W 1999 roku na rynek wprowadzono model Octavia Combi 4×4. Była to pierwsza Skoda z napędem na cztery koła. Obecnie stosowana jest w autach marki już piąta generacja technologii.
Jest ona oparta na elektronicznym wielopłytkowym sprzęgle hydraulicznym, działa w pełni automatycznie, jest ekonomiczna i wydajna, szczególnie na mokrych i zaśnieżonych drogach oraz bezdrożach.
Zobacz także:
Ponadto, zmienny rozkład mocy pomiędzy poszczególne koła pojazdu zwiększa bezpieczeństwo i poprawia osiągi podczas jazdy o każdej porze roku i w każdym terenie.
Od wprowadzenia na rynek pierwszego modelu 4×4 producent dostarczył ponad milion takich pojazdów – samym 2019 roku ponad 157 000. Zostały zastosowane w Octavii, Superbie, Karoqu i Kodiaqu. Spośród tych aut największym zainteresowaniem cieszy się właśnie Kodiaq 4×4, którego wybrało aż 60 proc. osób decydujących się na zakup samochodu z napędem na obie osie.
Napęd na cztery koła to dobre rozwiązanie nie tylko w przypadku przemieszczania się po wymagających nawierzchniach, takich jak żwir, błoto czy ośnieżone drogi. W nowoczesnej wersji zwiększa on również poziom bezpieczeństwa podczas jazdy po suchym asfalcie zapewniając zwiększoną trakcję i stabilność jazdy.
Jeśli jedno z kół straci przyczepność podczas jazdy po asfaltowej nawierzchni, wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne sterowane elektronicznie przekaże automatycznie w ciągu kilku milisekund część momentu obrotowego na koła, które mają lepszą przyczepność. Dzięki temu napęd zostaje utrzymany, a moc przekazana tak, aby zachować jak największe bezpieczeństwo i płynność jazdy bez konieczności wykonywania przez kierowcę jakichkolwiek dodatkowych czynności.
Szybka elektroniczna jednostka sterująca
System napędu na cztery koła Škody jest połączony z najważniejszymi systemami wspomagania kierowcy, takimi jak ABS, ESC (elektroniczny system stabilizacji tory jazdy), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i jej rozszerzeniem XDS+. Dzięki temu elektroniczna jednostka sterująca może w ciągu milisekund reagować na zmieniające się warunki jazdy i niebezpieczne sytuacje, na przykład podczas jazdy po powierzchniach o zmiennej przyczepności.
Elektroniczna jednostka sterująca posiada zdolność selektywnego sterowania poszczególnymi kołami. Dzięki temu pojazd stabilnie utrzymuje się na drodze. Gdy obciążenie przenosi się z koła wewnętrznego, pewien procent momentu obrotowego jest przenoszony na koło przeciwne, aby ustabilizować pojazd. Technologia wspiera również systemy dynamicznej kontroli pojazdu, aby zapewnić bezpieczne i płynne prowadzenie na suchych, mokrych lub śliskich nawierzchniach.
Napęd 4×4 oferuje również większą przyczepność podczas jazdy i ruszania na wzniesieniach. Podczas jazdy w ekstremalnie trudnych warunkach potrafi przekazać nawet do 85 proc. momentu obrotowego na poszczególne koło, co powoduje, że kierowca nawet nie odczuje problemów z przyczepnością kół do nawierzchni.
Ekonomiczna i wydajna jazda
Sprzęgło hydrauliczne to układ kontrolujący stałe wytwarzanie mocy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu. W normalnych warunkach jezdnych napęd kierowany jest w zdecydowanym stopniu (96 proc.) na przednie koła co ma zmniejszyć zużycie paliwa podczas normalnej jazdy. W razie potrzeby, w zależności od zmieniających się warunków drogowych, ciśnienie oleju podnosi się, wywiera nacisk na hamulec tarczowy i kieruje strumień mocy na tylną oś pojazdu.
Elektroniczna jednostka sterująca umożliwia automatyczną interwencję nawet przy minimalnych zmianach prędkości pomiędzy kołami samochodu. Rejestrowane i przetwarzane są także informacje na temat prędkości obrotowej silnika, położenia pedału gazu, prędkości koła, kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i przedniego. Napęd 4×4 jest dodatkowo wydajny i podczas gwałtownego startu potrafi przenieś nawet 90 proc. momentu obrotowego na tylną oś, żeby przyspieszenie było jak najbardziej efektywne.