SKODA: 80. ROCZNICA RAJDOWEGO SUKCESU MODELU POPULAR

sko_popu1

Dokładnie 80 lat temu rajdowy duet Zdeněk Pohl i Jaroslav Hausman ukończył Škodą Popular legendarny Rajd Monte Carlo na drugim miejscu w klasie o pojemności silnika poniżej 1500 cm3.

Prekursor współczesnego modelu Fabia R5 położył fundamenty sukcesów obecnego rajdowego zespołu Škoda Motorsport.


Zobacz także:

RAJDY

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Popular dostępny był w wersji standardowej oraz jako Popular Monte Carlo w wariantach roadster i coupe.

– Škoda jest dumna ze swojej długiej tradycji w motorsporcie. W latach 30. ŠKODA Popular świętowała podobne sukcesy do tych, jakie dzisiaj osiąga Fabia R5. Dokonania naszych poprzedników są dla nas wielką motywacją. W ostatnim sezonie nasza rajdówka dała nam cztery zwycięstwa w Mistrzostwach Świata w WRC 2, pięć krajowych tytułów mistrzowskich i czwarty z rzędu kontynentalny tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku: APRC – mówi Michal Hrabánek, dyrektor Škoda Motorsport.

„Założenia techniczne Populara, z zaawansowaną jak na tamte czasy ramą centralną, niezależnym zawieszeniem obydwu osi i skrzynią biegów zintegrowaną z tyłu z mechanizmem różnicowym, na wiele sposobów wyprzedzały swoje czasy. Auto odniosło znaczące sukcesy zarówno na europejskiej, jak i południowoamerykańskiej scenie rajdowej i wyścigowej – wyjaśnia Michal Velebný, kierujący działem renowacji Muzeum marki w Mladá Boleslav.

sko_popu2

Obok modeli Rapid i Superb, debiutująca w 1934 roku Popular miała kluczowy wpływ na rozwój koncernu w latach 30., gdy stała się ona największym producentem samochodów w Czechosłowacji, rozpoznawalnym w całej Europie. Jak na swoje czasy modele te wyznaczały nowe standardy w kategoriach technologii, designu i stosunku jakości do ceny.

Model, który równo osiemdziesiąt lat temu stanęła na starcie Rajdu Monte Carlo, była wyposażony w trzybiegową skrzynię i czterocylindrowy silnik o pojemności 1386 cm3 i mocy 34 KM, znany z drogowej wersji modelu. Dwa baki paliwa o łącznej pojemności 170 litrów pozwalały przejechać bez przerwy na tankowanie nawet 1500 kilometrów.

Prędkość maksymalna auta wynosiła 110 km/h. Z całkowitej wagi konstrukcji wynoszącej 790 kg około 250 kg pochłaniało pozbawione dachu nadwozie. Rajdowy Popular wypełniony płynami ważył zaledwie 960 kilogramów, załoga wraz ze swoim wyposażeniem dodawała do tego kolejne 170 kg.

14 stycznia 1936 roku Pohl i Hausman wyruszyli z Pragi w podróż na legendarny rajd, kierując się do Aten, gdzie rozpoczęła się licząca 3852 kilometry trasa, prowadząca kolejno przez Thessaloniki, Belgrad, Budapeszt, Wiedeń, Strasburg, Avignon i Monako. Załoga dotarła do mety 29 stycznia nie notując po drodze ani jednego punktu karnego. Samochód przeszedł także z wysokimi notami badanie techniczne i próby zręczności. Ostatecznie, duet Pohl i Hausman zajął drugie miejsce w klasie samochodów z silnikami o pojemności do półtora litra.

Rajd rozgrywał się w trudnych i zmieniających warunkach atmosferycznych. By poradzić sobie z zimowymi mrozami, załoga wyposażyła swój samochód w dodatkowy nawiew ciepłego powietrza, uchwyty na termosy i elektrycznie podgrzewane wycieraczki przedniej szyby. Oparcie fotela pasażera można było opuszczać, tak by pilot mógł odpoczywać podczas długiej jazdy.

sko_popu3

W czasie rajdu załoga korzystała z przetestowanych w Karkonoszach jeszcze przed startem terenowych opon i skórzanych kombinezonów, dostarczonych przez krajowego specjalistę, znaną firmę Bata. Zachęcona własnymi sukcesami marka wydała na świat pod nazwą Popular Sport Monte Carlo szereg sportowych modeli. Między rokiem 1936 a 1938 zbudowano siedemdziesiąt egzemplarzy roadsterów i opływowych coupe. Jeden z tych samochodów należy obecnie do kolekcji Muzeum Škody w Mladá Boleslav.

Popular spełnił pokładaną w nazwie obietnicę: lekki i niskobudżetowy model stał się bardzo popularnym wyborem, spełniającym długo skrywane marzenia szerokiej rzeszy klientów o posiadaniu własnego samochodu. Czteroosobowy „samochód ludu” był oferowany nie tylko jako sedan, ale i dwudrzwiowy wariant „Tudor” oraz kabriolet z częściowo zdejmowanym dachem. Oprócz tego, dostępny był także dwuosobowy roadster i dostawczy van.

Model szybko stała się najlepiej sprzedającym się samochodem ówczesnej Czechosłowacji. Od roku 1934 do 1946 marka sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, z których wyjątkowe jak na tamte czasy 6 000 sztuk zostało wyeksportowanych do pięćdziesięciu krajów w Europie i poza nią, sięgając Chin, Indii, jak i wielu krajów południowoamerykańskich i afrykańskich.

Jednym z głównych powodów niesamowitej popularności samochodu był jego bardzo wysoki poziom niezawodności. Škoda wzmocniła wizerunek modelu, jako solidnego i wszechstronnego, serią długodystansowych podróży.