Tysiące studentów z Europy szykuje swoje paliwooszczędne pojazdy na Shell Eco- marathon Europe 2018. W tym roku w konkursie weźmie udział aż siedem drużyn z Polski.
34. edycja imprezy będzie głównym punktem festiwalu pomysłów i innowacji Make the Future Live, który odbędzie się w dniach 5 – 8 lipca w Parku Olimpijskim Królowej Elżbiety w Londynie.
Zobacz także:
W tym roku Polską edycję Shell Eco- marathon objęły patronatem Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Podczas tegorocznego Shell Eco- marathon umiejętnościami w zakresie projektowania i konstrukcji pojazdów pochwali się łącznie 175 zespołów z 24 krajów z Europy i spoza kontynentu. Zawodnicy staną w obliczu wyzwania, którego tradycje sięgają 1985 roku. Będą starali się pokonać jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa, a w przypadku pojazdów elektrycznych – 1 kWh.
Z Polski na konkurs szykuje się 7 zespołów studenckich, wszystkie drużyny mają nadzieję na pobicie dotychczasowych rekordów w kategoriach UrbanConcept oraz Prototype:
• Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej;
• Rotor z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie;
• Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej;
• Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej;
• Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej;
• SKAP z Politechniki Warszawskiej;
• SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej.
Bolidy startujące w kategorii Prototype to futurystyczne, opływowe pojazdy z trzema lub czterema kołami. Podstawową zasadą przy ich projektowaniu jest zmniejszenie tarcia i zmaksymalizowanie ich efektywności energetycznej. Natomiast kategoria UrbanConcept stworzona jest dla bardziej konwencjonalnych pojazdów zaprojektowanych i zbudowanych zgodnie z wymaganiami drogowymi dostosowanymi do potrzeb dzisiejszych kierowców.
Shell Eco- marathon prezentuje to, co najlepsze w nauce, technice, inżynierii i matematyce. Pokazuje, jak wysoki poziom specjalizacji w tych dziedzinach jest potrzebny do skonstruowania niezwykle energooszczędnych środków transportu – mówi Norman Koch, globalny dyrektor generalny festiwali Make the Future.
Podczas zeszłorocznej edycji konkursu francuski zespół Microjoule-La Joliverie przejechał na jednym litrze paliwa 2503,9 km, co odpowiada podróży z Londynu do Marsylii i z powrotem. Konkurencja w tegorocznym konkursie będzie zacięta, ponieważ zespoły nie szczędzą starań, by skonstruować pojazdy, które pokonają jeszcze większy dystans.
– Shell Eco- marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Wspiera przedsiębiorczość, a dodatkowo zachęca do odkrywania innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań technologicznych dla motoryzacji. Polskie uczelnie wyróżniają się bardzo wysokim poziomem nauczania, a ich absolwenci są dla globalnych firm pożądanymi pracownikami. Konkurs jest doskonałą okazją do umocnienia tego pozytywnego wizerunku poprzez promowanie wiedzy i umiejętności naszych studentów na arenie międzynarodowej — mówi Anna Papka, rzecznik prasowy Shell Polska.
W swoich projektach polskie drużyny zawsze proponują ciekawe rozwiązania z zakresu źródeł napędu pojazdów. W tym roku również nie zawiodą. Obok maszyn zasilanych konwencjonalnymi paliwami studenci szykują bolidy napędzane wodorem czy etanolem.
Drużyna SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej powróci do Londynu, aby w kategorii UrbanConcept wśród pojazdów spalinowych zasilanych benzyną, zaprezentować swój innowacyjny pojazd Orion. Z kolei zespół Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej wystartuje zasilanym wodorem bolidem Eco Arrow 3.0.
W kategorii Prototype wezmą udział drużyny: Rotor z Krosna i SKAP z Politechniki Warszawskiej z pojazdami tankowanym etanolem oraz Iron Warriors z Łodzi, której bolid pojedzie na benzynie. Wodór zasili maszyny zespołów Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej i Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej.
– W ubiegłym roku pojechaliśmy do Londynu, by jako SKAP powalczyć o podium w zawodach Shell Eco- marathon. Nasze ambicje przełożyliśmy na czyny i mimo rozmaitych wyzwań zawsze potrafiliśmy wyjść z opresji. Nieoceniony wpływ na nasz sukces miała też integracja członków Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów – SKAP. Jesteśmy wyjątkowo zgranym zespołem, co zdecydowanie ułatwia nam pracę nad bolidem. W tym roku również jesteśmy głodni zwycięstw i już nie możemy doczekać się konkursowej rywalizacji – mówi Janusz Popławski, członek SKAP z Politechniki Warszawskiej.
Uczestnicy festiwalu Make the Future Live będą mogli oglądać zmagania wszystkich zespołów oraz uczestniczyć w ożywionych dyskusjach panelowych, poznawać fascynujące technologie i eksperymentować z ciekawymi pomysłami energetycznymi, które mogą zmienić nasz sposób życia, pracy i rozrywki.