SEAT ogłosił swoją ekologiczną strategię. Stało się to przy okazji obchodzonego w ubiegłym tygodniu Międzynarodowego Dnia Recyklingu.
W tym roku hiszpański producent samochodów zamierza skupić się na zmniejszaniu ilości produkowanych odpadów, które już ograniczył o 34 proc.
Zobacz także:
W ciągu najbliższych miesięcy marka wdroży rozwiązania, które pozwolą na redukcję wytwarzanych odpadów o 60 proc. w najbliższych sześciu lat.
Oprócz działań na rzecz ograniczenia produkcji odpadów, SEAT chce skupić się na usprawnieniu systemu segregacji śmieci i ich ponownym wykorzystaniu. Hiszpańska marka rozwija również procesy rafinacji odpadów powstałych na różnych etapach produkcji, takich jak lakiery czy resztki uszczelniaczy.
W ciągu ostatnich ośmiu lat SEAT skutecznie zmniejszył negatywny wpływ produkcji na środowisko, redukując najważniejsze wskaźniki średnio o 34 proc. Od 2010 roku, kiedy firma wprowadziła strategię ochrony środowiska Ecomotive Factory, ograniczono zużycie energii i wody odpowiednio o 21,6 i 30,9 proc. Ponadto zmniejszono emisję CO2 i lotnych związków organicznych o 63,3 i 21,4 proc. oraz wygenerowano o 34,2 proc. mniej odpadów.
– Staramy się kontynuować obraną ścieżkę rozwoju i sprawić, by SEAT stał się wzorem do naśladowania pod każdym względem. Zarówno jeśli chodzi o jakość i wydajność, z których słyną nasze fabryki, ale również pod względem podejścia marki do współczesnych problemów. Chcemy stawiać czoła wyzwaniom, z jakimi zmagają się dziś biznes i społeczeństwo, gdzie recykling, redukcja emisji i troska o środowisko stają się kluczowe – W 2018 roku SEAT zainwestował 16 milionów euro w inicjatywy ekologiczne związane z procesem produkcji – podkreśla Christian Vollmer, Wiceprezes SEAT-a ds. produkcji i logistyki.
Perspektywa na 2025 rok
Kolejnym kamieniem milowym w strategii środowiskowej SEAT-a ma być poprawa kluczowych wskaźników o 60 proc. do 2025 roku. Firma pracuje już nad dodatkowymi systemami, które pomogą w realizacji tego celu, czego przykładem jest instalacja pozwalająca na odzyskiwanie ciepła emitowanego przez kominy fabryki w Martorell.
Umożliwi to zaoszczędzenie energii, która wystarczyłaby do zasilenia przez rok 760 gospodarstw domowych, oraz zredukowanie emisji dwutlenku węgla o ilość, do której zaabsorbowania potrzeba by było 250 000 drzew.
Ponadto SEAT zamierza upowszechnić stosowanie farb na bazie wody w całym procesie malowania, łącznie z gruntowaniem. Inicjatywa ta pozwoli ograniczyć emisję lotnych związków organicznych w ilościach, które powstałyby przy malowaniu farbami rozpuszczalnikowymi 38 000 samochodów.
Wyjątkowe inicjatywy
Jedną z przełomowych inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju jest park energii słonecznej SEAT al Sol na dachach fabryki Martorell. To największy tego typu obiekt w Europie i jeden z największych na świecie, jeżeli chodzi o przemysł samochodowy. Elektrownia słoneczna wykorzystuje 53 000 paneli fotowoltaicznych odpowiadających powierzchnią 40 boiskom piłkarskim.
Wytwarza 17 milionów kWh rocznie, co pozwoliłoby do naładowania elektrycznego SEAT-a el-Born 293 100 razy i pokonanie nim dystansu 105 000 000 kilometrów.
W celu ograniczenia emisji lotnych związków organicznych (LZO), w 2018 roku w fabryce SEAT-a w Martorell zainstalowano nowy, wysokowydajny system nakładania lakieru. To innowacyjne urządzenie przyczynia się do zmniejszenia poziomu emisji o 40 proc., co odpowiada 10 tonom LZO rocznie.
W 2018 roku uruchomiono również innowacyjną komorę lakierniczą przeznaczoną do malowania dwukolorowych podwozi SEAT-a Arona i Audi A1. Dzięki całkowitej automatyzacji jednej z linii wydajność malowania wzrosła z 2 300 do 2 400 samochodów dziennie. Firma zainwestowała w te rozwiązania 23 miliony euro.
Zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju
Strategia środowiskowa SEAT-a zaplanowana do 2025 roku jest konsekwencją zobowiązań podjętych przez markę i Grupę Volkswagen w zakresie przestrzegania celów środowiskowych określonych w porozumieniach paryskich. Zgodnie z założeniami, SEAT zamierza wdrożyć rozwiązania mające pomóc w osiągnięciu neutralnego bilansu CO2 do 2050 roku w całym procesie produkcji samochodów, we wszystkich oddziałach koncernu.