Jak wiadomo, opracowanie nowego modelu samochodu to czasochłonny proces. Samo przygotowanie do produkcji może trwać tygodniami lub nawet miesiącami. Jak wygląda ono od kuchni?
Model Karoq wytwarzany jest w fabryce Škody w Kvasinach, która skończyła przygotowania do startu produkcji najnowszego auta marki w czerwcu.
Zobacz także:
– Przygotowania rozpoczynamy już na 48 miesięcy przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Na tym etapie kluczowy jest wybór najodpowiedniejszej lokalizacji – musimy zdecydować, czy będziemy w stanie wytwarzać nowy model w ramach już istniejącej infrastruktury produkcyjnej, czy też będziemy musieli ją rozbudować – mówi Irena Šubrtová z Działu Zarządzania Projektem w Kvasinach.
Ostateczna decyzja w tym zakresie jest podejmowana na 33 miesiące przed startem produkcji. Maszyny do wytłaczania i spawania są zamawiane na około dwa lata przed ich pierwszym użyciem.
– Nasze zaangażowanie w rozwój nowych modeli sięga już wczesnego etapu projektowania. Przygotowanie do produkcji każdego samochodu ciągnie za sobą konieczność sporządzenia niezliczonej ilości dokumentów, m.in. szczegółowej listy podzespołów czy instrukcji produkcji i montażu. Od Działu Rozwoju Technicznego potrzebujemy przede wszystkim informacji na temat wymiarów samochodu i danych projektowych. Musimy mieć pewność, że spełnimy wszystkie zakładane cele produkcyjne – dodaje Irena Šubrtová.
Produkcja seryjna jest poprzedzona seriami egzemplarzy przedprodukcyjnych, które sprawdzają gotowość fabryki i poddostawców. Poszczególne części i podzespoły są egzaminowane przez Dział Jakości, a całe samochody są używane przez Dział Rozwoju Technicznego do szeregu testów przedprodukcyjnych.
Znajdujący się w fabryce Dział Uruchamiania Produkcji zwiększa swoje zaangażowanie na osiemnaście miesięcy przed startem seryjnej produkcji modelu.
– Na tym etapie rozpoczynamy regularne spotkania, na których monitorujemy status i progres projektu. Nasze zaangażowanie rozpoczyna się jednak dużo wcześniej – analizujemy koszty uruchomienia produkcji w danym miejscu i szacujemy liczbę potrzebnych samochodów przedprodukcyjnych. Na około osiem miesięcy przed startem produkcji, do fabryki wytwarzającej model, docierają pierwsze części od poddostawców, wtedy rozpoczyna się szkolenie załogi linii produkcyjnej – mówi Jiří Závorka z Działu Uruchamiania Produkcji.
Zanim doszło do startu produkcji nowej Skody w fabryce w Kvasinach, zarówno fabryka, jak i poddostawcy mieli już gotowe nowe urządzenia potrzebne do takich procesów jak: tłocznie dużych elementów karoserii, boków, masek, klap bagażnika czy błotników.