Jeden z najważniejszych modeli w historii marki Škoda miał w pierwotnych założeniach powstawać w czterech typowo osobowych oraz dwóch użytkowych odmianach nadwoziowych. Zakładano, że zwieńczeniem nowej gamy produktowej będzie godny kontynuator tradycji modeli 110R oraz Garde/ Rapid – czyli Favorit z nadwoziem coupe.
Zaawansowane badania trzynastu prototypów podstawowej odmiany hatchback w roku 1985, umożliwiły w kolejnym sezonie rozpoczęcie prac nad widoczną na fotografiach wersją nadwoziową.
Zarys sylwetki tego modelu, podobnie jak znana z wykonania seryjnego odmiana hatchback, powstał w pracowniach włoskiego studia Bertone. Linie nadwozia wyszły spod ręki doskonałego stylisty Marca Dechampa, wnętrze skomponował Eugenio Pagliano. Były to jednak szkice typu skin lines, zwieńczone makietą odmiany w skali 1:4.
Pozostałe prace przebiegały już w dziale rozwoju marki w rodzimej Mladá Boleslav, pod kierownictwem inż. Jaroslava Kindla.
W roku 1986 komplet dokumentacji został przekazany do filii w Kvasinach, w której w maju 1987 roku zakończono montaż prototypu. Studium zwracało uwagę znacznie mocniej pochyloną, w porównaniu z wersją hatchback, szybą czołową, obniżoną linią dachu, niezwykle efektownie zamaskowanymi słupkami środkowymi i klamkami oraz drzwiami pozbawionymi ram okiennych.
Technicznie, prototyp odpowiadał podstawowemu wykonaniu Š781 Favorit.
Ten bez wątpienia najbardziej oryginalny projekt programu rozwojowego modelu Favorit, przez chwilę miał szansę na produkcję seryjną w Kvasinach. Skoda Favorit Coupé w piękny sposób wpisałaby się w przebogate tradycje produkcji w tym miejscu sportowych odmian samochodów Škoda, zapoczątkowanych w roku 1958 modelem 450.
Niestety, decyzja o produkcji seryjnej została najpierw przesunięta w czasie na lata 1991-1993, a następnie anulowana. Jednostkowy prototyp można dziś podziwiać w zbiorach muzeum firmowego marki.
Dla Škoda PR Portal opracował Tomasz Orlik (Automobilista)
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.