SKODA: EKOLOGICZNY TRANSPORT AUT CZYLI JAZDA PO TORACH

Skoda Auto dostarcza rocznie użytkownikom 1,24 miliona pojazdów na ponad 100 rynkach na całym świecie. Dla marki dużym wyzwaniem jest aspekt logistyczny.

Chodzi o transport samochodów. W tym obszarze producent stawia na transport koleją.


Zobacz relacje:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Odciąża w ten sposób europejskie drogi i dba przy tym o regularne obniżanie emisji CO2, która powstaje przy transporcie nowych modeli.

Każdego dnia 14 pociągów w ponad 200 wagonach transportuje w czterech różnych kierunkach samochody i części samochodowe wyprodukowane w fabrykach marki w miejscowościach Kvasiny oraz Mladá Boleslav.

Platformy załadowane są nowymi samochodami gotowymi na eksport, kontenerami z półfabrykatami, które trafiają do zakładów produkcyjnych w Rosji oraz samochodami w częściach, które zostaną złożone w zakładach montażowych na Ukrainie i w Kazachstanie.

Trzysta tysięcy wagonów każdego miesiąca

Transport kolejowy pełni ważną rolę w kwestii logistyki samochodów, które zjeżdżają z taśm produkcyjnych Škody. Aż 56 proc. dziennej produkcji jest przewożone koleją. Każdego dnia z zakładów produkcyjnych w Mladá Boleslav odjeżdża 8 pociągów a z fabryki w Kvasinach kolejne 6. Każdego roku tylko z zakładów w Mladá Boleslav transportowane jest ponad 350 000 samochodów na ponad 34 000 wagonów.

– Gdybyśmy ustawili wszystkie składy kolejowe w jednym rzędzie, ich długość wynosiłaby ponad 900 km, co równa się odległości między Mladá Boleslav a Paryżem – mówi Jiří Cee, dyrektor ds. logistyki w Škoda.

W punkcie przeładunkowym pracownicy bocznicy kolejowej przy fabrykach odbierają puste wagony od przewoźników, które kierują do punktów ekspedycji. Po ich załadowaniu wyznaczana jest trasa i skład kolejowy gotowy do opuszczenia fabryki. Bocznica kolejowa ma około 20 km długości i jest obsługiwana przez dwie nowoczesne lokomotywy EffiShunter.

Każda z nich waży około 72 ton i jest w stanie przewozić ładunki o masie do 1400 ton. Szaro- zielone lokomotywy napędzane są silnikami, które spełniają najsurowsze wymagania dotyczące emisji spalin Stage IIIB. Ponadto obecnie wykorzystywane lokomotywy zużywają o połowę mniej oleju napędowego w porównaniu ze starszymi jednostkami tego typu.

Z Mladá Boleslav do Szanghaju

Obie lokomotywy działają w siedmiu miejscach ekspedycji w zakładzie Mladá Boleslav. Gotowe do transportu samochody ładowane są na pięciu torach, a pozostałe dwa są przeznaczone do załadunku pojazdów w częściach, które zostaną złożone w zagranicznych zakładach. Każdy z wagonów może pomieścić od ośmiu do dwunastu pojazdów, w zależności od długości wagonu i modelu samochodu. Każdy pojazd zabezpieczony jest czterema blokami na każdej z osi, które dodatkowo stabilizują pojazd.

Pociągi z częściami i samochodami z fabryki w Mladá Boleslav odjeżdżają w czterech różnych kierunkach. Każdego dnia jeden pociąg jest kierowany do Polski. Kolejny kierunek to Niemcy. Aż 80 proc. z tych składów trafia do portów na północy kraju, gdzie samochody i części samochodowe załadowane są na statki płynące m.in.: do Mumbaju, Szanghaju lub Oranu.

Pozostała część kierowana jest do magazynów w Niemczech, skąd trafia do niemieckich klientów. Trzeci kierunek to port Koper w Słowenii. Tam transport jest przeładowywany na statki i trafia do Grecji i krajów Bliskiego Wschodu. Ostatni, czwarty kierunek to Włochy.

Nowoczesna logistyka kolejowa

Podczas procesów logistycznych wykorzystywane są nowoczesne technologie. Elektronika pozwala dyspozytorom pociągów obserwować ustawienie trasy i zajętość poszczególnych torów. Lokomotywy są zdalnie monitorowane, dzięki czemu dyspozytorzy mogą obserwować przebieg, godziny pracy, stopień wykorzystania składów i lokomotyw, ich zużycie i ewentualne awarie.

Operacje logistyczne są szczegółowo planowane a każda trasa ma ustalony harmonogram. Dyspozytor bocznicy ma bezpośredni kontakt z krajowym dyspozytorem kolejowym i wspólnie zarządzają wszystkimi procesami, stale monitorując sytuację na torach.