SKODA: MODEL POPULAR – 80 LAT TEMU WSKAZAŁ KIERUNEK

sko_popu1a

O sportowej linii aerodynamicznych pojazdów opartych na modelu Popular, otwierającym wówczas regularną ofertę producenta, stało się głośno w sezonie 1935, przy okazji promocji drugiej serii małolitrażowego auta.

Specjalne wersje, wyróżniające się charakterystycznymi, opływowymi nadwoziami, występowały jako dwumiejscowe coupe Special Sport i czteromiejscowe Tudor Special.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS


 

W pierwszym przypadku, największą uwagę przyciągały nowatorskie nadwozia ze zintegrowanymi błotnikami, jednoczęściowymi szybami czołowymi i łagodnie opadającymi tylnymi ścianami. Na tych ostatnich nie mogło zabraknąć niezwykle modnego atrybutu każdego szanującego się pojazdu opływowego tej epoki – pionowej płetwy, biegnącej w osi symetrii, przez całą długość pokrywy bagażnika.

Wyjątkowość designu uzupełniały owalne wykroje okien, uchylne klapki wentylacyjne umieszczone w słupkach tylnych oraz tablice przyrządów jednoznacznie kojarzące się z kokpitami sportowych samolotów. Wykorzystane do budowy nadwozi materiały, wśród których prym wiodły blachy ze stopów aluminium, przywodziły na myśl nawiązanie do lotnictwa.

sko_popu2a

Pierwotnym powodem powstania interesujących konstrukcji była chęć obsadzenia ich w zawodach „1000 mil Československých” w sezonie 1936. Z uwagi na fakt, że rocznik 1935 okazał się być ostatnim dla tej imprezy, swój chrzest bojowy konstrukcja przechodziła na imprezach zagranicznych.

Mimo pozornie skromnej, praktycznie niezmienionej w stosunku do seryjnej techniki, lekkie i opływowe pojazdy radziły sobie znakomicie w niezwykle wymagających, alpejskich wyścigach górskich czy zawodach zimowych. Poszczególne egzemplarze specjalnych Popularów, budowanych całkowicie ręcznie i w niewielkich ilościach, różniły się pomiędzy sobą licznymi detalami wykończenia nadwozi i wnętrz.

Czteromiejscowa odmiana Tudor Special, rozpoznawalna na pierwszy rzut oka po dodatkowym, bocznym okienku i znacznie mniej opadającej linii dachu, stanowiła jeszcze większą rzadkość. Tył nadwozia i rozwiązanie przestrzeni we wnętrzu, przypominały z grubsza seryjne wykonanie wersji limuzyny. Z coupe Special Sport dzieliła natomiast przednią, opływową część karoserii. O ile w odmianie dwumiejscowej większość przestrzeni bagażowej zabierały dwa koła zapasowe, w tym przypadku koło rezerwowe było umocowane na zewnątrz tylnej części nadwozia i mogło być osłonięte dodatkową pokrywą. Sam bagażnik był w tej wersji dostępny wyłącznie od wewnątrz pojazdu.

Wiosną i latem sezonu 1935 niewielkie pojazdy zdominowały niezliczone i cieszące się ogromną popularnością konkursy elegancji, organizowane zazwyczaj w eleganckich kurortach. Fabryka chętnie wypożyczała je osobom znanym i szanowanym – najczęściej popularnym sportowcom i dziennikarzom.

sko_popu3a

Cena gustownie wykończonego Special Sporta kształtowała się na poziomie 27 500 koron, wobec 18 500 koron żądanych za seryjną odmianę z nadwoziem roadster (otwierającym ofertę Populara) i 19 900 koron – za klasycznego, czteromiejscowego sedana. Aerodynamiczne pojazdy Special Sport oraz Tudor Special, noszące wspólne oznaczenie fabryczne Typ 908, powstawały do roku 1936.

Obecnie samochody tej serii są często mylone z innymi specjalnymi odmianami modelu Popular – Coupe Sport Monte Carlo (Typ 909), które to w rzeczywistości korzystały z mechaniki modelu Rapid. Do czasów współczesnych przetrwało około siedmiu egzemplarzy tych wyjątkowych pojazdów.

Dane techniczne samochodu Škoda Popular Special Sport
(Typ 908), 1935

– silnik: rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; dolnozaworowy, chłodzony cieczą (termosyfonowo, chłodnica naporowa z przodu pojazdu), wał korbowy podparty w dwóch punktach; umieszczony wzdłużnie z przodu, za osią przednią;
– średnica cylindra: 65 mm;
– skok tłoka: 75 mm;
– pojemność skokowa: 995 ccm;
– stopień sprężania: 6,0:1;
– zasilanie: gaźnik Solex 26;
– moc maksymalna: 26 KM przy 3400 obr./min. (wobec 22 KM przy 3000 obr./min wykonania standardowego);
– instalacja zapłonowa: o napięciu 6V, prądnica Scintilla 80W;
– układ smarowania: ciśnieniowy;
– skrzynia przekładniowa: trzystopniowa, manualna, sterowana pośrednio dźwignią, bieg pierwszy bez synchronizacji; umieszczona z tyłu, we wspólnej obudowie wraz z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym, napęd z silnika przekazywany wałem umieszczonym wewnątrz centralnej rury nośnej;
– napęd: kół tylnych, mechanizm różnicowy w standardzie (w modelach „cywilnych” Popular tego okresu – oferowany za dopłatą);
– nadwozie: szkielet drewniany, poszycie z blach aluminiowych, aerodynamiczne, ze zintegrowanymi błotnikami i jednolitą szybą przednią, dwudrzwiowe, dwumiejscowe, wsparte na płycie podłogowej mocowanej do poprzeczek centralnej ramy rurowej;
– wyposażenie dodatkowe: przedni zderzak (uważany wówczas za element wybitnie kłócący się ze sportowym charakterem samochodu), skórzane obicia tapicerskie, kufer na bagaże do wnętrza pojazdu;
– podwozie: centralna rama rurowa, rozwidlona z przodu pod silnik, z poprzeczkami mocującymi nadwozie;
– zawieszenie kół przednich: trójkątne górne wahacze, poprzeczny dolny resor piórowy;
– zawieszenie kół tylnych: półosie pędne wahliwe, poprzeczny dolny resor piórowy;
– układ hamulcowy: hydrauliczny (w „cywilnych” modelach osobowych Popular z tego okresu – hamulce mechaniczne sterowane cięgnami), działający na wszystkie cztery koła, hamulce bębnowe obu osi;
– układ kierowniczy: zębatkowy;
– ogumienie: 130×40, obręcze stalowe, tłoczone;
– rozstaw osi: 2430 mm;
– rozstaw kół: 1050 mm – przednich i 1100 mm – tylnych;
– wymiary zewnętrzne: długość 3770 mm, szerokość 1360 mm, wysokość: 1340 mm;
– masa własna: ok. 650 kg;
– prędkość maksymalna: ponad 100 km/h;
– średnie zużycie paliwa: 8-11 l/100 km;
– ilość zbudowanych egzemplarzy: 17 pojazdów dwumiejscowych Special Sport i 11 czteromiejscowych Tudor Special, według innych źródeł – po 10 pojazdów każdego z typów, jednostkowa produkcja zakończona w roku 1936;
– ciekawostka: niezależnie od faktycznej, łącznej ilości zbudowanych egzemplarzy (28 bądź 20), tylko jeden z nich został wyeksportowany poza granice Czechosłowacji – w 1935 roku Special Sport trafił do nabywcy w Hiszpanii.

Autor: Tomasz Orlik (Automobilista)
Fot.: archiwum Škoda