Zaszczytne drugie miejsce w kategorii Urban Concept zajął zespół Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów działającego przy Politechnice Warszawskiej. Swoim pojazdem o nazwie PAKS poprawili zeszłoroczny wynik z 334,2 do 376,46 kilometrów przejechanych na jednym litrze benzyny.
Pierwsze miejsce zajęli konkurenci z francuskiego liceum Louis Delage pokonując 468,85 km na jednym litrze paliwa, a trzecie belgijski zespół z University Of Mons z wynikiem 189,08 km/1 litr. Polskie wyniki zostały również poprawione w kategorii prototypów. Zespół Smart Power z Politechniki Śląskiej przejechał ponad 30 km więcej na 1 kWh (487 km na w stosunku do 454,5 z roku poprzedniego, gdy zajęli pierwsze miejsce).
Zobacz także:
SHELL MARATHON
ECO
W jubileuszowej, 30. edycji konkursu wystartowało na ulicach Rotterdamu 198 zespołów z 27 krajów. Rywalizacja odbywała się w dwóch kategoriach: futurystycznej Prototype i konwencjonalnej UrbanConcept. Zgodnie z założeniami konkursu, przez kilka dni, zespoły podejmowały próby przebycia jak najdłuższej trasy na równowartości jednego litra paliwa. Własnoręcznie zaprojektowane i wykonane samochody wykonały stałą liczbę okrążeń wokół toru przy zadanej prędkości, a organizatorzy obliczyli efektywność energetyczną każdego z pojazdów. Nagrody przyznane zostały zespołom, które przebyły największy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kilowatogodziny.
Z roku na rok studenci przesuwają granice konstrukcyjnych możliwości. Francuski zespół Microjoule z liceum Saint-Joseph La Joliverie, zwycięzcy w kategorii prototypów zasilanych paliwem poprawili swój zeszłoroczny wynik o 11 proc. – przejeżdżając 3 314,9 km na jednym litrze paliwa. Francuzi mogą pochwalić się również najlepszym wynikiem w grupie pojazdów Urban Concept zasilanych paliwem – 468,85 przejechanych kilometrów na jednym litrze paliwa. Do kategorii tej należą pojazdy, które swoimi gabarytami oraz funkcjonalnością mają przypominać auta poruszające się po miejskich drogach.
Jedną z innowacji zasługujących na szczególną uwagę jest pojazd zbudowany przez portugalski zespół AERO@UBI – nie posiada on kierownicy a sterowany jest poprzez ruchy ciała kierowcy.
– Zmagania studenckich zespołów na Shell Eco-marathon to zawsze wyjątkowe przeżycie. Jako Shell Polska jesteśmy dumni z naszych przedstawicieli i kibicujemy im zarówno w momencie rozwijania autorskich technologii jak i w momencie startu. To niezwykle inspirujące móc zobaczyć liderów i inżynierów przyszłości, wdrażających swoje kreatywne pomysły i wiedzę w życie. Wierzymy, że ich wysiłki stanowią istotny wkład w debatę na temat przyszłości wydajności energetycznej, a dla nich samych będą przepustką do rozwoju i międzynarodowej kariery naukowej – powiedziała Agata Hinc, rzecznik prasowy Shell Polska.
O Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów studenckich odbywający się co roku w Europie, Ameryce i Azji. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata, stają przed wyzwaniem zaprojektowania, zbudowania i przetestowania najbardziej wydajnych pod względem energetycznym pojazdów. Zwycięża drużyna, która pokona najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa.
Poprzez Shell Eco-marathon firma Shell angażuje się w działania mające na celu sprostać rosnącym potrzebom energetycznym pracując wspólnie z młodzieżą i partnerami na całym świecie. Wydarzenie jest także wyjątkową okazją do zaangażowania obecnych i przyszłych liderów, którzy z ogromną pasją szukają zrównoważonych rozwiązań dla światowego wyzwania energetycznego. Shell Eco-marathon, jest inicjatywą globalną. W 2014 roku miała już miejsce także edycja zawodów w Azji i Ameryce.
Fot.: Shell i .flickr.com