SHELL ECO MARATHON 2015: POLACY POWALCZĄ O ZWYCIĘSTWO

shell_ma1

Od dziesięciu lat studenci z Polski z sukcesami poszukują rozwiązań, które zmieniają obraz światowej motoryzacji oraz kształtują standardy w zakresie efektywności energetycznej pojazdów.

W tym roku do finałowych zawodów Shell Eco- marathon Europe, jednego z najważniejszych inżynieryjnych konkursów na świecie, zakwalifikowało się 11 zespołów studenckich z sześciu polskich uczelni technicznych.


Zobacz także:

ECO

SHELL MARATHON


 

Energooszczędne pojazdy, zaprojektowane i zbudowane przez studentów, zaprezentują swoje możliwości na torze wyznaczonym na ulicach Rotterdamu w dniach 21-24 maja.

Polacy są obecni na Shell Eco- marathon Europe od 2006 roku. Dekadę temu w zawodach wziął udział jeden zespół, który reprezentował Studenckie Koło Areodynamiki Pojazdów (SKAP) przy Politechnice Warszawskiej. Od tego czasu nie tylko SKAP nie opuścił żadnej edycji konkursu, ale dołączyło do niego aż 10 zespołów reprezentujących uczelnie z Gliwic, Gdańska, Lublina, Łodzi i Warszwy.

shell_ma3Politechnikę Warszawską, poza zespołami SKAP, będą reprezentowały także zespoły GreenArrow oraz Simr Team. Z Politechniki Lubelskiej, która uczestniczy w konkursie od 2010 roku, do Rotterdamu jedzie ekipa ELVIC TEAM. Również od 2010 roku w Shell Eco- marathon obecna jest Politechnika Gdańska. W tym roku będzie reprezentowana przez dwa zespoły: HydrogenCar PG oraz tegorocznego debiutanta, zespół KNKP Racing.

Z Politechniki Śląskiej (udział w konkursie od 2012 roku) na starcie zawodów staną zespoły Smart Power i Smart Power Urban. Przedstawicielem Politechniki Łódzkiej (udział w konkursie od 2013 roku) będzie zespół Iron Warriors. Wojskową Akademię Techniczną, która weźmie udział w konkursie po raz drugi, będzie reprezentował zespół WAT ECO TEAM.

Do udziału w zawodach Shell Eco- marathon Europe 2015 polskie zespoły przygotowały siedem futurystycznych pojazdów w kategorii Prototype oraz cztery w miejskiej kategorii Urban Concept.

POWIEDZIELI

Dominik Pobereszko (ELVIC TEAM): Nasze przygotowania to wiele miesięcy pracy oraz duża ilość wyrzeczeń. Mamy w końcu kolejną okazję aby sprawdzić swój projekt w międzynarodowych zawodach.

Stefan Demski (Green Arrow): Staramy się zastosować jak najlepsze oraz często innowacyjne rozwiązania, aby osiągnąć jak największą wydajność naszego pojazdu. Celem nadrzędnym przyświecającym naszym staraniom jest upowszechnienie energii elektrycznej, jako alternatywnego źródła napędu pojazdów oraz pozostawienie przyszłym studentom naszego wydziału jak najlepszego obiektu przeznaczonego do dalszych badań i samorozwoju.

shell_ma6

Szymon Madziara (IRON WARRIORS): Wiele osób zastanawia się nad przyszłością tego typy rozwiązań, a my wierzymy, że pozwolą one zmniejszyć wpływ samochodów na środowisko. „EcoArrow II” jest najlepszym przykładem, że futurystyczne pojazdy mogą znaleźć zastosowanie w przyszłości.

Damian Jarzębowski (Simr Team): Na Shell Eco-marathon Europe 2015 planujemy osiągnąć wynik powyżej 500 km/ 1 litrze benzyny. Obecnie skupiamy się głównie na poprawie aerodynamiki, zmniejszeniu oporów toczenia oraz optymalnym wyregulowaniu parametrów pracy silnika i układu przeniesienia napędu. Do badań i ustawień pojazdu wykorzystamy wykonaną przez nas hamownię podwoziową. Kolejnym krokiem jest wykonanie nowego ultralekkiego nadwozia z włókna węglowego. W przyszłości planujemy zająć się również modyfikacjami mechanicznymi silnika.

Zespół „SKAP”: Twórcy pojazdu „Kropelka 2015” wystartują w kategorii „Prototype”. Napędzany etanolem pojazd jest mniejszy, lżejszy i ma lepsze właściwości aerodynamiczne niż jego poprzednia wersja z 2012 roku. Dwa lata temu zespół zdobył 25. miejsce oraz nagrodę Safety Awards. Wyzwaniem, jakie postawili sobie studenci na tegoroczny Shell Eco-marathon Europe, jest pobicie rekordu Polski ustanowionego przez poprzednią „Kropelkę” i przełamanie granicy 1000km na 1 litr paliwa.

shell_ma2

Krzysztof Banasik (SKAP 2): Celem, który sobie postawiliśmy w tym roku, jest osiągnięcie jeszcze lepszego wyniku dzięki nowym rozwiązaniom, które wprowadzamy w pojeździe. W zespole czuć rosnącą adrenalinę i oczekiwanie na moment, gdy efekty naszej całorocznej pracy zostaną poddane próbie w konfrontacji z innymi teamami z Europy.

Piotr Andrzejewski (KNKP Racing): Zdecydowaliśmy się wziąć udział w Shell Eco-marathon Europe ponieważ jest to doskonała okazja do zdobycia cennych doświadczeń, zarówno pod kątem projektowania pojazdu, jak również możliwości wymiany wiedzy z innymi uczestnikami zawodów. Pracujemy w bardzo pozytywnej atmosferze i mamy nadzieję, że przełoży się to na nasz pozytywny wynik podczas zawodów.

Zespół „Hydrogen CarPG”: Twórcy pojazdu „Eco CarPG 15” wystartują w kategorii „Prototype” z napędem wodorowym.

Mateusz Wąsik (Smart Power): Optymalizacja parametrów bolidu osiągnęła jego granice konstrukcyjne. Dojrzały technicznie pojazd oraz zdeterminowany zespół czekają w gotowości na miejsce w ścisłej czołówce wyścigu pojazdów z napędem elektrycznym w kategorii „Prototype”.

Martyna Gołaszewska (Smart Power Urban): Sięgamy po nieograniczoną energię wprost z otoczenia, bez jakichkolwiek zanieczyszczeń. Brzmi jak science fiction, ale to najbliższa przyszłość motoryzacji.

Mikołaj Stypułkowski (WAT ECO TEAM): Reprezentujemy uczelnię wojskową, więc nasz pojazd musi mieć cechy militarne, takie jak niezawodność i gotowość do działania.