SKODA: 90 LAT FLAGOWEGO MODELU SUPERB

Nowa Skoda Superb czwartej generacji zostanie zaprezentowana już tej jesieni, 90 lat po premierze pierwszego modelu produkowanego w latach 1934-1949.

Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się ponad 50 lat później. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji w 2008 roku Skoda Superb zadebiutowała w dwóch wersjach nadwozia oferujących najnowocześniejsze systemy wspomagania. Trzecia generacja modelu, obecna na rynku od 2015 roku, jest pierwszą serią Superb zbudowaną na modułowej platformie MQB Grupy. W 2019 roku gama została poszerzona o wariant hybrydowy typu plug-in.


Zobacz także:

SEAT: IBIZA I ARONA W SPECJALNEJ EDYCJI MARINA PACK
 

ROZMAITOŚCI


 

Historyczna Skoda Superb z lat 1934-1949

Zanim historyczna Skoda Superb weszła do produkcji w 1934 roku, marka wyprodukowała już kilka modeli z najwyższej półki. Model ten był innowacyjny pod wieloma względami – okablowanie pokładowe pracowało z nowym wówczas systemem 12 V, który jest używany w samochodach do dziś. Auto, podobnie jak jego poprzednicy, bazowało na innowacyjnie zaprojektowanym podwoziu. Tradycyjna rama wzdłużna o przekroju ceowym została zastąpiona zaawansowaną ramą szkieletową z centralną rurą, dzielącą się z przodu na dwie belki. Taka konstrukcja pozwoliła nie tylko na umieszczenie wału napędowego w rurze, ale także stworzyła więcej miejsca dla niezależnego zawieszenia, które zapewniało doskonały komfort jazdy. Skoda Superb była również pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne o równym działaniu na wszystkie cztery koła. Podczas produkcji modelu w 1938 roku zaczęto montować silniki z niedawno opracowanym rozrządem OHV. W przeciwieństwie do niektórych swoich poprzedników, takich jak luksusowa Skoda Hispano-Suiza, Skoda Superb została opracowana przez markę w pełni we własnym zakresie. W efekcie w ciągu 13 lat powstało pięć wersji cywilnych i trzy wojskowe. Auto było dostępne z silnikami SV lub OHV o mocy od 40,5 do 70,7 kW i pojemności skokowej od 2.492 do 3.991 cm3. Większość silników miała sześć cylindrów – wyjątkiem była Skoda Superb 4000, która miała pod maską silnik V8-cylindrowy. Jeden z niewielu zachowanych pojazdów Superb 4000 należy obecnie do najcenniejszych eksponatów Muzeum Skody w Mlada Boleslav.

Wielki powrót modelu

Rok 2001 był czasem wielu ważnych wydarzeń dla marki, w tym dziesięciolecia istnienia pod skrzydłami Grupy Volkswagen. Producent wprowadził także swoją charakterystyczną koncepcję praktycznych innowacji Simply Clever. Głównym wydarzeniem roku była jednak prezentacja limuzyny Superb, która ukazała się po 50-letniej przerwie. Zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Genewie we wrześniu 2001 roku, Skoda Superb pierwszej generacji została zbudowana na platformie podwozia PL 45. Specjalnie dla modelu została ona poszerzona o 100 mm, co poskutkowało wyjątkowo przestronnym wnętrzem. Pierwsza nowoczesna generacja pojazdu oferowała zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, począwszy od 1,8-litrowego czterocylindrowego turbo o mocy 110 kW (150 KM), aż do topowej wersji 2,8-litrowego V6 o mocy 142 kW (193 KM). Przyniósł on ze sobą kilka pierwszych dla marki Skoda rozwiązań, w tym bi-ksenonowe reflektory, automatyczną skrzynię biegów Tiptronic, system oświetlenia Coming Home oraz elektronicznie sterowane wspomaganie hamowania. Unikalne wśród samochodów Skody były także wielowahaczowe przednie zawieszenie i montowane wzdłużnie silniki. W 2006 roku model Superb pierwszej generacji przeszedł lifting, który zintegrował charakterystyczną koncepcję tylnych świateł w kształcie litery C.

Trzecia generacja z napędem hybrydowym plug-in

W lutym 2015 roku w Pradze zaprezentowano Skodę Superb trzeciej generacji w wersji limuzyny, a kilka miesięcy później – kombi. Wykorzystując modułową platformę MQB Grupy Volkswagen, auto mogło korzystać z najnowszych technologii. Po raz pierwszy model wyposażony był w adaptacyjny układ jezdny DCC, trójstrefową klimatyzację oraz systemy wspomagające, takie jak Traffic Jam Assist i Emergency Assist. W gamie Superb dostępne były również: adaptacyjny tempomat ACC, asystent pasa ruchu i asystent podróżowania. Znacznie wzrosła również liczba funkcji Simply Clever – po raz pierwszy Skoda zaoferowała np. bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika, gniazdo 230 V dla pasażerów tylnych siedzeń oraz parasole w panelach obu przednich drzwi. Po faceliftingu w 2019 roku Skoda Superb trzeciej generacji otrzymała dodatkowe, najnowocześniejsze wyposażenie, takie jak reflektory Matrix-LED, adaptacyjny tempomat oraz bezkluczykowe otwieranie wszystkich drzwi. Co najważniejsze, seria została poszerzona o nowy wariant – model z napędem hybrydowym typu plug-in z silnikiem 1.4 TSI PHEV. Od 2001 roku marka wyprodukowała ponad 1 550 000 egzemplarzy Skody Superb wszystkich typów i generacji, z czego ponad 780 000 z nich stanowią modele trzeciej generacji.