Nowy EQB debiutuje na targach motoryzacyjnych Auto Shanghai 2021 (21-28 kwietnia 2021 r.). To drugi w pełni elektryczny kompaktowy Mercedes-EQ po EQA 250.
W Europie międzynarodowa wersja EQB, produkowana w Kecskemét na Węgrzech, trafi do sprzedaży pod koniec 2021 r. – z akumulatorem wytwarzanym w Kamenz (Niemcy) oraz w Jaworze (Polska).
Zobacz także:
W Chinach nowy EQB debiutuje jako kompleksowo wyposażony, topowy wariant w linii AMG, z napędem o mocy 215 kW (292 KM). W Europie od chwili rynkowej premiery modelu klienci będą mieli do wyboru kilka wariantów z napędem na przednie i wszystkie koła o różnej mocy, w tym ponad 200 kW (272 KM). Użyteczna pojemność akumulatora (netto) w europejskiej odmianie modelu wynosi 66,5 kWh. Akumulatory te będą produkowane w fabrykach Daimlera w Kamenz (Niemcy) i Jaworze (Polska). Planowana jest również wersja o szczególnie dużym zasięgu. Zużycie energii elektrycznej w przypadku wersji EQB 350 4MATIC w Europie w mieszanym cyklu WLTP wynosi 19,2 kWh/100 km, a zasięg – 419 km.
– Chiny to dla nas nie tylko najważniejszy region sprzedaży aut osobowych, ale także wiodący na świecie rynek samochodów elektrycznych – powiedział Hubertus Troska, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za Wielkie Chiny. – Bardzo się cieszymy, że właśnie tu odbywa się światowa premiera całkowicie elektrycznego EQB. Ze swoimi siedmioma miejscami jest on dostosowany do potrzeb klientów, którzy w szczególności szukają pojazdu rodzinnego. Oprócz właściwych produktów jednym z czynników decydujących o zrównoważonym wzroście w Chinach jest wpływ naszej lokalnej produkcji. Dlatego czekamy na uruchomienie produkcji EQB w Pekinie.
W tym roku Mercedes-Benz kontynuuje swoją ofensywę w zakresie elektryfikacji – łącznie na rynek trafią cztery nowe modele Mercedes-EQ z napędem w 100% elektrycznym: EQA, EQB, elektryczna biznesowa limuzyna EQE oraz topowy EQS. Z kolei rodzina hybryd plug-in Mercedesa, która już teraz liczy ponad 20 wariantów, wzbogaci się o zelektryfikowane odmiany Klasy C i Klasy S. Oddział Mercedes-Benz Cars spodziewa się, że w 2021 r. udział hybryd plug-in i pojazdów w pełni elektrycznych (tzw. xEV-y) w całkowitej sprzedaży wzrośnie do ok. 13%. Ponadto rosnącą popularnością cieszą się łagodne hybrydy z rozrusznikiem zespolonym z alternatorem i instalacją 48 V – zwłaszcza w klasach aut luksusowych.
Mnóstwo przestrzeni i elastyczny w aranżacji bagażnik
Nowy EQB (długość/szerokość/wysokość: 4684/1834/1667 mm) wzbogaca odnoszącą sukcesy rodzinę kompaktowych aut Mercedesa i jest ściśle powiązany z dwoma modelami: z EQA, z którym dzieli technikę napędu, oraz z kompaktowym SUV-em GLB. Po tym drugim EQB „odziedziczył” duży rozstaw osi (2829 mm), pojemne wnętrze oraz trzeci rząd foteli z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi siedzeniami.
Kabina okazuje się wyjątkowo przestronna, w szczególności jeśli chodzi o miejsce nad głową w pierwszym i drugim rzędzie oraz na kolana w drugim. Obszerny jest również bagażnik, o pojemności od 495 do 1710 l lub od 465 do 1620 l (odpowiednio, odmiany 5- lub 7-osobowa) – to poziom kompaktowych kombi. Kanapa standardowo ma kilkustopniowo regulowane pochylenie oparć, a na życzenie jest oferowana z regulacją wzdłużną w zakresie 140 mm. Umożliwia to powiększenie bagażnika nawet o 190 l.
Opcjonalny (seryjny w Chinach) trzeci rząd z dwoma pojedynczymi siedzeniami oferuje wygodną przestrzeń dla osób o wzroście do 1,65 m. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje m.in. pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia na wszystkich zewnętrznych miejscach oraz kurtyny powietrzne obejmujące także pasażerów w trzecim rzędzie. Łącznie w drugim i trzecim rzędzie siedzeń można zamontować do czterech fotelików dziecięcych plus jeszcze jeden na fotelu pasażera z przodu. Celem zwiększenia przestrzeni bagażowej trzeci rząd można złożyć, tak by oparcia tworzyły z podłogą bagażnika równą powierzchnię.
„Kanciasty” elektrodesign
EQB interpretuje koncepcję progresywnego luksusu Mercedes-EQ na swój sposób – pełen charakteru i niepozbawiony kantów. Model wyróżnia typowa dla marki czarna osłona chłodnica z centralnie umieszczoną gwiazdą. Kolejną charakterystyczną cechą wzornictwa całkowicie elektrycznych Mercedesów-EQ jest nieprzerwany pas świetlny, zarówno przodu, jak i z tyłu.
Na kierowcę czeka panoramiczny kokpit, sterowanym za pośrednictwem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Solidność wnętrza podkreślają elementy ozdobne przypominające aluminiowe rury – to nawiązanie do pojazdów terenowych. Umieszczono je na drzwiach, w konsoli środkowej oraz na desce rozdzielczej po stronie pasażera.
EQB osiąga bardzo korzystną wartość współczynnika oporu powietrza Cd – od 0,28. Powierzchnia czołowa A wynosi 2,53 m2. Do najważniejszych zabiegów aerodynamicznych należy całkowicie zamknięty system kontroli powietrza chłodzącego w górnej sekcji, efektywne aerodynamicznie zderzaki, niemal całkowicie osłonięte podwozie, specjalnie zoptymalizowane obręcze oraz odpowiednio dostosowane spojlery przednich i tylnych kół.
Zaawansowana technika ładowania, rozległa sieć ładowarek i „zielony” prąd
Korzystając z ładowarki pokładowej, EQB można ładować z mocą do 11 kW prądem przemiennym (AC) – w domu albo na publicznych stacjach ładowania. Jest też możliwość jeszcze szybszego ładowania prądem stałym (DC). W zależności od stanu naładowania i temperatury wysokonapięciowego akumulatora EQB ładuje się na odpowiedniej stacji z mocą do 100 kW. W takim przypadku czas potrzebny na uzupełnienie poziomu energii z 10 do 80% wynosi niewiele ponad 30 min. Na potrzeby ładowania AC oraz DC w Europie i USA model EQB jest standardowo wyposażony w złącze CCS (Combined Charging Systems) w prawym tylnym błotniku. W Chinach stosuje się rozwiązanie dostosowane do lokalnych warunków, z gniazdami po prawej i lewej karoserii, a czasy ładowania mogą się różnić w porównaniu z wersją europejską.
Dzięki usłudze Mercedes me Charge użytkownicy EQB będą mieli dostęp do największej obecnie sieci ładowania na świecie: aktualnie obejmuje ona ponad 500 000 punktów ładowania AC i DC w 31 krajach. Mercedes me Charge pozwala klientom Mercedes-EQ na wygodne korzystanie ze stacji różnych dostawców i oferuje zintegrowaną funkcję płatności z łatwymi procesami rozliczeniowymi.
Nawigacja z „elektryczną inteligencją”
Asystent ECO Assist oferuje proces rekuperacji zoptymalizowany pod kątem aktualnej sytuacji drogowej. W swojej strategii uwzględnia dane nawigacji, mijane znaki drogowe i informacje z czujników pojazdu. Codzienną eksploatację EQB dodatkowo ułatwia standardowa nawigacja z „elektryczną inteligencją”, która oblicza najszybszą trasę do celu, biorąc pod uwagę maksymalną moc dostępnych stacji oraz czas trwania ewentualnych postojów na ładowanie. Ponadto, w razie potrzeby, nawigacja steruje temperaturą akumulatora, tak aby ta była optymalna przed planowanym ładowaniem.
Wsparcie kierowcy i wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia
EQB jest wyposażony w inteligentne systemy wspomagające jazdę – standardowo w Aktywnego asystenta pasa ruchu i Aktywnego asystenta układu hamulcowego. Ten ostatni w wielu krytycznych sytuacjach może zapobiec kolizji lub ograniczyć jej skutki, inicjując autonomiczne hamowanie. Przy prędkościach typowo miejskich jest również w stanie reagować w przypadku wykrycia stojących pojazdów i przechodzących przez pieszych. Rozszerzone funkcje pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmują np. funkcję monitorowania manewru skrętu, funkcję tworzenia korytarza życia, funkcję ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżających się rowerzystach lub innych pojazdach podczas postoju) oraz ostrzeganie o wykryciu pieszych w pobliżu przejść.
EQB to także prawdziwy Mercedes, jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne. Bazuje na solidnej konstrukcji GLB, a jego nadwozie zostało dostosowane do specjalnych wymagań pojazdu elektrycznego. Akumulator umieszczono w ramie wykonanej z wytłaczanych sekcji, która pełni funkcję konstrukcyjną zarezerwowaną wcześniej dla poprzecznic w podłodze. Osłona w przedniej części akumulatora jest w stanie zapobiec przebiciu modułu przez ciała obce.
Oczywiście EQB odbył także typowy dla marki, szeroko zakrojony program testów zderzeniowych. Obowiązują tu również surowe wymagania dotyczące ochrony akumulatora i wszystkich elementów przewodzących prąd elektryczny.