Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA zapaliła nowej Fabii R5 zielone światło. Po przyznanej homologacji, nowy samochód może teraz kontynuować 114-letnią historię sportów motorowych Škody.
Fabia R5 jest oparta na najnowszej odsłonie modelu i jest następcą wersji Super 2000, która przeszła do historii jako najbardziej udany samochód rajdowy w historii działu Motorsport czeskiej marki.
Zobacz także:
Nowa rajdowa Škoda naszpikowana została najnowocześniejszą technologią. Zgodnie z przepisami FIA, Fabia R5 jest wyposażona w silnik turbo o pojemności 1,6 litra, czyli o wiele mniejszy, niż w modelu Super 2000, której silnik miał 2 litry pojemności. Ponadto, nowy samochód rajdowy ma stały napęd na cztery koła, a także pięciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów i kolumny McPhersona. Masa samochodu wynosi co najmniej 1 230 kilogramów, jak określono w regulaminie.
Od początku projektu, dział Motorsport poświęcił 15 miesięcy intensywnej pracy nad dostrojeniem samochodu, by upewnić się, że elementy konstrukcji są doskonałe. Proces homologacji to długa i skomplikowana procedura, która wymaga ścisłej współpracy z Międzynarodową Federacją Samochodową i składa się z kilku części. W ostatnich miesiącach nowa Škoda została poddana wieloczłonowemu procesowi weryfikacji, który został zakończony pozytywną opinią FIA.
– Bardzo cieszymy się z otrzymanej homologacji Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA. Prace nad rozwojem naszego projektu rajdowej Fabii były męczące i stanowiły nie lada wyzwanie dla całego zespołu Škoda Motorsport. Dlatego teraz serdecznie wszystkim dziękuję – mówi dyrektor działu, Michal Hrabánek.
Najlepsi kierowcy, tacy jak mistrz Azji i Pacyfiku Jan Kopecký czy, Mistrz Europy Esapekka Lappi, rajdowa legenda „Fast” Freddy Loix i wielokrotny mistrz, Austrii Raimund Baumschlager mieli cenny wkład w powstanie nowego samochodu rajdowego. W okresie przygotowań do procesu homologacji, przejechali blisko 10 000 kilometrów po różnych drogach, w rozmaitych warunkach, m.in. po trasach Czech, Austrii, Niemiec, Włoch, Francji, Grecji, Hiszpanii i Finlandii. Na lodzie, słońcu, asfalcie, żwirze i śniegu – wszędzie tam nowa Fabia R5 pomyślnie przeszła wszystkie testy.
Nowa Fabia R5 spotyka się już z dużym zainteresowaniem ze strony różnych zespołów. Nic dziwnego, w końcu jej mocny poprzednik – S2000 – wywalczył wiele tytułów. Poprzedni sezon Škoda zakończyła hat trickiem tytułów w mistrzostwach kierowców i producentów w FIA Rajdowych Mistrzostwach Azji i Pacyfiku (RRSO), a w Rajdowych Mistrzostwach Europy FIA (ERC) triumfował trzeci kierowca marki z rzędu.
Lista sukcesów osiągniętych w zeszłym roku również obejmuje pięć tytułów krajowych. W sumie dorobek Fabia Super 2000 przez sześć ostatnich lat to prawie 50 tytułów krajowych i międzynarodowych. Model, który zadebiutował w 2009 roku, jest najbardziej udanym projektem w 114-letniej historii sportów motorowych czeskiej firmy.
– Po udanym procesie homologacyjnym, możemy rozpocząć kolejny etap prac nad projektem Fabia R5 – mówi Dyrektor Škoda Motorsport, Michał Hrabánek.