SEAT: W ZAKŁADZIE W MARTORELL CZĘŚCI DOSTARCZAJĄ DRONY

seat-dron1

W procesach logistycznych fabryki SEAT-a w Martorell wykorzystywane drony. To pierwszy w Hiszpanii zakład, w którym zastosowano to rozwiązanie.

Od teraz kierownice i poduszki powietrzne montowane w samochodach marki dostarczane będą z centrum logistycznego Grupo Sesé w mieście Abrera właśnie za pomocą bezzałogowych statków powietrznych.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Dostawę części trwa obecnie zaledwie 15 minut. Wykorzystanie dronów do transportu części samochodowych przez SEAT-a to pilotażowy projekt, znajdujący się aktualnie w fazie eksperymentalnej, jednak już teraz można oczekiwać, że bezzałogowe statki powietrzne na stałe wpiszą się w działalność hiszpańskiej marki.

Nad całą inicjatywą kontrolę sprawuje hiszpańska Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (AESA). Debiut dronów w roli dostawców komponentów miał miejsce 24 lipca i przebiegł zgodnie z planem.

seat-dron2

Użycie dronów w procesie logistycznym znacząco zwiększa elastyczność linii produkcyjnych SEAT-a. Czas pokonania trasy dzielącej dwa obiekty zmniejszył się nawet 6-krotnie i zamiast 90 minut, które były potrzebne ciężarówkom, zajmuje zaledwie kwadrans.

Tak szybki transport przekłada się na zwiększoną wydajność zakładu, który w przypadku nagłego zapotrzebowania na dany komponent może liczyć na ekspresową dostawę.

Bardziej wydajnie i ekologicznie

Nowy środek transportu to kolejne świadectwo zaangażowania SEAT-a w rozwój Przemysłu 4.0. Firma przechodzi obecnie ambitny proces transformacji, której celem jest uczynienie fabryki Martorell bardziej inteligentną i zdigitalizowaną, a w związku z tym – bardziej wydajną, elastyczną i ekologiczną.

Dostawy za pomocą dronów oznaczają zmniejszenie emisji CO2, której nie dałoby się uniknąć przy transporcie samochodami ciężarowymi. Akumulatory bezzałogowców są ładowane przy użyciu energii z odnawialnych źródeł, co jeszcze bardziej zmniejsza ich wpływ na środowisko.

seat-dron3

– Pierwszy lot drona zaopatrzonego w części samochodowe rozpoczyna nowy etap rewolucji łańcucha dostaw w przemyśle motoryzacyjnym. Zastosowanie bezzałogowca w procesie logistycznym SEAT-a pozwoliło skrócić czas dostawy o 80 proc., a nie ma powodów sądzić, że to rozwiązanie nie okaże się równie efektywne w innych sektorach branży. Ten innowacyjny sposób zaopatrywania fabryk pobudzi Przemysł 4.0 i pozwoli nam stać się bardziej wydajnym, sprawnym i konkurencyjnym producentem, działającym w bardziej zrównoważony sposób – mówi wiceprezes SEAT-a ds. produkcji i logistyki, dr Christian Vollmer, pomysłodawca całego przedsięwzięcia.

Punkt odniesienia

Hiszpański producent samochodów w swoich działaniach wykorzystuje rewolucyjne technologie, dostosowując do nich procesy produkcyjne. Stosowane narzędzia to zarówno rozwiązania obecne już na rynku, jak i autorskie technologie opracowane samodzielnie przez markę. Dzięki temu poprawia się wydajność oraz tempo działania.

Przejawem dynamicznej transformacji cyfrowej w firmie jest także wykorzystywanie symulatorów, inteligentnych systemów kompletacji oraz autonomicznych systemów nawigacji. Producent zaczął korzystać również z narzędzi analitycznych Big Data i sztucznej inteligencji, które umożliwiają monitorowanie i kontrolowanie w czasie rzeczywistym głównych obiektów oraz łańcucha dostaw.

Innowacyjne rozwiązania logistyczne stosowane w zakładach SEAT-a zostały docenione na czerwcowym Międzynarodowym Salonie Logistyki (SIL) w Barcelonie, podczas którego marka została nagrodzona w kategorii digitalizacji łańcucha dostaw. Wiceprezes SEAT-a ds. Produkcji i Logistyki, Christian Vollmer, otrzymał nagrodę z rąk króla Hiszpanii, Filipa VI.