SKODA: JAKOŚĆ POD LUPĄ CZYLI Z CZEGO WYKONANE SĄ SAMOCHODY

skora-skod1

Na co dzień przechodzimy nad ich obecnością do porządku dziennego, tymczasem skrywają wiele fascynujących historii i tajemnic. Są one znane zazwyczaj tylko projektantom i inżynierom.

Aluminium, skórzana tapicerka i lakier nadwozia to zdawałoby się zwyczajne materiały, ale pod mikroskopem ujawniają nieznane fakty.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Choć aluminium to trzeci najczęściej występujący pierwiastek na Ziemi, w przemyśle jest stosowany dopiero od końca XIX wieku. O jego popularności zaważyły niezaprzeczalne zalety: aluminium jest lekkie, odporne na korozję i – w stopach z innymi metalami – bardzo wytrzymałe. Materiał ten powszechnie występuje w każdym samochodzie Škody: naturalnie w felgach aluminiowych, ale także częściach podwozia, skrzyniach biegów i silnikach benzynowych.

Dzięki temu, konstruktorzy są w stanie zaoszczędzić nawet 150 kg na jednym samochodzie. Niższa waga daje mnogość korzyści: polepsza osiągi przy tej samej mocy silnika, obniża zużycie paliwa i bieżnika opon, a przez to poprawia też komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Dzięki bardzo dużemu doświadczeniu i nowoczesnej infrastrukturze, jaką dysponuje, czeska marka jest w stanie wykorzystać aluminium w swoich konstrukcjach także w częściach poddawanych największemu obciążeniu, takich jak tłoki, blok silnika, pompa oleju.

Skórzana tapicerka

Wygląd, osiągi, cena, koszty eksploatacji… To wszystko przestaje mieć znaczenie, jeśli kierowca nie czuje się komfortowo na swoim miejscu lub musi mieć kontakt z nieprzyjemnymi materiałami. Dlatego też producenci samochodów nie ustają w poszukiwaniach jak najmilszych ludzkim zmysłom materiałów do wykończenia wnętrza, a nie ma lepszych od tych stworzonych przez Matkę Naturę.

Skóra to naturalny materiał, który oddycha, jest elegancki i przyjemny w dotyku. W porównaniu do materiałów tekstylnych zapewnia delikatny uślizg, dzięki któremu łatwiej się przesuwać po fotelu i utrzymać wnętrze w czystości.

Podczas gdy kiedyś skórzana tapicerka była zarezerwowana tylko dla najbardziej luksusowych samochodów, dziś można ją już spotkać nawet w kompaktach i modelach miejskich. Klienci mogą wybierać spośród wielu struktur i kolorów tapicerki, która może być wykończona na błysk lub matowo.

Specjaliści z Działu Kolorów i Tapicerek Škody pracują nad skórami w kooperacji z wyselekcjonowanymi poddostawcami, którzy spełniają standardy środowiskowe i jakościowe Grupy Volkswagen. Skórzana tapicerka jest oferowana w sportowych oraz topowych wersjach wyposażenia modeli producenta. W wielu miejscach wykorzystywane są imitacje skóry, na przykład na deskach rozdzielczych, podłokietnikach, panelach drzwi. Wybierane są tylko materiały, które spełniają wszystkie standardy Grupy Volkswagen oraz są jak najbardziej zbliżone w dotyku do prawdziwej skóry.

Lakier

Nie silnik, nie wnętrze, ani pojemność bagażnika. Pierwsza rzecz, która przykuwa uwagę w samochodzie, to jego kolor. Z tego powodu producenci samochodów nie ustają w poszukiwaniach barw, które zapadną w pamięci Klientów. Lakierowanie samochodu urosło już wręcz do rangi nauki – wystarczy prześledzić ogromny postęp, jaki zaszedł od czasów farb nitrocelulozowych po obecne, przyjazne środowisku lakiery rozpuszczalne w wodzie.

Skład chemiczny to jednak tylko jeden z czynników ekologicznych. Biorąc pod uwagę, że każdy nowy samochód spędza w lakierni w Mladá Boleslav około 10,5 godziny, ważna jest także kwestia zużycia energii wymaganej przez proces lakierowania.

Lakier nadwozia składa się z szeregu warstw, z których każda spełnia ściśle określoną funkcję. Zanim jeszcze nałoży się sam lakier, nadwozie poddaje się operacjom usunięcia wszelkich niedoskonałości ze zgalwanizowanego nadwozia i przygotowania go do wchłonięcia kolejnych warstw. Wykorzystując proces elektroforezy, naładowane cząstki podkładu epoksydowego przyciągają się do nadwozia i wiążą z nim przy temperaturze 180 °C.

Po nałożeniu powłoki ochraniającej uszczelki i podwozie przed działaniem wody i utwardzeniu jej, karoseria jest gotowa w końcu na pierwszy podkład. Po kolejnym etapie utwardzenia w temperaturze 150 °C karoseria może przyjąć już lakier, który nada jej kolor, oraz finalną warstwę przezroczystą. Po sprawdzeniu jakości, całość jest pokrywana w temperaturze 115 °C woskiem, który tworzy jeszcze jedną warstwę ochronną.

Preferencje kolorystyczne nabywców znacznie się różnią i zaspokojenie wszystkich potrzeb stanowi nie mniejsze wyzwanie niż sam proces technologiczny. Można zauważyć, że im wyższej klasy jest samochód, tym bardziej zachowawcze kolory są na ogół do niego wybierane.

Najpopularniejsze lakiery modelu Superb to Czerń Black, Szary Business i Szary Quartz. Z drugiej strony, model Rapid Spaceback oferowany jest w aż piętnastu wariantach kolorystycznych, wliczając w to tak odważne kolory jak Czerwień Corrida, Zieleń Rallye czy Błękit Race. Na wybranych rynkach, w gamie Škody znajdują się także lakiery metaliczne, perłowe i matowe.