SEMA 2019: FORD MUSTANG LITHIUM Z ZASILANIEM WEBASTO

ford-mustang1

Webasto jest jednym z największych na świecie dostawców systemów akumulatorowych do samochodów elektrycznych, choć rozpoznawalność zapewniają jej głównie systemy ogrzewania postojowego.

Przykładem osiągnięć firmy w tej dziedzinie jest Ford Mustang Lithium napędzany 900-konnym silnikiem elektrycznym.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


 

Wyposażony w 800-woltowy system akumulatorów Webasto, zdolnych wytworzyć moc 1 Megawata, Ford Mustang zaprezentowany został na targach motoryzacyjnych SEMA 2019 w Las Vegas.

Systemy i rozwiązania, zaprojektowane i dostarczane przez Webasto, są stosowane zarówno w samochodach osobowych, jak również ciężarowych i specjalnych, np. kempingowych. Tym razem niemiecki koncern pochwalił się supersportowym samochodem o niesamowitych osiągach.

Prezentowany na tegorocznym salonie samochodowym SEMA w Las Vegas, elektryczny Ford Mustang Lithium jest efektem współpracy koncernów Ford i Webasto. Samochód dysponuje elektrycznym silnikiem, osiągającym maksymalny moment obrotowy 1000 Nm oraz wspomnianą już na wstępie mocą 900 KM.

ford-mustang2

System akumulatorów

Tak mocny, elektryczny napęd, wymaga równie efektywnego i mocnego zasilania. I właśnie za tę cześć projektu odpowiadają niemieccy inżynierowie. Co ciekawe, choć silnik elektryczny może pracować bez pośrednictwa skrzyni biegów, w prezentowanym w Las Vegas Mustangu zastosowano 6-biegową skrzynię manualną.

Ford zapowiedział już dalszy rozwój gamy pojazdów elektrycznych. W planach jest wprowadzenie na rynek inspirowanego Mustangiem elektrycznego SUV-a, a także pickupów F-150 z napędem hybrydowym i w pełni elektrycznym. Do 2022 roku marka zainwestuje w rozwój tego rodzaju napędów aż 11,5 mln dolarów.

Teraz podjął współpracę z Webasto, by zaprezentować Mustanga z w pełni elektrycznym napędem. Większość miejsca pod maską zajął potężny 800-woltowy pakiet litowych akumulatorów trakcyjnych, zdolny wygenerować 1 MW energii elektrycznej i napędzać mocarny, dwuwirnikowy silnik elektryczny. Pakiet akumulatorów umieszczono w lekkiej, sygnowanej napisem i logo Webasto, obudowie z poliwęglanu.

Potęga elektrycznego napędu

Moc trafia do 20-calowych kół tylnej osi za pośrednictwem mechanizmu różnicowego Torsen Super 8.8 o ograniczonym poślizgu. Zarządzanie zelektryfikowanym napędem odbywa się za pośrednictwem czterech trybów jazdy, odpowiednio dawkujących i ograniczających moment obrotowy. Ich wyboru można dokonywać za pośrednictwem 10,4-calowego, dotykowego ekranu.

Zawieszenie obniżono o 2,5 cm, a masę auta zredukowano, stosując specjalnie zaprojektowane dla tego modelu elementy z włókna węglowego, dodając pakiet Ford Performance Track Handling Pack, tylny dyfuzor i hamulce Brembo z sześciotłoczkowymi zaciskami, pochodzące z modelu Shelby GT350R.

ford-mustang3

Prototypowy Mustang jest pokazem możliwości nowych, elektrycznych napędów. Szczegółowe osiągi tego modelu, jak prędkość maksymalna czy przyspieszenie do setki nie są jeszcze znane – ale Ford zapewnia, że auto ma oszałamiające przyspieszenie na dystansie ćwierć mili.

Nie tylko akumulatory

Na tym nie koniec współpracy z Webasto, ponieważ Lithium korzysta z szybkiej stacji ładowania TurboDX oraz przenośnej ładowarki TurboCord. Model jest poligonem doświadczalnym dla technologii zarządzania akumulatorami i temperaturą, które Ford i Webasto zamierzają wspólnie wprowadzić na rynek.

Najnowsza propozycja w gamie produktów Webasto to modułowy zestaw akumulatorów CV Standard Battery, będący odpowiedzią na wymagania rynku zelektryfikowanych pojazdów. Posługując się CV Standard Battery jako podstawą, każdy producent samochodów może stworzyć indywidualnie dopasowany system baterii.

Oferta jest dostępna nawet przy niewielkich zamówieniach, zarówno do aut osobowych, jak i przeznaczonych dla ciężkiego lub publicznego transportu – czego przykładem może być, zaprezentowany na tegorocznych targach Busworld w Brukseli, zasilany modułem elektrycznych baterii Webasto autobus.

Zaledwie dwa lata temu firma prezentowała na targach IAA w Hanowerze elastyczny system akumulatorów do pojazdów użytkowych. Dziś mamy już praktyczne przykłady jego stosowania. Ponieważ można go skalować- sprawdza się zarówno w autach osobowych, jak również autobusach i ciężarówkach. Jego największą zaletą jest modułowa konstrukcja, któlra umożliwia indywidualne i elastyczne dostosowywanie ich do bieżących oczekiwań. Poszczególne ogniwa można ze sobą łączyć w systemie plug& play. Stąd brak konieczności wykonywania skomplikowanych projektów. Baterie o pojemności 35 kWh każda, można łączyć w zestawy po 8 sztuk.

ford-mustang4

Inteligentne ładowarki

Oprócz najnowszych, przeznaczonych do zastosowań domowych ładowarek Webasto Pure i Turbo DX, w ofercie firmy są również komunikujące się ze sobą ładowarki Live, które można łączyć we wspólną sieć i efektywnie zarządzać energią. Inteligentna stacja ładująca Webasto Live może się komunikować przez sieć komórkową i można ją kontrolować za pomocą aplikacji. Wykorzystanie sieci LAN i WLAN, umożliwia połączenie ze sobą kilku urządzeń lub ich integrację z istniejącymi sieciami.

Stacja ładująca Live, oprócz uwierzytelniania za pośrednictwem karty RFID lub smartfona, umożliwia aktywację procesów ładowania w systemie Plug & Charge. Mobilna aplikacja pozwala na śledzenie w czasie rzeczywistym procesu ładowania, pobieranie danych i optymalizację ładowania pod względem kosztów. Urządzenie jest dostępne z kablem o długości 4,5 m lub 7 m oraz złączem typu 2 oraz ma skalowaną wydajność ładowania od 3,7 kW do 22 kW.

Nagrzewnice do samochodów elektrycznych

Mając wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu elektronicznych urządzeń, zarządzających temperaturą, Webasto oferuje również wysokowydajne, systemowe rozwiązania dla potrzeb rozwijającej się elektromobilności, w tym elektryczne systemy ogrzewania – wysokonapięciowe nagrzewnice High Voltage Heaters, charakteryzujące się niską emisją hałasu i długą żywotnością. Ich kompaktowy rozmiar i niewielka waga ułatwiają ich montaż, nawet w bardzo ograniczonych przestrzeniach.

Wraz z nagrzewnicą wysokonapięciową (HVH), seria produktów Webasto to również wydajny system ogrzewania dla ciężarówek i autobusów z napędem hybrydowym i elektrycznym, który waży zaledwie 2,7 kg. Wysokonapięciowe nagrzewnice Webasto są oferowane w wersjach o mocy cieplnej od 5,7 do 10 kW i przystosowane do zasilania prądem o napięciu od 250 do 870 V.