SEKTOR TRANSPORTOWY: CZĘSTE KONTROLE KIEROWCÓW I FIRM

action-asq

Jak pokazują wyniki badania TomTom Telematics, w ubiegłym roku aż 55 proc. polskich przedsiębiorstw transportowych zostało poddanych kontroli lub audytowi pod kątem przestrzegania przez kierowców godzin pracy.

Z kolei w przypadku aż 78 proc. firm, kontroli zostali poddani sami kierowcy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

UŻYTKOWE


 

TomTom Telematics przedstawił wyniki badania Tachograph Survey. Wzięło w nim udział 1200 przedstawicieli firm transportowych z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii. Wyniki badania wskazują, że polskie firmy są często poddawane inspekcjom w zakresie liczby godzin pracy kierowców.

W ubiegłym roku ponad połowa rodzimych przedsiębiorstw transportowych została poddana takiemu audytowi. To o 3 punkty proc. więcej niż w przypadku średniej ze wszystkich krajów, które zostały objęte analizą.

Co jeszcze wynika z badania? Bardzo interesująco wygląda statystyka metod pobierania danych z tachografów zamontowanych w samochodach. Już ponad 60 proc. europejskich firm korzysta z rozwiązań mobilnych. W Polsce ten odsetek jest sporo mniejszy i wynosi zaledwie 46 proc. Oznacza to, że nasze firmy mają tu jeszcze sporo do nadrobienia.

Polskie firmy transportowe będą zmuszone w najbliższych latach inwestować w nowe technologie, między innymi do zdalnych odczytów tachografów. Takie rozwiązania to po prostu oszczędność. Nie trzeba bowiem tracić czasu na pobieranie danych ręcznie ani wykonywać specjalnych kursów do bazy w celu dokonania odczytu, powodujących tzw. „puste przejazdy” – mówi Dariusz Terlecki, dyrektor sprzedaży w TomTom Telematics.

W badaniu respondenci wyrazili również opinię na temat zużycia paliwa, wydajności i bezpieczeństwa. Wyniki pokazują, że tylko 54 proc. polskich przedsiębiorstw monitoruje przebieg pojazdów w celu ograniczenia zużycia paliwa, natomiast 45 proc. inwestuje w szkolenia kierowców w tym zakresie. Jeśli chodzi o zapewnienie bezpiecznego zachowania kierowców na drogach, to 60 proc. badanych firm prowadzi obecnie programy szkoleniowe, a 42 proc. monitoruje styl jazdy kierowców.

Co ciekawe, aż 39 proc. ankietowanych z Polski twierdzi, że w ciągu ubiegłego roku musiało odwołać przynajmniej jedno zlecenie z powodu braku informacji na temat tego, czy dany kierowcy wystarczy pozostałych godzin pracy aby je zrealizować w danym dniu.

– Z naszych rozmów przeprowadzonych z zarządzającymi firmami transportowymi jasno wynika, że zdają one sobie sprawę, iż przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców może spowodować pewne kłopoty administracyjne i wpłynąć na wydajność firmy. Co istotne, Polacy nie są tutaj wyjątkiem, tak samo uważają bowiem właściciele firm w całej Europie -dodaje Dariusz Terlecki, dyrektor sprzedaży w TomTom Telematics.

W badaniu poruszono także temat związany z bezpieczeństwem danych i wdrożeniem rozwiązań wynikających z przepisów RODO. Wyniki badania pokazują, że niemal połowa respondentów (45 proc.) obawia się w jaki sposób RODO wpłynie na ich posługiwanie się danymi z tachografów.

Badanie Tachograph Survey zostało przeprowadzone w formie ankiety online i mobile we współpracy z firmą OnePoll.