SKODA: MOTORSPORT POPRAWIA MOŻLIWOŚCI AUT SERYJNYCH

Od zawsze motorsport i rajdy samochodowe odgrywają ważną rolę w rozwoju nowych technologii, które znajdują później zastosowanie w produkcji pojazdów seryjnych.

Innowacje takie jak napęd na cztery koła czy mocne i wydajne silniki z turbodoładowaniem to zaledwie dwa przykłady rozwiązań stosowanych przez markę Škoda.


Zobacz także:

RAJDY

ROZMAITOŚCI


 

Wykorzystywane są one na trasach rajdów oraz równolegle jako wyposażenie seryjnych samochodów osobowych.

– Bliska współpraca pomiędzy inżynierami sportów motorowych i kolegami z działu rozwoju technicznego jest dla Škody bardzo istotnym elementem, opartym na najwyższych kompetencjach, zaangażowaniu i miłości do technologii. Ekscytacja i wiedza związana z motorsportem jest przenoszona z odcinków specjalnych do naszych seryjnie produkowanych samochodów – mówi Christian Strube, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w Škoda Auto.

Samochód rajdowy Fabia Rally2 evo składa się łącznie z ok. 3000 komponentów, z których ok. 40 proc. odnaleźć można w autach osobowych (na przykład w zespołach silnikowych).

Prace nad modyfikacjami modeli rajdowych i produkcyjnych Fabii często przebiegają równolegle, inżynierowie Škoda Motorsport dzielą się informacjami zebranymi podczas testów z pracownikami centrum badawczo- rozwojowego w Mladá Boleslav. Czasami w samochodach seryjnych wyraźnie widoczny jest wpływ rozwoju pojazdów rajdowych. Na przykład, na umiejscowienie świateł w modelu wpłynął jego rajdowy odpowiednik.

– Ścisła współpraca nas kierowców rajdowych z inżynierami Škoda Motorsport nie tylko rozwija model Fabia Rally2 evo, ale także pośrednio przyczynia się do rozwoju cywilnych odmian samochodów marki. Na odcinkach specjalnych doprowadzamy rajdówkę do limitów, sprawdzając jej wytrzymałość i dostarczając wiedzę dla inżynierów. Sport motorowy jest jednym z kluczowych miejsc badań i rozwoju. Wsiadając do rajdówki cieszę się, że po części przyczyniam się również do rozwoju marki – komentuje Miko Marczyk z Automobilklubu Polski, aktualny Mistrz Polski w Rajdach Samochodowych.

W regulacjach technicznych Rally2, Międzynarodowa Federacja Samochodowa ustaliła zasady odpowiedniego wykorzystywania części seryjnych do tworzenia samochodów z kategorii rajdowej. FIA ograniczyła także górną granicę cenową pojazdów do 200 000 euro. W konsekwencji, w modelu Fabia Rally2 evo wykorzystywane są zarówno części samochodowe podlegające regulacjom FIA, części motorsportowe wykonywane na zamówienie, jak i oryginalne, modyfikowane części seryjne.

Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa

Dostępna obecnie technologia turbodoładowania została dosłownie wzmocniona przez zastosowanie elementów motorsportowych. Nowoczesne turbosprężarki z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa, stanowią klucz do bardziej ekonomicznej jazdy. Silniki o stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej, z jednej strony dostarczają wystarczającą moc i moment obrotowy, z drugiej strony, zużywają stosunkowo niewiele paliwa.

Przykładem zastosowania tej technologii są silniki TSI, posiadające obecnie wyraźnie ugruntowaną pozycję w ofercie producenta.

Transfer technologii pomiędzy sportem motorowym a produkcją seryjną opiera się na wymianie wiedzy i wzajemnej współpracy. Silnik wyczynowy Fabii Rally2 evo został całkowicie wyprodukowany w fabryce w Mladá Boleslav, będąc opracowywanym równolegle z silnikiem dostępnym w pojazdach seryjnych. Wersja turbo o pojemności 1,6 litra została oparta na standardowym 1,8-litrowym silniku, wykorzystywanym w Superbie produkowanym na rynku chińskim.

70 proc. elementów całego silnika pochodzi ze standardowej produkcji. Zgodnie z przepisami FIA, które wymagają używania silnika produkcyjnego jako bazy dla tworzenia odpowiednika rajdowego, 1,8-litrowa pojemność musiała zostać zmniejszona do 1,62 litra. Inżynierowie mogli osiągnąć ten wynik dzięki zastąpieniu siły skokowej i zastosowaniu nowego wału korbowego.

Pomimo, że 33-milimetrowa zwężka powietrza wraz z zaworem upustowym, ograniczają moc pojazdu, silnik rajdowy w Rally2 evo produkuje ponad 280 KM (212 kW) i 425 NM momentu obrotowego.

Zmodyfikowane nadwozie

Prawie 55 proc. części wykorzystanych do produkcji nadwozia pojazdu rajdowego jest standardowo używane w seryjnej wersji Fabii lub zostało poddane nieznacznym modyfikacjom. Istnieją jednak specjalne elementy, które muszą spełniać regulacje FIA. Kadłub nadwozia dla samochodu rajdowego został zbudowany od podstaw, łącznie z klatką bezpieczeństwa (roll cage) i innymi zmianami stosowanymi dla samochodów rajdowych.

Całkowita konstrukcja samochodu rajdowego musi być wystarczająco sztywna, aby wytrzymywać duże skoki i siły, działające szczególnie podczas hamowania. Również produkcja elementów wnętrza pojazdu różni się w przypadku samochodów rajdowych i pojazdów seryjnych. W tych pierwszych, fotele samochodowe podlegają homologacji przez okres dziesięciu lat, natomiast pasy bezpieczeństwa, przez okres pięciu lat.

W razie wypadku są wymieniane. Kształt deski rozdzielczej jest zbliżony do dostępnego w samochodzie seryjnym, ale posiada zupełnie inne wyświetlacze informacyjne. Auto rajdowe nie posiada klimatyzacji, latem załoga korzysta ze specjalnych otworów wentylacyjnych, a zimą z dostępnego na pokładzie systemu ogrzewania.