SKODA: MATERIAŁY Z KTÓRYCH WYKONANE SĄ SAMOCHODY

skod-matar1

Materiały, z których wykonane są samochody Škody, przedstawiają pod mikroskopem swoje czasami niespodziewane oblicze, które zadziwia patrzących.

Wsiadając do pojazdu rzadko kto zastanawia się, jak i z czego powstają podzespoły i elementy – myśli się głównie o samej przyjemności z jazdy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Oto, jak wyglądają w dużym przybliżeniu: stal, tworzywa sztuczne, szkło i tekstylia, które stosowane są w produkcji aut marki.

Stal.

Jak to możliwe, że tak drobna konstrukcja, z której zbudowane są współczesne samochody, jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo osobom siedzącym w środku? Masywne ramiona z grubych rur budziłyby dużo większe zaufanie niż te subtelnie wyrzeźbione powierzchnie.

Konstrukcja współczesnych modeli Škody wykonana jest głównie z gatunków stali o najwyższym stopniu wytrzymałości. Są one nawet sześciokrotnie bardziej wytrzymałe niż standardowa stal i czterokrotnie lepsze niż typowe gatunki stali wysoko wytrzymałej. Dzięki temu w każdym samochodzie można wykorzystać około 50-70 kg stali mniej, jednocześnie zapewniając jeszcze wyższy poziom sztywności konstrukcji i bezpieczeństwa osób siedzących w środku. Redukcja wagi ma obecnie kluczowe znaczenie w staraniach o osiągnięcie jak najniższego poziomu zużycia paliwa i emisji CO2.

Stal jest formowana na gorąco. Wśród jej składników jest także bor, przez co znana jest ona jako stal borowa. Przed tłoczeniem poszczególne elementy są podgrzewane w specjalnych piecach do temperatury 920° C. Wtedy, gdy są już prawie tak giętkie jak guma, można je tłoczyć. Uformowane części są chłodzone do temperatury pokojowej w zaledwie parę sekund, osiągając w ten sposób swoją wyjątkową wytrzymałość. Dziury i krawędzie są cięte laserowo, ponieważ przy tak dużej twardości stali to właściwie jedyna działająca metoda.

– Mamy bogate tradycje w wykorzystywaniu gatunków stali o najwyższym poziomie wytrzymałości. Pierwszym z naszych modeli, który wykorzystywał naprawdę nowoczesne materiały była Octavia drugiej generacji, czternaście lat temu – przypomina Petr Šimon, Kierownik Działu Rozwoju Części i Podzespołów.

skod-matar2

Tworzywa sztuczne

Kabiny samochodów w przeważającej mierze wykonane są z różnych tworzyw sztucznych. Coraz częściej wykorzystuje się je także do tworzenia elementów zewnętrznych, w tym karoserii. Oczywiście, wymagania wobec tworzyw sztucznych wykorzystywanych w środku i na zewnątrz są odmienne – jedne będą się skupiały na wartościach estetycznych, drugie na funkcjonalności i solidności.

Typowy samochód Škody zbudowany jest z polimerów typu: PP, PE, ABS, PA 6, PA 66, PC, PMMA, ASA i EPDM, co niewiele powie osobom, które nie są ekspertami w tym temacie. Tak jak i wiele innych technologii, tak i te tworzywa sztuczne były w ostatnich latach przedmiotem dynamicznego rozwoju.

Niezależnie, czy to tworzywa wykorzystywane w środku, czy na zewnątrz, zawsze wykonane są z przygotowanej z wielką precyzją, opracowanej konkretnie do tego celu formuły. Do polimerów dodawane są różne dodatki wzbogacające materiał: opóźniające jego palność, odbijające promienie UV, zwiększające wytrzymałość, itd.

Roman Stránský, Koordynator Działu Rozwoju Materiałów, zwraca uwagę na wyjątkowe wyzwania, jakie stoją przed tworzywami sztucznymi w samochodzie:

– Nasze podzespoły muszą znosić najbardziej wymagające warunki. Narażona na silne oświetlenie deska rozdzielcza jest testowana przez nas za Kołem Podbiegunowym, gdy jej temperatura spada poniżej zera, i gdy nagrzeje się do nawet 110 °C na obszarach pustynnych. W każdej z tych sytuacji musi zachować ten sam poziom funkcjonalności, bezpieczeństwa i stabilności. Wybranie odpowiednich materiałów ma dla samochodu naprawdę kluczowe znaczenie – powiedział Stránský.

Szkło

Już od wielu lat szyby w samochodach spełniają więcej funkcji niż tylko ochrona przed czynnikami pogodowymi. Dziś to bardzo skomplikowane produkty, którym powierza się także odpowiedzialność za blokowanie dostępu promieni UV do kabiny i promieniowania cieplnego oraz za szybkie rozmrażanie przy ujemnych temperaturach. Wśród kolejnych warstw znajdują się także folie akustyczne, które odgrywają kluczową rolę przy wyciszeniu kabiny.

skod-matar3

Do osiągnięcia oczekiwanych właściwości producenci używają bardzo wyszukanych technologii, takich jak na przykład niewidoczna dla oka, bardzo cienka powłoka na bazie srebra o grubości zaledwie paru nanometrów, która nie przepuszcza promieniowania słonecznego, czyniąc przebywanie w kabinie znośniejszym nawet w najgorętsze dni.

Zimą z kolei kierowcy docenią cienką metalową warstwę, która po uruchomieniu silnika rozmrozi szybę bez konieczności używania pręcików ograniczających ich widoczność, tak jak miało to miejsce przy rozwiązaniach starszej generacji.

– Škoda jest jedynym producentem oferującym w swoim samochodzie w pełni przeszklony dach: to blisko 2 metry kwadratowe jednego fragmentu szkła od przedniej szyby do bagażnika, od drzwi do drzwi. Wykonanie takiej wyjątkowej części wymagało wykorzystania wielu wyszukanych technik, takich jak wytłaczanie szkła. Z powodów bezpieczeństwa do stworzenia swoich okien dachowych Škoda wykorzystuje wyłącznie włókno szklane, podobnie jak przy szybach przednich – zwraca uwagę Milan Sluka z Działu Rozwoju Części i Podzespołów.

Materiały tekstylne

Wybór odpowiadającej klientowi tapicerki jest jednym z najważniejszych przy konfiguracji nowego samochodu. Wybór jest naprawdę ogromny, ale sprowadza się głównie do dwóch materiałów: tekstyliów i tapicerki skórzanej. Każdy z nich ma swoich zwolenników, swoje mocne i słabe strony.

Klienci oczekują tekstyliów, które będą wytrzymałe i lekkie, łatwe w utrzymaniu i oferujące podobny poziom komfortu do tapicerek skórzanych. Dział Kolorów i Tapicerek Škody współpracuje z wieloma czeskimi i międzynarodowymi poddostawcami przy rozwoju nowoczesnych materiałów, które spełnią te wymagania. Każdy z materiałów wykorzystywanych w kabinie jest opracowany specjalnie dla danego modelu samochodu dla uzyskania spójnego efektu z jego projektem, gwarantując najwyższy poziom jakości wykonania.

Materiały tekstylne także mogą być bardzo skomplikowane i nowoczesne, o czym najlepiej świadczy przykład Alcantary. To specjalny typ tapicerki, która cechuje się wyjątkową wytrzymałością i eleganckim wyglądem przypominającym zamsz lub matową skórę. Wykonana jest ona skomplikowaną metodą, w której na 1 cm2 przypada aż dwieście tysięcy splotów.

– O tym, czy wykorzystamy dany materiał, czy też nie, decyduje wysoka jakość i zgodność z wymogami technicznymi. Ostatecznie jednak, nasz dział musi też po prostu dotknąć i poczuć każdy z materiałów, by ocenić jego przydatność do samochodu – wyjawia Kateřina Vránová, projektantka z Działu Kolorów i Tapicerek.