Coraz bliżej do pierwszej odsłony nowej Skody Fabii. Zainteresowanie modelem jest ogromne – wszak jest on jednym z podstawowych “graczy” w sprzedaży w swoim segmencie.
O oczekiwaniach wobec formy i funkcji nowego modelu mówi w wywiadzie główny projektant Škody, Jozef Kabaň. Czy zdradzone przez niego informacje pozwolą wyrobić sobie opinię na temat auta? Proszę sprawdzić samemu…
Zobacz także:
HYUNDAI: NOWY GENESIS Z NAPĘDEM NA CZTERY KOŁA (CENA)
* Parę miesięcy temu Škoba VisionC dała nam pierwsze wskazówki, jak wyobrażać sobie wygląd przyszłych modeli Škody. W jaki sposób nowa Fabia odzwierciedla rozwój stylistyki marki?
– Poprzez studium stylistyczne VisionC zademonstrowaliśmy, jak Škoda jest w stanie pogodzić doskonałą funkcjonalność z ekspresywnym, emocjonującym i wyraźnie zdefiniowanym designem. Nowy kierunek designu to kolejny krok w rozwoju naszej marki, a Fabia to pierwszy model komunikujący ten język stylistyczny. Inspirowany projektem VisionC, model jest bardziej charyzmatyczny, dynamiczny i sportowy.
* Czemu zdecydowano się zaszczepić w projekt więcej emocji?
– Oczekiwania wobec marki i jej produktów z czasem zmieniają się, rozwijają. W ostatnich latach Škoda zapracowała sobie na wizerunek bezkonkurencyjnej w zakresie funkcjonalności i ilości miejsca we wnętrzu – zdecydowanie jest ponadprzeciętna. Jesteśmy przekonani, że teraz jest właściwy moment, by stworzyć silniejszą więź pomiędzy funkcjonalnością naszych samochodów a ekspresywnym, przejmującym wyglądem. Można powiedzieć, że tym sposobem wracamy do naszych korzeni: marka ma bogate tradycje w tworzeniu efektownych, wywołujących emocje samochodów, takich jak legendarna Popular Monte Carlo z lat trzydziestych. Dziś chcemy powrócić do tamtych sukcesów.
* Czy większe skupienie się na emocjach przy projektowaniu nowej Fabii odbywało się kosztem ograniczenia praktycznych zalet?
– Nie, wręcz przeciwnie! Pomimo tego zupełnie nowego celu – wzbudzania emocji – Fabia pozostaje więcej niż wierna swoim fundamentalnym zasadom: teraz jest przestronniejsza, praktyczniejsza, oszczędniejsza i ma więcej przemyślanych rozwiązań niż kiedykolwiek wcześniej. Przy bardziej dynamicznym designie udało się nam zwiększyć ilość dostępnej przestrzeni w wielu ważnych miejscach. Bagażnik jest jeszcze większy – ma największą pojemność w swojej klasie. Kabina jest i szersza, i dłuższa. W dodatku, oferujemy teraz nawet dziesięć nowych przemyślanych rozwiązań, obejmującej technologię MirrorLink, umożliwiającą połączenie funkcjonalności smartfona i samochodu. Ponadto, ten kompaktowy model jest nawet o 17 proc. ekonomiczniejszy niż poprzednik i został wyposażony w innowacyjne systemy bezpieczeństwa, znane dotychczas tylko z samochodów wyższych klas. Nasza nowa Fabia dowodzi, że emocje i praktyczność doskonale się uzupełniają.
* Z punktu widzenia designu, co takiego szczególnego ma w sobie nowy samochód?
– Podczas opracowywania trzeciej generacji modelu Fabia chcieliśmy stworzyć bardziej sportowy samochód o wyrazistszym designie. Osiągnęliśmy młodzieńczy, świeży i nowoczesny samochód, który wyznacza nowe standardy w swoim segmencie na wielu polach.
* Jakie techniki zostały wykorzystane, by osiągnąć tak imponujący efekt?
– Po pierwsze, nadaliśmy nadwoziu bardziej zwartych proporcji. Nowa Škoda Fabia jest bardziej płaska i szersza niż wcześniej, dzięki czemu na ulicy wygląda dynamiczniej. Zwraca uwagę ostrymi krawędziami, czystymi liniami i krystalicznymi motywami designerskimi. To pozwoliło nam na uzyskanie większych kontrastów i efektownej gry świateł oraz cieni. Wszystko to składa się na bardziej śmiały, prawdziwie unikatowy samochód.
* Fabia wydaje się dużo bardziej pewna siebie niż do tej pory. Czy to zasługa tylko tych nowych proporcji?
– Nie tylko ich. Spójrzmy na przykład na przód: zaprojektowaliśmy przedni wlot powietrza i szerokie, precyzyjnie wycięte światła tak, by ich wygląd niósł silniejszy przekaz. Samochód wygląda przez to na szerszy. Efekt ten umacnia także podkreślająca moc rzeźba maski i towarzyszące głównym reflektorom – jeszcze bardziej wzmacniające optyczny efekt – światła przeciwmgielne. Czysty, oparty na horyzontalnych liniach wygląd tyłu to swoista demonstracja siły tego samochodu. Imponująca linia boczna z ostrym, wysoko poprowadzonym przetłoczeniem wzdłuż całego boku sprawia, że z tej strony Fabia prezentuje się jeszcze dynamiczniej.
* Coraz więcej Klientów pragnie, by ich samochody były niepowtarzalne. Co Fabia ma im do zaoferowania?
– Oferujemy teraz najwięcej możliwości indywidualizacji w historii tego modelu. Dostępnych jest aż piętnaście kolorów karoserii, które dodatkowo można urozmaicać wybierając niepowtarzalną kombinację kolorystyki dachu, kół i lusterek. Oferujemy trzy linie wyposażenia i niezliczoną ilość opcji wyposażenia wnętrza.
* Jakie znaczenie mają krystaliczne motywy dla designu nowej Fabii?
– Skoda jest bardzo dumna ze swojego czeskiego pochodzenia. Ostro wyrysowane linie, czyste kontury i precyzyjnie wycięte światła składają swoją formą hołd czeskim tradycjom sztuki wykonanej ze szkła. Od pierwszego spojrzenia na samochód, wybija się tu bardzo duża precyzja, z jaką został zrobiony, jak i wysoka jakość jego wykończenia. Szczególne wrażenie robią tutaj tylne światła.