Trzydzieści lat technologicznych innowacji to osiągnięcie Shell Eco-marathon Europe, jednego z najbardziej wymagających inżynierskich konkursów studenckich na świecie.
230 zespołów z 30 krajów Europy zakwalifikowało się do tegorocznego konkursu w Rotterdamie. W dniach 21 – 24 maja po raz kolejny przesuwać oni będą granice energooszczędnej jazdy.
Zobacz także:
W ramach konkursu, młodzi konstruktorzy będą mieli okazję, aby przetestować pojazdy, które zostały przez nich samodzielnie zaprojektowane i zbudowane. Zadaniem zespołów biorących udział w rywalizacji jest skonstruowanie pojazdu, który pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub 1 kWh.
Polskę w Shell Eco-marathon Europe 2015 będzie reprezentowało 11 drużyn z sześciu uczelni z całego kraju:
– ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej;
– Green Arrow z Polietchniki Warszawskiej;
– Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej;
– Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej;
– KNKP Racing z Politechniki Gdańskiej;
– Simr Team z Politechniki Warszawskiej;
– SKAP z Politechniki Warszawskiej;
– SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej;
– Smart Power z Politechniki Śląskiej;
– Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej;
– WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej.
W ciągu ostatnich trzydziestu lat konkurs bardzo się rozwinął. Zdjęcia z pierwszej edycji zawodów zorganizowanych w 1985 roku, przedstawiają około 20 drewnianych pojazdów, w większości napędzanych silnikami kosiarek, ustawionych w kolejce do startu. Trzy dekady później europejska edycja gromadzi rocznie ponad 3 000 uczestników, których wspiera ponad 40 000 kibiców.
Uczestnicy rywalizują obecnie w dwóch różnych kategoriach: futurystycznej „Prototype” oraz bardziej konwencjonalnej kategorii „UrbanConcept”, która dzieli się dodatkowo na siedem podkategorii w zależności od rodzaju wykorzystywanego w pojazdach zasilania. Innowacyjne technologie i kreatywny design stanowią istotną wartość konkursu.
Z biegiem lat pojazdy i technologie nieustannie ewoluowały. Coraz więcej zespołów z całej Europy podejmowało wyzwanie ustanowienia rekordowych wyników efektywności energetycznej w różnych kategoriach paliwowych, bijąc jednocześnie rekordy swoich uczelni i krajów. W pierwszej edycji europejskiej w 1985 roku, szwajcarski zespół Henry zdobył pierwszą nagrodę za prototyp pojazdu, który na 1 litrze paliwa pokonał dystans 680 km.
Minęło 30 lat, a zespoły konkursowe nadal biją rekordy i osiągają nowe, znacznie większe odległości. W 2014 roku, zespół Microjoule La Joliverie z Francji ustanowił w tej samej kategorii nowy rekord pokonując 3 314,9 km na 1 litrze paliwa. To prawie pięciokrotnie więcej niż 30 lat temu. Postęp ten pokazuje prawdziwy skok technologiczny, który udało się osiągnąć uczestnikom Shell Eco-marathonu.
Samochody przyszłości
Przygotowując się do majowego konkursu, studenci ciężko pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami, aby wycisnąć ze swoich pojazdów każdy dodatkowy kilometr. Technologia druku 3D, testy w tunelach aerodynamicznych oraz elektroniczna regulacja przepustnicy to zaledwie kilka przykładów najnowocześniejszych rozwiązań zastosowanych przez studentów. W tym roku zespoły mogą wziąć udział w wyścigu z nowym rodzajem napędu – CNG (Sprężony Gaz Ziemny). CNG jest niskoemisyjnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, które może być stosowane jako alternatywa dla benzyny i oleju napędowego.
– Sezon 2015 zapowiada się bardzo obiecująco dla edycji europejskiej. Świętując 30-lecie konkursu z całą rodziną Shell Eco-marathon, chcemy powrócić do najważniejszych momentów z ostatnich trzech dekad i podkreślić ich wagę, a co ważniejsze, spojrzeć na nowe technologie, które pozwolą nam zmierzyć się z globalnymi wyzwaniami w zakresie energii i mobilności. Nie mogę się doczekać, żeby zobaczyć, co studenci przygotowali w tym roku i jakich zaskakujących osiągnięć dokonają – powiedział Norman Koch, Dyrektor ds. Technicznych Shell Eco-marathon.
– Polskie ekipy radzą sobie świetnie w konkursie Shell Eco-martahon. W poprzednich latach niejednokrotnie stawaliśmy na podium, a co roku plasujemy się w czołówce obydwu kategorii. Cieszy, że zespoły rok do roku dążą do poprawienia swoich wyników i że wytrwale pracują nad nowymi rozwiązaniami. W nauce wytrwałość i dążenie do realizacji celu jest rzeczą niezwykle istotną. Co więcej, każdego roku w konkursie Shell Eco-martahon bierze udział coraz więcej zespołów z Polski, w tym roku mamy ich aż 11. Oznacza to, że formuła konkursu jest atrakcyjna dla młodych inżynierów i że stała się ona bodźcem do doskonalenia nie tylko technologii, ale również umiejętności jej uczestników, które w przyszłości z pewnością wykorzystają w pracy zawodowej – podkreśla Agata Hinc, Rzecznik prasowy Shell Polska.
Shell Eco-marathon jest globalną inicjatywą, która odbywa się również co roku w Stanach Zjednoczonych i Azji.
Fot.: Shell i .flickr.com