co ciekawe, SKODA Motorsport pracuje również nad wieloma innowacyjnymi projektami, w tym nad całkowicie elektrycznym samochodem rajdowym SKODA RE-X1 Kreisel.