17 października 1994 roku w fabryce w Mladá Boleslav rozpoczęła się produkcja Škody Felicia. To następca modelu Favorit, który nie zrobił zawrotnej kariery.
Nowy samochód był pierwszym, który został opracowany pod patronatem Grupy Volkswagen.
Zobacz także:
Do 2001 roku fabryk w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí wyjechało ponad 1,4 miliona egzemplarzy Felicii w różnych wersjach nadwozia. Auto odniosło także sukces w motorsporcie.
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej stworzono 50 prototypów. Doświadczenie zdobyte przy budowie tych pojazdów pomogło zoptymalizować proces seryjnej produkcji. Pierwsze trzy egzemplarze nowego hatchbacka zostały pomalowane w kolory czeskiej flagi i zaprezentowane publicznie na Moście Karola w Pradze.
Nowa Felicia odniosła rynkowy sukces dzięki połączeniu nowoczesnej technologii, świeżego designu z przestronnym wnętrzem i atrakcyjnej cenie. W lutym 1998 r. marka wprowadziła face lifting – odświeżony model został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem designu wprowadzonym w modelu Octavia. Ostatnie egzemplarze zjechały z linii produkcyjnej w czerwcu 2001 r. zamykając ogólną liczbę wyprodukowanych modeli na liczbie 1 401 489 sztuk.
Następcą Felicii została zaprezentowana w 1999 roku Fabia.
Surowe normy jakości i bezpieczeństwa
Pięciodrzwiowy hatchback był o 40 milimetrów dłuższy i 15 milimetrów szerszy niż jego poprzednik, Favorit. Pojemność bagażnika wzrosła o 21 litrów, poprawiono także zawieszenie oraz wyciszono wnętrze. Marka zadbała również o bezpieczeństwo, które zostało potwierdzone testem zderzeniowym TÜV. Produkcja i montaż nowego modelu spełniały również rygorystyczne normy jakości, o czym świadczy przyznany certyfikat ISO 9002.
Podstawową jednostką napędową serii był czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1289 cm3, zapewniający moc 40 kW (54 KM) lub 50 kW (68 KM) w zależności od wariantu. Mocniejszy silnik 1.6 MPI o mocy 55 kW (75 KM) i 1,9-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 47 kW (64 KM) zostały dodane do gamy w 1995 roku.
Kolejne warianty pojazdów użytkowych
W 1995 roku Škoda rozszerzyła rodzinę modeli o jeszcze bardziej przestronną Felicia Combi oraz dostawcze wersje: Vanplus i Pickup. Ponadto zbudowano około 4000 pickupów o nazwie Fun, które charakteryzowały się żółtym nadwoziem oraz żółtymi elementami we wnętrzu.
W gamie modeli wprowadzono wiele nowoczesnych opcji wyposażenia, na przykład: system ABS, cztery poduszki powietrzne, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, regulowane i podgrzewane przednie fotele i komputer pokładowy. Aby uczcić 100. rocznicę założenia firmy, Skoda zaprezentowała także w 1995 r. luksusową edycję Laurin & Klement oraz limitowaną serię Atlanta z okazji letnich igrzysk olimpijskich.
W Rajdowych Mistrzostwach Świata
Wszechstronna Škoda powstała również w wersji rajdowej. Już w pierwszym sezonie, w 1996 r., szwedzka załoga, w składzie Stiq Blomqvist i Benny Melander, zajęła trzecie miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii oraz pierwsze w klasie samochodów o pojemności do 2 litrów.
W 1997 roku marka była druga w swojej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata.