Na trwającym aktualnie salonie samochodowym w Seulu Kia Motors prezentuje swój najnowszy concept-car nazwany po prostu Kia Novo.
Nowoczesny design w stylu coupé z minimalistycznym wystrojem „zorientowanej na kierowcę” kabiny zwiastować ma design nowej generacji samochodów klasy kompaktowej z logo marki.
Zobacz także:
Wywodząc swą nazwę z łacińskiego novatus (odnowiony lub odświeżony) koncepcyjna Kia Novo adresowana jest do młodych wiekiem mieszkańców miast narażonych na stresujące terminy wykonywanych lub narzucanych zadań. W rozumieniu designerów Kia, nazwa ‘Novo’ firmuje koncepcję nowości i świeżości stąd też Kia Novo proponuje spokojne i zorganizowane otoczenie odpoczynku dla kierowcy pomiędzy kolejnymi życiowymi wyzwaniami.
‘Novatus’ nawiązuje także do źródła angielskiego słowa ‘innovation’ – które w przypadku Novo znaczy tyle, co nowatorska stylistyka i wyposażenie high-tech wnętrza. Nowa Kia czerpie inspirację z klasycznie pojmowanych zasad designu i kunsztu wykonania – we współczesnej interpretacji wykorzystania najlepszych materiałów i awangardowych technik produkcji by stworzyć wyrazistą i dynamiczną bryłę karoserii z zespołem napędowym godnym miana konstrukcji XXI wieku.
Nowoczesny design w stylu coupé
Zaprojektowana w koreańskim centrum designu Namyang w oparciu o specjalnie dostosowaną platformę samochodu Cerato (Forte), Kia Novo wyróżnia się stylową sylwetką typu coupé. Krótki zwis przedni i wydłużony zwis tylny w połączeniu z typową dla fastbacka linią dachową i stosunkowo wąskimi oknami nadaje koncepcji decydowanego zacięcia sportowego. Wygładzony i geometryczny design bryły pojazdu podkreśla wyrazistość linii i przetłoczeń nadwozia. Przód Novo to najnowsza interpretacja charakterystycznej osłony chłodnicy w kształcie ‘tygrysiego nosa’ lecz teraz poszerzonej i głębiej osadzonej w otoczeniu nowych, podłużnych reflektorów laserowych.
Szeroki, pod-zderzakowy wlot powietrza mieści dodatkowe światła laserowe, które akcentują przysadzistość sylwetki pojazdu i unikalność układu oświetlenia. Potężne wnęki kół przednich niejako przechodzą w wydatną linię błotników tylnych, by dotrzeć do kaset lamp laserowych, zaprojektowanych – konsekwentnie dla designu oświetlenia – na wzór świateł głównych. Wyrazista stylizacja tyłu pojazdu i trójkątne końcówki wydechu wizualnie poszerzają bryłę pojazdu, podkreślając jednocześnie jego orientację ku dynamice i stabilności na drodze. Zyskuje na tym również aerodynamika konceptu Novo.
Modernistycznego i czystego wyglądu przydają prototypowi Novo ostre linie nadwozia, przetłoczenia drzwi oraz boczne spojlery progowe i aluminiowe wloty powietrza. Do stylistycznych ekstrawagancji należą bez wątpienia centralne „wyskakujące” klamki na poziomie aluminiowych lusterek wstecznych oraz zawieszenie drzwi na krawędzi tylnej. Podobnie ostry design dominuje na ‘rombowego’ wzoru, karbonowo- srebrnych felgach z lekkiego stopu. Nowoczesności wyglądu koncepcyjnej Kia Novo dopełnia aluminiowy spojler dachowy oraz dwutonowa, srebrno- zielona kolorystyka nadwozia.
Wnętrze – orientacja na kierowcę
Zaprojektowana jako sanktuarium w szaleństwie zewnętrznego świata kabina Novo jest wygodnym miejscem chwilowej ucieczki od stresów i napięć współczesnego życia. Za sprawą orientacji na kierowcę, minimalistyczne wnętrze Novo nie odwraca zbytnio jego uwagi od prowadzenia, a dzięki długości nadwozia i przemyślnego układu podzespołów jest zaskakująco funkcjonalne i obszerne.
Uwagę zwraca szeroka deska rozdzielcza, której zarysy podkreśla szlachetna skóra, ozdobne przeszycia i dekoracyjne akcenty z aluminium.
Zestaw wskaźników wyświetla potrzebne informacje w formie trójwymiarowego hologramu, a ‘bezwzrokowy’ panel dotykowy obok kolumny kierownicy umożliwia kontrolę nad różnymi funkcjami pojazdu bez odrywania oczu od drogi. Skaner linii papilarnych z kolei – pozwala aktywować ustawienia systemowe zgodnie z preferencjami kierowcy, m.in. wybór ulubionych utworów muzycznych, poziom głośności audio i rodzaj wyświetlanych informacji. Do użytku pasażerów przeznaczono panoramiczny wyświetlacz w konsoli centralnej.
Do minimalistycznej aury kabiny i uproszczonego designu deski rozdzielczej nawiązują indywidualne fotele z brązowej skóry o prostym, linearnym kształcie wraz z integralnymi, bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa „porządkującymi” niejako wystrój wnętrza.
Silnik 1.6 T-GDI z siedmiostopniową przekładnią DCT
Stosownie do sportowego wyglądu, Kia Novo wyposażona jest w najnowszej generacji, turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 ‘Kappa’ z bezpośrednim wtryskiem paliwa (T-GDI), napędzający koła przednie za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej . Jest to zapowiedź znakomitych osiągów przy zadziwiająco niskim zużyciu paliwa.
W samochodzie koncepcyjnym Novo zastosowano nowe ogumienie o „adaptacyjnie wklęsłym” bieżniku – nieco zagłębionym paśmie środkowym pomiędzy powierzchniami kontaktu z podłożem – w celu skuteczniejszego chłodzenia i odprowadzania wody. Jedyne w swoim rodzaju, 20-calowe opony mają tylko wąskie, zewnętrzne strefy kontaktu z nawierzchnią, a pomimo niskich oporów/ hałasów toczenia – charakteryzują się odpowiednio wysoką przyczepnością na łukach i zakrętach.
Rozważania o realizacji pokazywanego na targach motoryzacyjnych w Korei konceptu Kia Novo na większą skalę wydają się w chwili obecnej przedwczesne, choć marka Kia znana jest z wdrażania do produkcji pojazdów nieznacznie tylko różniących się od wersji prototypowych. Jak na razie, projekt pod nazwą Novo pozostaje tylko zwiastunem stylistyki samochodów kompaktowych Kia nowej generacji.