SKODA ustanowiła dwa oficjalne rekordy świata w drifcie na lodzie elektrycznym SUV-em Enyaq RS iV.
Rekordy „Najdłuższy, nieprzerwany drift pojazdu na lodzie” oraz „Najdłuższy, nieprzerwany drift na lodzie pojazdem elektrycznym”, zatwierdziło GUINNESS WORLD RECORDS. Zostały one ustanowione w czwartek 19 stycznia 2023 r., przez dziennikarza motoryzacyjnego Richarda Meadena na okrągłym torze o obwodzie 188,496 m, powstałym na zamarzniętym jeziorze Stortjarnen w pobliżu Ostersund w Szwecji.
Zobacz także:
MERCEDES-BENZ: NOWY CLA COUPE I CLA SHOOTING BRAKE
Pierwszy sukces SKODY na jeziorze Stortjarnen dotyczy najdłuższego, nieprzerwanego driftu pojazdu na lodzie. Prowadząc SUV–a SKODA Enyaq RS iV, Richard Meaden ustanowił nowy, oficjalnie zweryfikowany rekord, utrzymując samochód w kontrolowanym poślizgu przez ponad 15 minut i pokonując 7,351 km. Drift Meadena pobił poprzedni rekord wynoszący 6,231 km, ustanowiony w Chinach w 2022 roku. Meaden i SUV Enyaq RS iV ustanowili także drugi rekord w kategorii „Najdłuższego, nieprzerwanego driftu na lodzie pojazdem elektrycznym”.
SKODA ustanowiła rekord w obecności sędziego GUINNESS WORLD RECORDS i międzynarodowego sędziego driftingu Davida Kalasa. Liczne próby z różnymi kombinacjami opon, wykonane w celu osiągnięcia driftu perfekcyjnego, to aż 18 godzin ćwiczeń w ujemnych temperaturach.
Podczas rekordowego przejazdu Enyaq RS iV okrążył tor driftowy 39 razy w 15 minut i 58 sekund. Maksymalna prędkość auta wyniosła 48,69 km/h, a najmniejsza 31,64 km/h. Samochód produkcyjny wyposażony był w 20–calowe obręcze ze stopów lekkich. Pochodzące od Michelin opony Däckproffsen 245/35–R20 na przednich kołach miały 600 pięciomilimetrowych kolców, co pozwoliło na jeszcze lepszą trakcję i sterowność na zamarzniętej, pozbawionej przyczepności powierzchni. Natomiast zamontowane na tylnych kołach opony Nokian Hakkapelitta 255/45–R20 miały 300 dwumilimetrowych kolców na całej powierzchni, co okazało się idealną kombinacją do kontrolowanego poślizgu na powierzchni zamarzniętego jeziora.
Osiągnięcie to powoduje, że SKODA, Richard Meaden oraz tabliczka znamionowa RS wracają do księgi rekordów GUINNESS WORLD RECORDS. W 2011 roku brytyjski kierowca ustanowił rekord prędkości na lądzie (przyznany przez Southern Californian Timing Association (SCTA)), za pomocą 2,0–litrowego samochodu produkcyjnego z obiegiem wymuszonym, osiągając 227,080 mph. Rekord został ustanowiony na legendarnym torze Bonneville Salt Flats w USA za kierownicą SKODY OCTAVIA RS.
Powrót za kierownicę kolejnej rekordowej SKODY to wyjątkowe doświadczenie. Jestem niesamowicie dumny, że po 12 latach znów należę do zespołu bijącego rekordy – kto by pomyślał, że będziemy driftować samochodem elektrycznym po lodzie? To pokazuje, jak dynamicznie zmienia się świat motoryzacji i jak ekscytujące są to zmiany – mówi Richard Meaden.
W stosunku do standardowego modelu Enyaq iV, SKODA Enyaq RS iV wyróżnia się sportowym zawieszeniem obniżonym o 15 mm z przodu oraz o 10 mm z tyłu. Jeszcze lepszą trakcję umożliwiają ponadto progresywny układ kierowniczy, Driving Mode Select, a także zawieszenie adaptacyjne DCC (Dynamic Chassis Control). Dalsze udoskonalenia obejmują charakterystyczne sportowe zderzaki RS, czarne detale zewnętrzne, a także sportowe fotele z czarną skórzaną tapicerką, która znajduje się również na sportowej kierownicy i desce rozdzielczej.
SUV Enyaq RS iV oferuje 299 KM i zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy – wszystko to dzięki akumulatorowi o pojemności 82 kWh (77 kWh netto) oraz podwójnym silnikom elektrycznym. Model Enyaq RS iV wytwarza 460 Nm momentu obrotowego, zapewniając potężne osiągi.