SHELL: RUSZYŁA 30. EDYCJA ECO-MARATHON EUROPE 2014

She_8

Studenci z całej Europy dotarli do Rotterdamu, by na ulicznym torze w centrum miasta, przetestować własnoręcznie zaprojektowane i skonstruowane, ultra- wydajne pojazdy.

Do 18 maja 2014 ponad 200 drużyn czyli ponad trzy tysiące osób z 26 krajów będzie rywalizować w 30. edycji zawodów Shell Eco-marathon Europe. Miarą sukcesu będzie dystans, który pokonają na ekwiwalencie 1 kWh lub 1 litra paliwa.


Zobacz także:
SHELL MARATHON
ECO


Od 2012 roku zawody odbywają się w Rotterdamie – metropolii o jednej z największych sieci transportowych na świecie. Tor uliczny stanowi dla studentów dodatkowe wyzwanie: ponieważ trasa obejmuje pięć ostrych zakrętów, drużyny muszą polegać na swoich umiejętnościach prowadzenia pojazdów, a sposób hamowania, przyśpieszania i jazdy w zakrętach nawet w połowie decyduje o wyniku końcowym.

Przeniesienie wyzwania na ulice Rotterdamu pokazuje, w jaki sposób nowa technologia może funkcjonować w sercu prawdziwego miasta i przybliża zawody Shell Eco-marathon szerszej publiczności.
Po dwóch latach rywalizacji na tej samej trasie studenci staną oko w oko z nowym wyzwaniem. Ponieważ zmienia się kierunek jazdy na torze, uczestniczy wyścigu będą musieli odpowiednio zmodyfikować swoją strategię jazdy.

Scenariusz konkursu napisany przez życie

Szacuje się, że do 2050 r. w związku z wzrostem liczby ludności oraz rosnącym dobrobytem światowe zapotrzebowanie na energię będzie dwukrotnie wyższe niż obecnie. Trzy czwarte ludności świata będzie mieszkać w miastach. Oznacza to, że do 2050 roku, co tydzień pojawiać się będzie zapotrzebowanie na ekwiwalent energetyczny nowego miasta o populacji sięgającej 1,4 miliona mieszkańców. Jednocześnie zagrożenie związane ze zmianami klimatycznymi nie ustępuje. Potrzebne są rozwiązania umożliwiające sprawny i wydajny transport stale rosnącej liczby ludzi i towarów.

– Zawody Shell Eco-marathon pokazują, jak współpraca biznesu z nauką pozwala dać impuls do dalszych prac nad innowacjami. Uczestnicy zawodów łączą swoją kreatywność z nowoczesnymi technologiami, aby osiągnąć nadzwyczajną efektywność energetyczną i maksymalną wydajność – mówi Agata Hinc, rzeczniczka prasowa Shell Polska.

W związku z wpływem elektroniki i komputerów na oszczędność paliwa, zespoły z roku na rok mają coraz większe możliwości lepszej kontroli stanu silnika oraz elektronicznego sterowania wtrysku i zapłonu. Już teraz, większość pojazdów może w czasie rzeczywistym, śledzić zużycie paliwa i na bieżąco ustalać jak najbardziej efektywną strategię jazdy.

Niezależnie od kategorii (Urban Concept, Prototyp) na zwycięzców czeka nagroda pieniężna o maksymalnej wysokości: €1500. Dodatkowo, poza torem zawodnicy walczą o wyróżnienia w kategoriach: Komunikacja w zespole, konstrukcja pojazdu, innowacje techniczne, bezpieczeństwo, wytrwałości i ducha imprezy. W tym roku, zespołom studenckim, które wykażą się zastosowaniem zasad inżynierii smarowania, po raz pierwszy wręczane będzie wyróżnienie Shell Helix Tribology.

Inspirujący przykład młodego pokolenia

Podczas gdy młodzi naukowcy i inżynierowie stają do rywalizacji w futurystycznych, ultra-wydajnych pojazdach, firma Shell chce zainspirować kierowców wszystkich pokoleń, żeby prowadzili wydajniej.

Z badania efektywności jazdy „Bitwa Pokoleń Shell FuelSave” wynika, że niemal 80 proc. badanych kierowców zainteresowanych jest poszerzeniem swojej wiedzy w zakresie ekonomicznej jazdy. Ponad połowa Polaków (56 proc.) uważa, że już jeździ ekonomicznie. Przy czym to starsze pokolenie chętniej stosuje zasady eco-drivingu w codziennym życiu.

– Studenci biorący udział w Shell Eco-marathon z własnego doświadczenia wiedzą, w jakim stopniu tak proste nawyki jak łagodne hamowanie, skręcanie i przyspieszanie mogą ograniczyć zużycie energii i zwiększyć wydajność paliwa na torze wyścigowym i poza nim. Wierzymy, że korzystając z właściwego paliwa – na przykład z Shell FuelSave – skomponowanego tak, aby zapewniało wyższą wydajność przy standardowej cenie oraz wprowadzając kilka zmian w codziennych nawykach, wszyscy kierowcy mogą prowadzić oszczędniej – mówi Piotr Dziwok, prezes zarządu Shell Polska.